OM GIRAFFER OG JORDBÆR

dette er en sang om min mor

jeg kjente henne ikke så godt

men jeg har et minne om en sommer

og en kjole med giraffer nederst i kanten

at hun svingte så vakkert over gresset

med en bolle jodbær i den ene hånden

– kjolen har jeg arvet

jeg river den opp i tynne strimler

vever henne inn i filleryene

slår bommen hardt over hofter og lår

legger henne utstrakt på gulvet

endelig plassert, uten mulighet til å forsvinne

– jeg prøvegår fillryene

vet ikke helt om det er henne eller giraffene jeg tråkker på

og et sted ute i fjorden

står solen opp

Sven Henriksen

«Vekten av ord» 2012

Bilde

Legg igjen en kommentar

