DU MÅ VENTE TIL FREDDAN!!!!

Vi nordmenn er noen underlige skruer. Vi er fredagsbarn. Helgebarn. Hver eneste fredag når jeg logger meg på flommer nettet av utsagn med hauger av utsopstegn: ENDELIG FREDAG!!!!!

Vi sparer oss til fredagen, til helgen. Om du sitter på kafé med et digert stykke kake på en mandag heter det «Jasså, du sitter her og skeier ut?» For ikke å snakke om når man blir tatt på fersken med en pils på en onsdag formiddag, da er det «Jøss, det var da veldig?» For vi nordmenn er et nøkternt folkeferd som bare koser oss når vi har fortjent det. Derfor belønner vi ungene med lørdagsgodterier og oss selv med ei skikkelig helgefyll. For nordmenn eller skandinaver drikker ikke som folk ellers i helgene, da løftes glasset til munnen i rekordfart og byen ser ut som når bonden slipper kyra ut etter en lang vinter på båsen, mens franskmenn og andre tar sin lille pastis uten at noen gjør noe nummer av det. Men bestiller du to små pillekvintere på morgenkvisten i Paris ser kelneren nøye på deg og kan spørre: «Det er vel ikke noe galt min herre?»

Det sies at en nordmann bare har god samvittighet når han sitter på en vond stol, og det er det noe i. Vi må fortjene alt det gode vi tar for oss av. Vi kan ikke kose oss uten at vi har slitt oss opp på en fjelltopp eller to, eller gjort bikt på sykkel eller tredemølle. Vi må lide, ha det litt vondt før vi tillater å la det gode slippe inn. For alle som koser seg midt i uken lever et ryggesøst liv. Vi liker ikke sånt i dette landet. Nei, en usunn pizza skal være en belønning i helgene, men ellers er det det groveste brødet, den magreste osten osv for at samvittigheten skal være intakt. I begynnelsen da jeg begynte å reise så jeg med forskrekkelse på hvordan franskmenn og italienere satte seg til med en treretters lunsj på vanlige hverdager. Men jeg tenker at hverdager finnes det jo flest av, så det er de som burde gjøres litt ekstra stas på.

I helgene kan man jo bare slappe av, hvile, gi litt blanke i maten. Man trenger ikke så mye mat når man ligger på soffan, og man kan heller bruke litt penger på å gå ut og spise om man ikke tar seg tid eller råd til å være så råflott i uken ellers. Men det er i løpet av en hard arbeidsuke man trenger mye og næringsrik mat, litt ekstra kos og hygge for å kunne levere. Helgene er bonusen, der vi kan ta det med ro. Men jeg ser stadig kolleger sitte hele uken gjennom med vannflasker og noen ynkelige salatblader, to tørre knekkebrød til lunsj. Og i totiden er de så sultne at de svaier av svimmelhet.

Jeg tror Norge hadde blitt et bedre land om vi tok fri en time midt på dagen og satte oss ned og spiste et skikkelig varmt måltid. Kropp og sjel trenger litt ro i løpet av en stressende arbeidsdag, og om man bare dytter i seg ett eller annet i farta mens man løper avsted til neste møte er det ikke bra, man legger på seg og blir i dårlig form.

Men nå er det altså fredag.

Jeg har ikke ventet eller gledet meg spesielt til den. Jeg gleder meg til alle dager. Alle dager som kommer og går er en gave. Og alle dager bør gjøres stas på. Og jeg tror man har mye mer igjen for å kose seg litt hver eneste av dem, ikke bare gi den utslitte kroppen et alkohol, fett og karbosjokk i løpet av helgen. For ikke så lenge siden satte jeg på en svær gryte med får i kål på en søndag kveld og inviterte på festmiddag mandag kveld. Folk ble bestyrtet, får i kål på en mandag, Gud bedre, dere altså, vet å kose dere!!!! Men er det ikke bedre å hylle starten på en lang arbeidsuke med god mat istedet for å klasebombe kroppen når den allerede er utslitt av en lang slitsom uke?

Ha en god fredag:)

Bilde

Legg igjen en kommentar

