KUNSTNER, MEN KAN DU LEVE AV DET DA?

Bilde

Men kan du leve av det da? hender det at folk spør meg når jeg forteller hva jeg jobber med.

For mange ser ikke på oss i kulturlivet som skikkelige arbeidsfolk. Vi er noen slabbedasker som ikke bedriver samfunnsnyttig arbeid, som ikke bidrar, som hever stipend og har sugerøret langt nede i statskassen, snylter på andre folks skattepenger for å bedrive den derre kunsten vår som ingen vil ha. Ja, vi hører det hele tiden.

Og så er det dette evinnelige utsagnet: Hva koster dette da? Og; disse pengene kunne vært brukt til nyttigere ting. Og neste verset i sangen handler om de gamle og de syke, alltid de gamle og de syke, som om det er kulturens skyld at folk blir gamle og syke. Men når det popper opp nye kjøpesentergettoer utenfor bykjernene, der de gamle og syke ikke har mulighet til å komme seg for å gjøre innkjøp er det ingen som skriker om at de gamle og syke fratas nærbutikker og tjenester de før hadde rundt seg i områdene der de bor. Ja, hvorfor får ikke Olav Thon kjeft for at han bygger nok et nytt handlepalass der vi kan kjøpe ting vi ikke trenger når han kunne ha bygget gamlehjem?

Nei, det er kulturen som skal tas.

Skal vi liksom bygge et museum for Edvard Munchs kunst som man bare blir deprimert av og se på når så mange gamle og syke lider i dette landet? Og hvorfor skal vi ha Oslo Nye Teater om det ikke går med overskudd? Nei inn med en Deli de Luca, det lønner seg!! Og hvorfor skal vi ha kulturhus? Opera? Den jamringen der er det jo bare gamle Frognerfruer og homoer som liker?

Nå kutter Oslo Kommune kulturbudsjettet med motorsag. Mange får sine bevilgninger kuttet med 50%, andre igjen får ingenting. Nå er det mainstreamkulturen som kommer dundrende inn og overtar markedet. Alt som smaker av smalt skal vekk, alt tullet vi ikke trenger, alt nonsens som ikke folk skjønner en dritt av, få det vekk! Sist jeg skrev om dette var det en som kommenterte slik: «Hvorfor i helvete skal jeg betale for at det sitter noen samekjerringer oppe i en fjord og vever noen samiske sjal som ingen bruker? 200 000 kroner for det liksom?» Noen redningsforsøk av tradisjonslefser på Vestlandet  ble visst også nevnt.

Og det rare er at der ofte er de samme folkene som er livredde for at den norske kulturen skal forsvinne som hater kunst og kultur. Når de sitter og knatter i vei på Mac’ene sine tenker de ikke på at kunstnergruppen designere har vært involvert. At den stolen de sitter på er resultat av et menneske har tatt en kunstutdannelse. At den musikken de har i øreklokkene ikke er laget i en cybersky over hodet på dem men av skapende kunstnere. At dataspillene er laget av filmkunstnere. At hvordan de kler seg springer ut fra trender skapt av kunstnere. Nei, den sitter som lim på hjernen til enkelte denne helvetes kunstnermyten – at vi er noen ansvarsløse hippieskruller som raver drita rundt i rødvinsfylla og lager noen kruseduller på et papir når vi føler for det, mens pengene fra NAV strømmer som en tsumani inn på konto.

