TO OG EN HALV TIMES TERROR PÅ KINO

Stillbilde fra Frøken Julie

Vi setter oss ned i de myke setene, min kjære og jeg. Etter en lang arbeidsdag gleder vi oss til å nyte Liv Ullmanns film «Miss Julie» basert på August Strindbergs berømte teaterstykke. Allerede etter femten minutter sitter jeg og grubler på to ting som ikke handler om filmen. Når ble det moderne å spise middag på kino, og hvorfor kan ikke venninner som ikke har sett hverandre på lenge heller gå på kafé om de skal oppsummere de tre siste månedene mens vi som også har løst billet prøver å konsumere det produktet vi har betalt for? Og hvilken utkrøpen sjokolade-djevel har kontruert disse knitreposene som er som terror midt i en var og vakker scene?

Dette er kanskje et lite problem. Og jorden går ikke under, men jeg forlanger faktisk å kunne få sitte i fred å se en film uten at noen sitter rett bak meg og utveksler Se&Hør-gossip om Liv Ullmann. At det sitter venninner og snakker om at de har kjøpt nytt boblebad på hytta og at de egentlig ikke liker sånne filmer som dette! Mitt råd til dere er: Gå på kafé, og se film hjemme på DVD! For én ting at noen unge damer reiser seg og går etter å ha fnist hysterisk i tjue minutter fordi det de trodde skulle være en feelgoodfilm viser seg å være en tekst som går over hodet på dem, men at voksne folk sitter og pludrer i to og en halv time er høyst provoserende.

Så beklager Liv Ullmann, jeg må faktisk se filmen din en gang til hjemme i fred og ro når den kommer på nett eller på DVD.

Men det jeg fikk med meg er at de to kvinnelige hovedrollene var strålende, at bildene var vakre, teksten fint og klokt klippet sammen. Kankje litt vel følsomt med blomster som driver nedover elven med en død Miss Julie dandert i vannkanten. Men en fin film.

Kan også melde om at damene bak oss skvatt skikkelig da Colin Farrel kappet hodet av den lille gule kanarifuglen da dramaet var ved sitt dirrende høydepunkt. Det var i følge dem selv helt unødvendig og noe av det verste de hadde sett!

Og rett etterpå oppdaget de at det var tomt i Twistposen som de delte seg i mellom på demokratisk vis. Nei, skulle du sett, de var jo egentlig på slankekur. Sukk.

3 kommentarer om “TO OG EN HALV TIMES TERROR PÅ KINO

Legg igjen en kommentar