HØST

Jeg liker høsten. Høsten gjør meg ikke deprimert. Høsten er en gammel kjent ullfrakk du kan tulle deg inn i, en gammel kjenning som ikke spør hvordan du har det. Høsten bare setter seg tilrette i vinduskarmen, tar nakketak på petunia og rosebusker, legger lokk på feber og lengsel etter alt som ikke ble. Høsten er grei sånn, tar plass, men krever lite.

Siden de fleste av oss ikke er bønder lenger ser vi ikke høsten for hva den er. Høsten er den fineste tiden. Avlingen hentes i hus, torget bugner av grønne saker og høstblomster som asters og andre stayere. Høsten er lukt av kantarell og nyinnkjøpte romaner som ligger på nattbordet og venter. Men høsten har ingen hast, den kommer tidsnok, men varer ofte helt til jul. Den lar eplene falle i gresset, trær og busker utånder sakte i en trip av fargenyanser man ikke visste eksisterte.

Høsten er også en tid for vareopptelling, og starten på en ny sesong. I skrivende stund sitter jeg i et hus ute på en åker i Østfold. Regnet siler ned, og noen solsikker titter inn med våte mørke øyne, ser ut som spionkameraer der de står med lyset tent og ruger  etter å ha vokst seg meterhøye i løpet av sommeren. Og i ei fuglekasse er det et slags slektstreff eller hva vet jeg, men et leven uten like. Nederst i hagen lyser illrøde rognebær og sneballbusker. Høsten er vakker. Høsten er en tid for glede og lange tanker.

Sommeren er jo best om vinteren, når den ikke er her. Men høsten, gamle venn, du er alltid velkommen hos meg. Tror nesten jeg skal være så upolitisk korrekt å begynne og lengte etter deg? For vi nordmenn er ikke italienere eller grekere, vi er de fire årstidenes folk, lik det eller ikke. Vi gjør oss best i dårlig vær mens vi lengter mot lysere tider. I dag gikk jeg to timer i silende regn. Det var en mental dusj. Alle sorger og bekymringer dryppet nedover ryggen og forsvant. Folk burde gå mer i regnet. Tenke lange tanker i vind og blåst. Nå synker lyset, jeg tenner en lampe. Rigger meg til med kaffe. Det er ikke fjernsyn her. Det er bare meg og stillheten. Og et trådløst 3G-nett da. God kveld.

Bilde

Legg igjen en kommentar

