DRINKING, A LOVE STORY

Han har ikke drukket på 1396 dager, men fremdeles vil ikke folk la ham være i fred.

Jeg stoler aldri på en mann som ikke drikker! hører han dem hviske der han går mot toalettet i baren. Ser dere ikke hvordan han sitter og betrakter oss, som en sivil spaner? Selv hvisker han til seg selv i speilet: Jeg har blitt et nytt menneske, jeg kjenner nesten ikke meg selv igjen. En annen dypere og tryggere stemme tar over, hvisker spørrende fra en annen kant: Kanskje det er det du gjør?

Han visste ikke hvor han var på vei.

Han sto på kanten av et stup. Så langt ute på kanten at det var snakk om millimeter før han falt utfor. Han husker at beina begynte å svikte, at han måtte redde seg selv inn på fast grunn før det var for sent. Men han hadde ingen krefter, kunne ikke rikke seg. Han ville bare falle. Og sove. Så kom det en varm vind, og han lot seg falle bakover med vinden. Det er 1396 dager siden. Han er fremdeles inne på fast grunn. Men av og til går han til det stedet, stiller seg på kanten av det stupet og lar vinden stryke seg over de friske kinnene. Det er en trøst, og vite at han ikke falt. At vinden var på hans side, blåste rett vei.  At han ble reddet. Av noen, noe, eller kanskje av seg selv. Men han var en millimeter fra. Og aldri mer.

Det er 1396 dager siden.

Det er ikke mer mystisk enn som så. Men fremdeles kan ikke folk la ham være i fred. Han kan høre dem hviske: Tenk at han har problemer, han som er så produktiv, så selvsikker, så trygg? Og så klinker de glassene mot hverandre og ler en litt for høy hjemløs latter som forsvinner i klirringen fra isbiter og annen støy. Og han står ute på toalettet og kjenner den kalde speilflaten mot pannen, ser den varme pusten som dugger, hans indre fukt som renner i striper nedover. Og han tenker: Nei, jeg kjenner ikke meg selv igjen. For for første gang føler jeg at jeg tilhører noe, noen.

Og han går inn til menneskene som sitter og forteller at de elsker hverandre. Og han ber bartenderen helle det alkoholfrie ølet i et halvlitersglass slik at det ser ut som en pils. For ingen stoler på en mann som ikke drikker. Bortsett fra ham selv.

Bilde

Legg igjen en kommentar

