IN YOUR FACE

Det er svært vanlig å lese på nettet at folk slakter og skriver dritt om filmer de ikke har sett. Derfor skal jeg ikke skal være hakket dårligere og vil herved skrive litt godt om en film jeg heller ikke har sett. Filmen «90 minutter» fanget interessen min på grunn av en anmeldelse den fikk i Dagbladet (skrevet av Inger Merete Hobbelstad) der hun åpner med følgende ingress: «Jeg lurer på hva Eva Sørhaug har opplevd i livet siden hun er så sinnsykt opptatt av makt?» Alle lampene hos meg lyser rødt. Hva i all verden er dette for slags utsagn? Spør man mannlige regissører hva de har opplevd i livet siden de er så opptatt av vold? Av sex? Av makt?

I går kveld så jeg Eva Sørhaug og to av skuespillerne hos Lindmo på NRK1 (Kaia Varjord og Pia Tjelta) og fikk litt mer info om filmen. Det jeg kunne se på de to skuespillerne var at det ikke kan ha vært lett å spille den. For vold mot kvinner er en gordisk knute, og fremdeles en tabu det er vanskelig å snakke om. Det er et nederlag for offeret, og det rokker ved hele ens eksistens, og i de fleste tilfeller er en hel familie involvert, som regel med lukkede øyne og ører for det som skjer.

Etter hva jeg kan fatte og forstå har Eva Sørhaug laget en veldig viktig film. Og det skal visstnok være så grusom og voldelig at noen reiste seg og forlot salen da den ble vist på en festival i USA. Og det har kommet noen merkelige tankerekker i aviser og på nettet i etterkant. Hvorfor har en kvinne laget en så voldelig film? Er ikke det det menn driver med? Er det ikke menn som lager filmer der blodet flyter og kamera dveler spekulativt på hud som sprekker og mennesker dør? Kanskje? Men hva er det folk mener? Skal kvinner bare lage feelgoodfilmer om venninnegjenger som sitter på kafé og drikker te og utveksler kakeoppskrifter mens de lar en og annen replikk falle om sine respektive håpløse ektemenn? Bare lage disse evinnelige filmene om at kvinner ikke blir sett? Og skal «kvinnefilmer» (som jeg hater det ordet) være mykere enn filmer laget av menn? For det skal da ikke være slik at om en kvinnelig regissør lager en dønn ærlig film om vold og overgrep mot kvinner så skal man få høre: Hva er det med henne?

Jeg har alltid sagt til mine kvinnelige venner som av og til sutrer litt om at de ikke kan gjøre ditt eller datt: «Men faen, slå inn noen vegger, du kan gjøre hva fanden du vil, men da må du drite i hva folk sier om deg. Om du vil forlate ungene for å gjøre en jobb må du stå i det og ikke høre på hva venninnegjengen lar dryppe av små ord om at du ikke er en god mor whatever» For det er jo ikke slik at om samfunnet og bransjen legger alt til rette for kvinner at det blir mer film laget av kvinner? Kvinner må også legge ting til rette for seg selv, og ikke minst ta seg til rette. Og nok en gang skal jeg rose en film jeg ikke har sett. I «90 minutter» tar Eva Sørhaug seg til rette og for seg og gir publikum en «in you face» – slik er vold på nært hold folkens!

Og det som er gledelig er at oftere og oftere når jeg ser rulleteksten både på film og tv blir jeg overrasket over å se at det jeg har sett er laget av kvinner. For det er ikke slik at kvinner lager «kvinnefilm» lenger. Og jeg tror ikke at kjønn har noe med saken å gjøre. Det handler om god historie, mot og ærlighet. Vi så det i f.eks «Limbo» som «ser ut som» om den er laget av en mann og i «Hurt Locker» som vant Oscar for noen år siden. Så jeg har lyst til å sende spørsmålet tilbake til anmelder. Ja, hva er det med Eva Sørhaug? Det som er med henne er at hun har tatt en tematikk på alvor, fortalt og vist hvordan vold mot kvinner ser ut i virkeligheten. Det er ikke verre enn som så. Og det er derfor det er så ille og så vanskelig å forstå. Og ingen spurte vel «hva er det med Ang Lee?» når han lagde en film om to homofile cowboyer oppe i Rocky Mountains? Hva er det med ham liksom, han som har  laget så mange harde filmer? Har’n blitt bløt?

Bilde

Legg igjen en kommentar

