SLIK BLIR VERDEN TIL

@fotografiska stockholm

Verden begynner ved vuggen, ved et hvert lite nyfødt barns vugge.

Mennesker produseres, speiler seg i sine nære omgivelser, vokser og går ut i verden der de møter en virkelighet som ikke alltid er justert opp mot eget selvbilde. Vi leter og finner vår flokk. Noen av oss blir ledere, andre forblir en del av en flokk, tilpasser seg og er lykkelige med det. I går så jeg Jungelboken igjen. En liten gutt blir funnet i en kurv i den indiske urskogen av noen ulver som fostrer ham opp. Han vet ikke at han er et menneske, han er lykkelig som ulv. I moderne tider har det blitt gjort forskning på hvordan mennesker og dyr tilpasser seg hverandre, og resultatene har vært skremmende. Det viser seg at det nesten alltid er menneskene som tilpasser seg dyrene og ikke omvendt.

Men moralen i Jungelboken er at alle skal være hos sine egne, og alle skal få ha sine områder i fred. Selv om menneskene har en mer kortreist smarthet enn dyrene. Apekongen som før spiste fem klaser bananer må nå nøye seg med ingen der menneskene stadig eter seg innpå hans revir med støy fra motorsagene og andre motoriserte ting som gjør at og han fortvilet ser sitt hjem deise i bakken.

Ja, mennesket er en smart og tilpasningsdyktig skapning, den former seg etter både fattigdom og rikdom. Den har det dyriske i seg, men vil ikke alltid stå ved det fordi urinstinktene ikke passer helt inn i vår urbane og digitale virkelighet. Bare når det gjeder å forsvare eget revir våkner villdyret i oss. Og det kan også komme fram når sult og nød blir altoverskyggende. Jeg tror det er det som provoserer oss mest når vi ser hvordan ekte nød og fattigdom kan utløse de mest barbariske handlinger. Vi vet at vi selv høyst sannsynelig hadde handlet på samme måte om vi hadde vært i en lignende situasjon.

Jeg tror ikke verden ble til på syv dager. Jeg tror verden blir til hver dag.

At den forvandles sakte ved gode og onde gjerninger.  Og at noen går foran og flytter grensene. Når jeg satt og så Jungelboken tenkte jeg; la nå denne lille gutten få bli hos ulvene i skogen, la skogen være i fred, la apekongen få ha tilgang til bananer slik at hans livsgrunnlag kan bestå. Men verden er ikke skrudd sammen på en slik måte. Det bestående har alltid vært truet, og jeg tror at det skal det for at vi skal komme oss videre. For på siden av all dritten har vi store frivillige korps over hele verden av folk som vier livet sitt til å redde både dyr og sine egne. Men det er alltid en ond tiger som lurer dypt inne i skogen, en utsuger som hele tiden kjemper om å være skogens mektigste. Det gode mot det onde, en evig kamp. Men jeg velger å se det gode om den sterkeste av alle krefter vi mennesker besitter. For selv de ondeste mennesker gjør godt mot dem de elsker.

Ja, jeg tror verden trenger kamp, motsetninger og forskjeller.

At noen vil forandre mens andre kjemper for det bestående. Det handler om trygghet og gjenkjennelse. Men verden begynner ved vuggen, enten du er ulv eller menneske. Vi er alle produkter av vårt eget opphav. Men mange av oss bryter med det vi fikk inn med morsmelken og endrer oss selv underveis. Jeg gikk ut i livet med en miks av Jesus og fordommer. Verken Jesus eller fordommene viste seg særlig bærekraftig. Men jeg jobber stadig mot mine egne fordommer mot mennesker jeg ikke forstår. Og etter en hard Jesus-kur i oppveksten tok det meg mange år å innse at det finnes gode kristne mennesker som ser både vidt og bredt. Men det forhindrer ikke at jeg lar meg sjokkere av at «gode» kristne som svarer meg her på bloggen har de mest forskrudde meninger i Jesu navn.

Det eneste jeg tok med meg av kristelighet er troen på å gjøre godt. Og et ynkelig lite liv er så alt for kort, jeg tør ikke annet.

Ja, jeg tror verden blir til ved et smils og et kjærtegns lindring, at et medmenneske føler seg sett og alt blir virkelig. Og at man skal elske og tilgi sine fiender, for det er ingenting som irriterer dem mer. Ha en vakker dag.

Legg igjen en kommentar