Jeg har jobbet i kulturlivet i førti år. Jeg kjenner mange kunstnere i alle faggrupper. Og de aller aller fleste av dem er hardt arbeidende mennesker som ikke ligger staten til byrde, som betaler skatt, mange av dem ikke ubetydelige beløp. Sterke folk som  realiserte drømmene sine før de gikk i knas, som stanger hodet i betongen dag etter dag for å lage noe vakkert som andre kan nyte, finne trøst i, få ny erkjennelse av. Men akk nei, de er mange døve ører der ute. Og verst er disse som ikke var utholdende nok, disse bitre kunstnerne som hadde en drøm, men som gav opp og hoppet av. For velger du et kunstfag er det en utholdenhetssport. Det kan ta lang tid før du lykkes. Og det er derfor det er så lett å ta kunstnere som ikke tjener penger i perioder i sitt liv. Det tar lang tid å bli god. I kunsten driver vi ikke med sånne realityshow der du kan bli stjerne på seks uker etter å ha sluppet gjennom på en audition. Å bli en god utøver tar ofte et helt liv. Noen svir av karrieren i ung alder, og andre når toppen ved en viss alder. Og mange når den aldri. Og for all del, jeg forstår at mange hopper av. Selv gikk jeg ut i  livet med denne beskjeden: Finn deg noe sikkert å leve av, så kan du ha disse drømmeriene dine som hobby!

Og på mange måter bidrar vi litt til mytene selv.

Vi er for tause. Vi er for feige. Vi tør ikke si i fra. Vi tør ikke brøle fra barrikadene om vår egen verdi. Om hva vi bidrar med til samfunnets gode. Og derfor lever mytene videre i beste velgående. Og nå kommer kuttene, stadig større. Så alle mann til pumpene? Eller skal vi bare sitte og vente på lysere og bedre tider? Men om dette fortsetter vil vi ende opp som en kulturfattig nasjon, og byer fulle med plaketter med tekster som f.eks: «Under dette kjøpesenteret lå engang Nationaltheatret.»  Vel, de fleste taxisjåfører i Oslo tror jo allerede at Nationaltheatret bare er en T-banestasjon, så det var vel kanskje et dårlig eksempel.

 

34 kommentarer om “KUNSTNER, MEN KAN DU LEVE AV DET DA?

  1. Jeg har ikke alle tallene, men to eksempler er: Oslo Nye Teater er kuttet med 2.5 mill, og Dramatikkens Hus er kuttet med 50%. Med andre ord byens eget teater og utviklingsstedet for ny norsk dramatikk. Ille. Skal evt komme tilbake med tallene når jeg har fått sett dem, men det er en «trend» av dette bystyret å kutte i kulturen. Salget av Oslo Kino er et annet grovt eksempel.

  2. Flott innlegg – Jeg synes det er helt latterlig hvor ukulturelt Norge er i forhold til andre europeiske land. Vi må få flere kunstnere til å satse på politikk:) Jeg liker spesielt godt hvordan det satses på nye kulturbygg for så å kutte i kulturstøtten etter at de står ferdige.

  3. Jeg er veldig enig i det du skriver. Men vi som er i kulturbransjen må også jobbe med å fornye oss selv. Platebransjen oppførte seg (og gjør det fortsatt til en viss grad) helt hysterisk i forhold til internetts inntog og det dette førte med seg av ulovlig nedlasting osv. De brukte ufattelig mye penger på å få has på syndebukkene i stedet for å putte penger inn i nytekning og nye løsinger på problemet. I deres hode var den eneste mulig måten å selge musikk på gjennom fysiske CD-plater. Så kom iTunes Store, Spotify, Wimp og tallene for platebransjen begynner etter hvert å peke oppover igjen.

    Vi som jobber med kunst og kultur kan ikke bare skrike og bære oss over kutt i budsjettet, selv om dette selvfølgelig er veldig uheldig. Vi må for all del si fra at det er en negativ utvikling, men vi må også gå i oss selv og finne nye arenaer for kulturen og andre måter å eventuelt få lønn for vårt arbeid. Kanskje kommer noe kreative personer opp med en idé som gjør at flere privatpersoner begynner å betale for kulturopplevelser, kanskje kan man komme opp med gode kulturprogram i samarbeid med næringslivet eller kanskje kan kulturaktører samarbeid der kultur med større komersiell apell kan finanisere de mer smalere uttrykkene?

