SKRAVLEPAPEGØYER, VISE MENN OG KVINNER

Bilde

Jeg zapper videre, jeg gidder ikke. Jeg svitsjer over til noe innholdsløst. Noe om klær, oppussing, hage. Jeg lulles inn i et program om engelske desserter, kremfløte og røde bær som snurrer i en blender. Like etter kommer et annet festlig ett om en mor og en datter som er med på en slags bikinikonkurranse. Alldeles latterlig, men jeg skjenker kaffe og følger lydig med, jeg er jo tv-slave på min hals. Jeg zapper videre, finner SVT2 og ser noe som heter «Bergmanns Video» et program fra Fårø der kjente svenske filmfolk titter i VHS hyllene til Ingemar Bergman, plukker ut noen filmer, og så blir disse filmenes regissører intervjuet. Flott program, nerdete, men allikevel ganske mainstream publikumsvennlig. Men jeg sitter hele tiden med en angst i fingertuppene som holder fjernkontrollen. Jeg er på vakt, det må være underbevistheten som tenker at når som helst kan Kyrre Nakkim bryte inn for å fortelle meg hva dette programmet egentlig handler om, han eller en av de andre iherdige sølvrevene som hele tiden dukker opp på tv for å fylle sendeflatene. Og disse folkene er grunnen til at jeg oftere og oftere styrer unna norske nyheter og debatter.

Et eksempel. Vi ser en minister stå gråtkvalt og si: «Om jeg er kapabel til å inneha denne stillingen er det statsministeren som bestemmer. Jeg har ingen kommentar utover det.» Ta ta! Så spretter en av de tre vise menn eller kvinner ut av buskene med mikrofon og det hele. «Vi har nettopp sett en svært preget minister. Nå er det imidlertid slik at det er statsministeren som avgjør..osv» Ja da, vi har fått med oss det kjære deg. Vi forstår såpass, vi er ikke helt tette i pappen.

Forleden leste jeg en god kronikk i Morgenbladet om de politiske kommentatorene, et slags forsøk på å ta dem ned fra pidestallen. Utifra denne kronikken leser jeg at «de vise menn og kvinner»  forsvarer seg og mener  at de fyller en svært viktig rolle i det politiske nyhetsbildet, fordi folk flest trenger å få nyhetene fortolket. Med andre ord, folk er for dumme til å forstå hva politikere og nyhetsopplesere sier, vi må få det tolket? Ja vel. Eller er det slik? For en tolkning vil vel alltid være subjektiv?

Det kan vel også være at de vise menn og kvinner velger seg ut sesongens hakkekylling og kårer høstens vinner? Og så løper de etter hverandre og kakler i kor. I disse dager er det Erna som er høstens vinner, mens Jens er taperen. Den store hvite flokk hyller Erna fordi hun har slanket seg, ser bedre ut enn på lenge, er tydelig, er en stjerne, virker sikker osv, mens Jens er en dalende stjerne som lider av materialtretthet. Jeg får en slags Idol-følelse der noen må stemmes ut hver fredag for at vi skal kunne føle at vi har tatt ansvar og fått gjort noe her i dette landet.

Og de enslige svalene finnes sjelden i kommentatorenes selvutnevnte adelskap.

Det hender nesten aldri at noen setter foten ned, ser en annen vei enn røkla og mener noe annet, løfter fram virkeligheten og sier: «Se her, dette har vedkommende faktisk gjort, alt er ikke galt» Men at ting går godt er ingen nyhet, skaper ingen forsider. «500 nye sykehjemsplasser i Groruddalen! Hurra!» er ingen god forside for Dagbladet eller VG. Vi går for «Bestemor tisser i sengen! Har ikke dusjet på to uker!!!!» (og får det til å lyde representativt for hele helsevesenet) Den får vi mer kred for. Hurra!

Så i mellomtiden koser jeg meg med Jamie Oliver som er på roadtrip gjennom USA eller «Hvordan se best ut naken» der en eller annen homse gir menn og kvinner selvtillit før de entrer soverommet for å ha sex med sin kjære. For ikke å snakke om Fashion TV som er blottet for fortolkninger etc. Men i går var det faktisk fest på NRK1 når de sendte «Stjernkamp» – et flott program med gode sangere og bra konsept. Riktignok satt det et panel i salen som vurderte alle deltakerne, men for en gang skyld var det folk som vet hva de snakker om. Ikke bare de sedvanlige skravlepapegøyene som elsker å høre sin egen stemme og se sitt eget ansikt i media. Men for alt jeg vet sitter det vel en eller annen og skriver en kronikk om nettopp dette programmet akkurat nå. Det er vel forsåvidt det jeg også gjør. Ha ha.

Legg igjen en kommentar

