NO MERCY IN WONDERLAND!

Hva feiler det oss? Hva er det vi lider av? Er myndighetene så redde at de må sette strips på en småbarnsmor som skal skal kastes ut av Norge etter tolv år? Som har født tre barn her i landet og mistet et av dem. Som har blitt sveket av ektemannen på feil dato i følge reglementet, og er nå et offer for det rigide byråkratiet? Når jeg sier: Hva feiler det oss, så mener jeg meg selv, deg og alle oss andre. Hvorfor stormer vi ikke ut i gatene? Hvorfor kaster vi oss ikke mot vinduene i Stortinget? Slår oss vei inn hos kringasterne og krever åpen mikrofon og taletid?

Ok, vi hyler på Facebook og Twitter, vi lager støttegrupper osv, men for denne kvinnen er løpet kjørt. Hun er bare en «vanlig» mor, hun er ingen Maria Amelie med forbindelser, et forfatterskap bak seg. Hun er en av de usynlige, en vanlig stemme, som ikke blir hørt. Så lett å ofre selv om hun oppfyller alle krav som selv den verste motstander av innvandring har. Hun snakker norsk, hun har arbeidet, hun har betalt skatt. Hun er rett og slett en mønsterborger av kongeriket, men endte sitt liv i Norge med armene snørt hardt sammen der hun satt i en taxi og ikke engang fikk gå ut å gi familien en klem før hun måtte forlate landet. Ja, hva feiler det oss? Og hva er det vi er så redde for?

Og hva feiler det pressen i dette landet?

Jada, jeg skjønner at de må kommentere statsbudjettet, at de må dra over til Svinesund og få tatt nærbilder av alt kjøtt nordmenn kommer til å handle fordi regjeringen har øket avgiftene atter en gang. Og ja, vi må ikke gå glipp av Skal vi danse? eller Stjernekamp! Og ja, det er sikkert viktig at vi skal få med oss siste Tone Damlie Aabergenytt og at Ellen Arnstad er blitt ny redaktør i Se&Hør. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor pressen som ellers er så gravende, så nitidig og iherdig ikke spør Siv Jensen og FrP: «Ja, hva synes dere da? Er det ikke flott at Jens Stoltenberg leverer? At han ikke viser nåde, og nå er det faktisk slik at det Norge dere ønsker dere begynner å fungere?» Og hvorfor finkjemmer ikke pressen lovene om menneskerettigheter og andre regler? Jeg vet ikke, det kommer vel en en kjendis-gucciveske eller en ikke innrapportert taxiregning i veien?

Det eneste positive i dette er at det reiser seg en kraftig stemme fra folkedypet. Stemmen som ser enkeltmennesker, som er naboen, vennen, alle oss andre som ikke forstår at en mønsterborger ikke er god nok for dette landet. Det er der vi vanlige mennesker skiller oss fra politikere. Politikere sier alltid: Vi kan ikke forholde oss til enkeltindivider. Nei? Tenk om vi skulle svare med samme mynt når politikerne er ute og frir etter stemmene våre? Si: «Jeg hører hva du sier, og det var en flott tale med mange fagre løfter du holdt der, men sorry, jeg kan ikke forholde meg til enkeltindivider, og som gruppe, vel, da synes jeg ikke dere leverer noe særlig.» Så herfra og ut stemmer jeg kun på politikere som roper fra berget: Hva faen feiler det oss???

For something is rotten in the state of Norway. Og Danmark orker jeg ikke å tenke på.

Bilde

Legg igjen en kommentar