    Etter noen år som ung i bransjen opplever jeg den som ganske trangsynt, preget av gamle vaner og rutiner og liten vilje til fornyelse og samarbeid. Kunstuttrykket er kanskje moderne men dét er definitivt ikke administrasjonen og lederstrategiene. Selv om det muligens er en umulighet mener jeg vi hvertfall bør streve etter å få en levedyktig økonomi med et mål om å kunne stå på egne ben. Så får passe på å bli hørt og si fra at kutt er dumt, men samtidig ta det som en utfordring og tenke nytt.

  4. Det fungerer kanskje ikke like godt å sammenligne en av Apples designere med en ‘stipendkunstner’ som kommuniserer sin kunst for dårlig til å kunne leve av den uten hjelp fra staten. I hvilke andre yrker kan man gjøre hva man vil, uten å tenke på mottakelsen av produktet sitt? Høykulturen svever på sin egen sky, og har alltid gjort det. Den er interessant i kraft av seg selv. Kunstneren må snart begynne å selv ta ansvar for å gjøre sin egen kunst levedyktig og kommuniserende. Det sier seg selv.

    • Jeg kan ikke tenke meg et bedre eksempel enn en Apple designer. San Francisco er et av den vestlige verdens senter for kunst og kultur. Her har et samlet samfunn skjønt verdien av kunst og kultur. Da er det sikkert helt tilfeldig at IT industrien, inkludert Apple, hører hjemme noen mil øst for byen. Og bare så det er stadfestet; kunsten kom lenge før den økonomiske veksten. Den var en forutsetning for, og ikke et resultat av.

      • «Og bare så det er stadfestet; kunsten kom lenge før den økonomiske veksten. Den var en forutsetning for, og ikke et resultat av.»

        Og hva er premisset for denne slutningen, om jeg tør spørre? Jeg godtar ikke vedtatte sannheter, men er åpen for alle begrunnede påstander.

  5. Min dag er reddet,Sven.Du jorder mine sorger med dine ord.Jeg skal følge med på bloggen din.Man blir så sliten av alle disse årene og all den dunkingen av hodet i betongen.Opplevelsen av at det heller går bakover.At livet ikke har bruk for oss.Mens alle de flinke pikene og guttene durer forbi på sin brede autostrada,lydig og pent .De som var uten mot og fantasi,de har fårtt sosiale rettigheter i huet og ræva.Snakker om sugerør og stipendordninger.
    Alle skal med,lissom.

  6. Endelig en tydelig røst fra en ellers veldig passiv gruppering. Kulturarbeidere kritiseres av enkelte på samme måte som innvandrere kritiseres av enkelte (ofte de samme, vel og merke): alle dras under en kam, alle er like ille, men selvfølgelig ikke den/de vi selv kjenner, for de er selvfølgelig bare bra og jobber hardt og gjør noe nyttig for seg. Tsssss…

    Herlig å lese et krast, tydelig motsvar til disse ureflekterte skrullingene som tar opp altfor mye plass i kommentarfelt og forum på hele webben. Kulturen – høy- og lav- og fin- og stygg- og hvilke andre prefikser du velger å bruke – er limet i samfunnet og forutsetningen for vekst, ikke et produkt av vekst!

  7. Tilbaketråkk: KUNSTNER, MEN KAN DU LEVE AV DET DA? | Panno.se

  8. Når jeg spør en kunstner om han elller hun «kan leve av dette da» er det IKKE fordi jeg syns han/hun er en slabedask uten skikkelig arbeid men fordi jeg vet hvor vanskelig det er å være kunstner i dag.
    At det ikkke er enkelt å få ett stipend og hvis man er så heldig å få ett så dekker det sjelden mer enn det absolutt minimale og at statens kunstner stipend er for de aller flest som en fjern drøm ute i det blå. Jeg vet at de aller fleste må jobbe med noe annet ved siden av og at det bare er de aller heldigste som får det til å gå rundt økonomisk . Jeg spør: «om de kan leve av dette da», fordi jeg vet hvordan økonomiske bekymringer tærer på krefter og overskudd og at dette må være ekstra ille for kunstnere som hele tiden gir av seg selv i kunsten, jeg spør hver gang med håp i stemmen om at svaret skal være ja fordi jeg også vet hvor viktig kunsten er hvordan kunsten beriker livet og løfter det fremover.

