BLUEBIRD

BLUEBIRD CHARLES BUKOWSKI

Jeg har en blå fugl i hjertet som gjerne vil ut. Men jeg er for tøff for ham, jeg sier: Rolig, helt rolig! Jeg kommer ikke til å la noen se deg. Jeg har en blå fugl i hjertet som gjerne vil ut, men jeg dynker ham med whisky og sigarettrøyk så verken horene, bartenderne eller kolonialvarehandlerne aner at han er der inne.

Jeg har en blå fugl i hjertet som gjerne vil ut, men jeg er for tøff for ham, jeg sier: Har du tenkt å ødelegge meg? Har du tenkt å føkke opp boksalget mitt i Europa?

Jeg har en blå fugl i hjertet som gjerne vil ut, men jeg er for smart for ham.  Jeg slipper ham bare ut en sjelden gang om natten når alle andre sover, og jeg sier: Jeg vet at du er der inne, så ikke vær lei deg! Og så putter jeg ham tilbake på plass.

Men jeg hører hele tiden at han synger ganske svakt der inne, og jeg har ikke helt hatt hjerte til å la ham dø. Så slik sover vi to sammen i vår hemmelige pakt. Og for all del, han er hyggelig nok til å la en mann ta til tårene. Men jeg gråter ikke. Gjør du?

Charles Bukowski – gjendiktet av Sven Henriksen.

Bilde

En kommentar om “BLUEBIRD

Legg igjen en kommentar

