SNART ER DET HØST?

Det ligger en stripe gull ute i fjorden. Lufta er skarp, har en eim av høst i seg.

Snart skal den trygge vinterfrakken fram fra boden, de gode lærstøvlene, skjerfet. Tulle seg inn i en kokong av trygghet. Være den man egentlig er, en nordboer som trives best med lav sol og høy himmel, ikke dette trompetstøtet av lyse dager, mygg, veps og lykkepress. For melankolikere er sommeren en prøvelse. Nei, jeg gjør meg best ved vedovnen med kaffe, god bok og ei gryte med får i kål putrende på ovnen. Får i kål! Det er høstens evangelium. Den mettede lukten av fårekjøtt og kål, pepper og melne poteter som fyller huset sammen med gode venner ved langbordet.

Ja, høsten er vakker, sopp, bær, multer, trygge ting, ikke flyktige som dyre jordbær og is som smelter i solen. For meg er sommeren best om vinteren. Når håpet er en rød stripe lys i horisonten og du spar bilen ut av en snøfonn og du tror at en ny istid har bitt seg fast i vår del av verden. Da er sommeren en flimrende og forlokkende drøm uten myggstikk, veps i saftmugga, regntunge uker i Lofoten (som skulle være så flott) der skodda ligger helt ned i fjæra og Svolværgeita bare er et rykte i tåkeheimen, og den greske øya du forbannet i fjor og aldri mer skulle reise til fremstår som et Atlantis der du står og skraper frontruta på bilen med fingertupper røde av neglesprett og brøytebilen kommer og legger ny snøsorg til morgentimene som allerede er en mollstemt affære. Ja, sommeren er best om vinteren, helt klart.

Men høsten.

Gå i brunt løv som rasler rundt anklene. Kjenne lukten av våt jord. Se trekkfuglene som flyr i spissformasjon over himmelen. Begynne å glede seg til jul. For julen er også best når den ikke er her. For i august har du fortrengt alt du ikke rakk sist jul, at amaryllisen vokste så fort (den som skulle stå i blomst på julaften) at stilkene brakk, at sandkakene ikke ville henge sammen, at juletreet begynte å miste nålene på lille julaften, at du nyser av julestjerner, at ribbe egentlig ikke er noe godt, og at du nok en gang gikk fem på og kjøpte den billige «rimmade julskinkan» i Sverige selv om du visste at den er for salt! Ja, julen er også en ting det er best å lengte etter når du har glemt at familien sist jul satte seg til i dagevis selv om de på forhånd hadde sagt at de skulle bli i to, at du løp som en slave mellom kjøkken og spisebord med fat og fandens oldemor, at du glemte at svigermora til en i familien ikke tåååååler gluten og at du ikke kjøpte nok fløte til multekremen og at en av fetterne dine ikke liker multer og du hadde lovet ham å lage den gode karamellpuddingen han fikk den gangen han giftet seg!

Men det merkelige er at i julen så begynner jeg å glede meg til påsken.

Plukke inn bjørkegreiner, se at de begynner å skyte skudd, små grønne museører i vaser på bordet. Jeg får en trang til gult i februar, etter lys og sol, etter vår og sommer som jeg forlengst har glemt at jeg hater. Det kan gå så langt at jeg får et anfall og begynner å male påskeegg, skjønner? Og jeg kjøper gule krystantemum og setter i krukker i vinduet. Se! sier jeg til min kjære. Ja, jeg ser, sier han, gule blomster. Og jeg ser irritert opp fra Sydenkatalogen der jeg sitter og studerer ulike hotellalternativer på den greske øya vi hatet som pesten i fjor. Min kjære ser på meg og ler, sier: Kan du aldri leve i øyeblikket? Nei, jeg kan ikke det, svarer jeg.

Jeg er en mann som er god på lengsel.

Og hvert år lengter jeg til høsten. Nå er den snart her. Og etter den er det jul. Jeg må huske å kjøpe nok fløte denne gangen. Og den karamellpuddingen, vel….? Og den amaryllisen? Note to self: Ikke kjøpe amaryllis i slutten av september! Da er den nemlig avblomstret i november! Og ikke juleskinke fra Sverige! (for salt) Og hvorfor i helvete har ikke årets lammekjøtt kommet i butikkene? Er det ikke høst nå da? Jeg så da vitterlig at det var tilbud på hodekål her om dagen? Vel…

Legg igjen en kommentar