  9. Angrer x angrer på at jeg på pliktoppfyllende vis fulgte råd om virke i helse.
    Skulle valgt den kreative veien da og i dag.

  10. Fra en kunstners perspektiv. Hvordan ville du gått frem med et stramt budsjett i en tøff økonomi? la dette være et hypotetisk spørsmål, jeg sier ikke at norge ligger så dårlig an at de ikke kan offre penger til kunst, men helt ærlig ville dere latt være å sende millioner inn til sykehus, veibaner, bygninger, skole, studenthybler osv, og heller pumpe det inn i kunst?

    Jeg ville også satt pris på om kunstere ikke klaget over hvor hardt livet deres er. Å velge å bli kunstner er et egoistisk valg, du gjør det for deg selv og fordi du finner det underholdene. Jeg tror ikke det er noen kunstnere som behandler karrierevalget sitt som en 09 -16.00 jobb. venner av meg som valgte kunsteriske retninger hadde det ikke i nærheten av like tøft som de som valgte ingeniør, medisin eller jus. Det burde derfor heller ikke komme som no overraskelse at det er vanskelig å tjene til livets opphold etter det valget heller.

    • Omsorg, sykehus, veier etc går sjelden på bekostning av kunst. Kunst er det første som kuttes i dårlige tider, slik er det over hele Europa og i verden ellers. Når det gjelder arbeidstid, så jobber vi både morgen og kveld. Når du setter deg for å se teater f. eks, (0m du gjør det) har du fri og vi er på jobb.Og på dagtid øver vi inn nye ting folket kan glede seg over. Vi gjør ikke dette av egoistiske grunner, vi gjør det fordi vi mener kunst er viktig for folk flest.

      • Selvfølgelig er kunst det første som kuttes. Det er det minst viktige av overnevnte.
        Selvom kunstnere bruker hele dagen på å øve så finner jeg det vanskelig å tro på at de gikk inn i feltet med en A4-holdning. Det er en helt annen flyt innen kunst, enn du ser i resten av samfunnet, det er også derfor de jobber når folk flest er ferdige på jobb, det gjør det ikke yrket noe mer respektert. hvis du tror advokater og leger er ferdige på jobb klokken 5 så tar du grundig feil.

        om kunst hadde vært så viktig som kunstere selv tror, ville det vært mer respektert enn det er i dag. bare fordi du mener noe er viktig, så betyr det ikke at det er..

        om jeg kunne valgt skulle jeg gjerne fumlet rundt hele dagen og uttrykket meg selv, samtidig som jeg klaget over at ingen forstod meg, og at jeg bør få betalt for det, men jeg skjønner at det ikke lar seg gjøre, så jeg sliter meg heller gjennom for å oppnå noe det er en etterspørsel av og som samfunnet (faktisk) trenger

      • forresten, prøver du å si at du ikke driver med teater fordi du liker det, men du tenker på det som en jobb som må utføres, og derfor tvinger deg gjennom det?

        med en såpass sterk arbeidsmoral råder jeg deg til å velge et annet yrke. hvis du klarer å pine deg gjennom uvanlige arbeidsdager som du ikke liker, for penger, så kan du tjene godt i ganske mange andre yrker.

      • Jeg har valgt dette yrket fordi jeg liker det. Du liker ikke kultur, synes den er minst viktig. Er du DJ? (ifølge navnet du har valgt deg) Du fronter kultur selv?

  11. Ble glad av å lese det her! Godt å se at kulturarbeidere i Norge også står litt på krava. Synes det er 0 gnell i Norge i forhold til andre land i Europa. Go go go!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s