FUCK MEG!!!

Photo: Sally Mann @fotografiska stockholm

Når alt handler om penger spør selvfølgelig alle seg: Hva koster dette da?

Vi lever i en verden der alt har sin pris. Vi vil betale minst mulig for det beste av det beste. Det er når det kommer til mennesker det begynner å bli vanskelig. For alle varer har ulik pris. Det handler om modell, kvalitet og design. I de siste dagers debatt ser jeg at mange også forsøker å sette ulik pris på mennesker som også har en tendens til å komme i all verdens varianter og modeller. Og det er da konsumentsamfunnet viser seg i all sin groteske gru.

Jeg lærte hjemmefra at jeg ikke skulle peke på «rare» folk, at jeg ikke skulle le av tykke mennesker, at jeg skulle spise opp maten min fordi de fattige barna i Biafra ikke hadde mat i det hele tatt. Og jeg husker ennå mitt første møte med fargede mennesker i København i 1961. Jeg var livredd. Men den oppdragelsen jeg fikk, disse «kristne verdiene» om du vil, har jeg tatt med meg videre i livet, de er selve ryggmargen i meg som menneske. Aldri tenke at «det der mennesket er mindre verdt enn meg!» For selv om jeg ikke er kristen, er dette selve kjernen i religion, er det ikke? Tro er et sted å høre til. Tro er noe de fleste må ha for å kunne leve. Vi må tro på at det er noe som er større enn oss selv for å makte dette til tider vanskelige livet.

Og så er det mange som trigges av troen på at det er andre som er lavere enn dem selv, og som i tillegg må tråkkes på for å markere avsky og hat. Jeg er ikke i stand til å forstå det.

Apropos mat og de som ikke har mat på bordet, eller et bord for den saks skyld.

Når jeg av og til er i matbutikken og ser foreldre komme med barna som for tiden er adelskapet i familien, hører hvordan ungene få velge hva de skal ha til middag. Hyl og skrik. Når det krangles om hvem sin tur det er til å bestemme at de skal få pizza, hvem som har vært flinkest og skal belønnes med en premie blir jeg kvalm. Unger som oppdras at alle valg er deres, at verden ligger der foran dem som et fruktfat, det er bare å ta for seg. Hva skjer når disse barna kommer ut i virkeligheten? Når valgene ikke finnes, verden ikke står med åpne armer og tar i mot dem? Da nytter det ikke å si: I DAG ER DET MIN TUR TIL Å VELGE!!! Ok, jeg skal ikke pirke mer i barnefamilier, jeg har gjort det før, og har blitt tatt hardt for det. Og det var heller ikke det jeg skulle skrive om i dag.

Det som før var de sultne barna i Biafra er nå «snyltere, parasitter og svskum» som i konsumentsamfunnet har den laveste pris av alt som finnes. Jeg tenker på den gangen vi visste at Biafra var et land og at Afrika er et kontinent. Den gangen «de andre» og «oss» ikke hadde negative og stigmatiserende fortegn. Den gangen en trengende bare var sulten og i nød, og ikke måtte tilpasse seg det bildet vi bestemmer at en tigger skal ha for at det skal utløse giverglede. For i dag kan ikke en tigger ha mobiltelefon, for da er han pr definisjon ikke fattig. Vel, det sier litt om våre verdier at en mobiltelefon er synonymt med rikdom, gjør det ikke? Og  jeg ser også at enkelte mener at «de ikke er takknemmelige nok!» at de ikke kryper nok.

Jeg gir penger når jeg har. Og jeg har aldri opplevd noe som ligner av arroganse fra f.eks romfolket. Jeg snakker med dem, smiler til dem, ser dem i øynene. Det er ikke farlig. De er mødre, fedre, sønner og døtre. Og jeg skriver pent om folk som tigger på gaten her på denne bloggen. Som takk fikk jeg denne fra en om kaller seg arisk nordmann: «Din jævla Quisling! Når landssvikeroppgjøret snart kommer stiller jeg deg personlig til ansvar for å du var med på å ødelegge fedrelandet vårt!» og fra en annen anonym kom det: «Din patetiske soper, din gamle kyss meg i rævva-skuespiller. Fuck deg, og fuck romfolket!»

Vel, du synger ikke «Se Norges blomsterdal» rett etter at du har lest noe slikt. For noe er råttent i landet Norge.

Og mye er veldig veldig bra. Men empati folkens, koster ikke en krone.

2 kommentarer om “FUCK MEG!!!

  1. Fantastisk avlsutning. Takk som fortsetter aa dele dine tanker om dette.
    Ikke gi deg! Aldri gi deg!

Legg igjen en kommentar

