STOL ALDRI PÅ EN MANN SOM IKKE DRIKKER!

IMG_1248

For fire år siden sluttet jeg å drikke. Det er en rød klut for mange. Ja men faen da, ta nå en øl, ikke sitt der og vær en festbrems! roper folk over bordet. Synes du jeg ødelegger stemningen? spør jeg. Nei, det ække det jeg mener, men ta en øl da for faen! Hva mener du da? spør jeg, fordi jeg gjerne vil vite om jeg ødelegger kvelden for folk jeg er ute sammen med bare fordi jeg ikke drikker. Nei da, men det er jo jævla stusselig å sitte der med en Farris og en kaffe da! sier en. Stusselig? Jeg har det helt fint jeg. Ok da?

Det er noe som heter «Stol aldri på en mann som ikke drikker!» Vi som ikke drikker blir sett på som kikkere når vi er ute på byen. Jasså, du sitter og følger med? har jeg hørt noen si. Nei, jeg sitter ikke å følger med, jeg koser meg, sier jeg.

For ett par år siden knakk jeg koden for fred og ro ute på byen. Jeg går til baren og ber bartenderen skjenke alkoholfritt øl i et halvliterglass. Slik får jeg sitte i fred med det alle tror er en halvliter. Og nå lurer du sikkert. Er jeg alkoholiker? Nei, det er jeg ikke. Men jeg hadde drukket nok, det var ikke hyggelig lenger. Ansiktet i speilet om morgenen begynte å bli utydelig, det lignet ikke lenger på den jeg ville være. Livslysten var borte, alkohol var blitt en krykke, en støttekontakt for å kunne føle glede. Og jeg likte verken meg selv eller livet mitt lenger. Så jeg gikk til de som kan slikt, jeg spurte: Hva feiler det meg? Jeg fikk diagnose: Depresjon. Og jeg har papirer på at jeg ikke er alkoholiker. Men de som vet rådet meg til å legge vegg alkoholen for godt og søke lykken andre steder.

Nå har det gått fire år. Jeg vet ikke om jeg er lykkeligere, men jeg er ikke deppa lenger. Livet et det det er, opp og ned. Men det rare er at når du ikke drikker er en sorg en sorg, og en glede en glede. Når en dør smeller i ansiktet på meg tenker jeg ikke at alle er ute etter meg, at det foreligger en konspirasjon fra miljøet som skal ta rotta på meg. Og når gode ting hender tar jeg ikke av, men ansvar og forpliktelser tikker inn i stedet for overeksponert fryd og «faen ta dere, nå er det min tur drittsekker!» Du kan si det sånn; sikringsboksen er mer finjustert uten alkohol. Og dagene er fine og stort sett lyse.

Men jeg har hørt det hviskes: Visste du at han var alkoholiker? Men nå har han sluttet å drikke altså!

Ok, jeg kan leve med det, og hva folk tisker om gir jeg blanke i. Men til dere som synes jeg ødelegger stemningen ved bordet ute på byen. Jeg er den samme, bare i en litt bedre og lettere utgave. Jeg våkner om morgenen, går til speilet og vet hva jeg finner der. Jeg kan se meg selv rett i øynene og like det jeg ser, jeg vet hva jeg har sagt og hva jeg ikke har sagt. Og jeg trenger ikke ringe rundt å be om unnskyldning for at det stygge som rant over leppene i den tro at det bare var alkoholen som snakket.

For å si det på en annen måte. Jeg er en mann som før var avhengig av krykker for å tørre å gå ut blandt mennesker. Nå kan jeg gå på egne bein uten hjelp. Det er en bragd. Skål! Og det er helt ok for meg at du drikker. Men når du snøvler i fylla om at alle motarbeider deg, så har jeg ikke særlig tålmodighet med deg lenger. Og når du sier at du elsker meg over alt på jorden om og om igjen fire om morgenen, og at du skulle ha sagt det før, så er jeg helt enig. Men her forleden sa du at du skulle ringe dagen etter for å si det du måtte vente med å si til du ble edru. Men jeg har ikke hørt noe fra deg enda. Kanskje det ikke var så viktig?

Var det kanskje bare alkoholen som snakket? Han er en svikefull luring denne Kong Alkohol.

80 kommentarer om “STOL ALDRI PÅ EN MANN SOM IKKE DRIKKER!

  1. Synes du jeg ødelegger stemningen? spør jeg. Nei, det ække det jeg mener, jo det er det de mener. de er bare høffelige. du ødelegger stemningen.

  2. må være en privatsak om en vil drikke eller ei vel.hvorfor tas sinnet frem i disse diskusjonene?er d nødvendig?burde være så enkelt som at ikke alle LIKER smør på skiva!!gjør d enkelt!!!

  3. Du tar opp et interessant problem her, de som ikke drikker alkohol blir sett litt skrått på av alle andre. En av mine beste venner var alltid sjåfør, da var det liksom greit. En annen ting var at han var gal på dansegulvet, så ingen ser på han som noen festbrems, og jeg drikker aldri når jeg er ute med han, jeg må følge med i svingene, det klarer jeg ikke med alkohol innabords…

Legg igjen en kommentar

