LATE SLABBEDASKER AV NOEN SKUESPILLERE!

Foto: Malin Arnesson.

Jøss, jobber dere på dagen også? sier en bekjent. Trodde dere bare jobber på kveldene?

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt lignende utsagn. I morges la jeg ut en status på Facebook der jeg skrev: «Når alle dere andre kan si ENDELIG FREDAG går vi i morrobransjen inn i en strevsom jobbehelg!» Men da var det noen som straks repliserte: «Men på mandag når vi andre triste går på jobb kan dere sove!»

Nei, det kan vi nok ikke. På mandag morgen står vi på scenen og jobber. Vi har prøver på nye stykker som skal ha premiere. For det vi driver med er ikke bare slikt vi rister ut av ermet rett før vi løper inn på scenen fordi vi er så rasende festlige og fantasifulle. Å lage en ny teaterforestilling er en strevsom og lang affære.

 Selvfølgelig er det også andre yrkesgrupper som jobber hardt i helgene, Sykepleiere, leger, politi, brannvesen, taxisjåfører, ja stort sett, fedrelandet må gå rundt i helgen også. Men når helgen kommer, skal folk ut å hygge seg, og da går vi på jobb, vi og servitører, kokker og alle de andre som behøves at folk kan kose seg i helgen. Ok?

Det tok mange år for skuespillere å tilkjempe seg en fridag i uken. I Norge er denne fridagen lagt til søndag, i de fleste andre land er den lagt til mandag. Søndag er en god teaterdag, og nå ligger det inne et forslag om at denne fridagen skal tas fra oss slik at teateret kan få større inntjening. Vel, sier du, da kan dere vel bare ta fri på mandag? Men det er ikke så enkelt. På mandag blir vi bedt om å komme på jobb på dagtid, men vi får altså fri en kveld i uken; mandag kveld. Det eneste jeg kan se som positivt i dette forlaget er at vi kan få sett Dagsrevyen live en kveld i uken, men ellers liker jeg det dårlig!

Poenget mitt er at vi er en hardt arbeidene yrkesgruppe som ikke bare gøyer oss. Så vet du det.  Og vi kan slettes ikke sove ut på mandag. Og ulempen med å ha fri på søndag er dessuten at da er alle de offentlige kontorene stengt, også tannleger og leger etc. Så neste gang du rigger deg til foran gullrekka så send en tanke til oss som står i sagmuggen og svetter. Selvfølgelig frivillig, for ingen truer oss til det. Men jeg blir så lei av at vi også må leve med at enkelte av dere sier at «disse late kunstnerne som har et sugerør rett inn  statskassa, som bare lever på stipender og ligger på soffan og drikker rødvin!» Vet du hva? Når jeg en sjelden gang har en hel kveld på sofaen midt i uka spør denne famøse soffan: HVEM FAEN ER DU????

Legg igjen en kommentar

