HJEMME ER DER HJERTET ER

En liten inder på Union Sq New York City.
En liten inder på Union Sq New York City.

Sitter her, ser blått lys over fjellene, skodda driver ute i fjorden. Hjemme.

I går tok vi inn et juletre. Sikkert alt for tidlig, men nå står det her i all sin vulgære prakt. Engler, hjerter, kuler og stæsj. Ikke akkurat minimalistisk, men vi blir alle litt jalla i julen. Et kobbel med nisser sitter i en stol ved vinduene, og julestjernene lyser i silhuett mot det blå lyset der ute. Fred i heimen. Radioen lavt på, noe om kultur, jeg slår av. Orker ikke debatt i dag. Stillhet, ro. Året ebber ut, et nytt skal komme, med slit og strev, nye oppgaver. Tenker at jeg er heldig som får henge med, at det er bruk for meg. For lenge siden tenkte jeg at om jeg blir førti er jeg heldig. Nå er det en god stund siden jeg fylte førti. Og livet har aldri vært bedre.

Jeg tenker også at vi alle blir eldre på hver vår måte.

Før var det en slags felles oppskrift, regler man måtte forholde seg til når man ble gammel. Nå krysser 90-åringer Sahara på kamelryggen, drar på «finne seg selv-reise» til India, gjør ting mine besteforeldre aldri ville drømme om. Mine besteforeldre var mennesker som gikk stille gjennom livet, arbeidere til sin dødsdag. Jeg savner dem selv om det er over tretti år siden de gikk bort, og jeg unner alle barn å ha et trygt og mykt bestemorfang å sitte på. En lun bestefarjakke som lukter tobakk å lene seg mot, selv om bestefedre sikkert ikke røyker pipe lenger. Men de gamle blir stadig yngre. Det lover godt for fremtiden, synes jeg. For jeg tror du er så gammel som du føler deg. Jeg er 57 år, og går frekt og freidig inn i en hiphopbutikk og kjøper meg en lue, so what, så får jeg heller leve med at jevnaldrende gubber smiler skjevt og nikker megetsigende til hverandre der de sitter i trygg beige cordfløyel og bystyregodkjente golfjakker med skinnlapper på albuene.

Nå blåser det opp der ute, skyene råkjører over himmelen. Det er litt snø i lufta. Vel, det var dagens værmelding. Jeg har tint en svineribbe som skal inn i ovnen. Så skal det kokes hjemmelaget rødkål med eple, tyttebær og masse karve. Min kjære setter sammen nye bokhyller, så snart har vi en hel vegg med bøker i den ti meter lange gangen. Det blir fint alt sammen her i det nye huset i nord. Etter jul begynner prøvene på min egen musikal «Svarta Bjørn» der jeg spiller den fæle fyren Forsmann fra Sverige. Så er det noen turer med The Bluebird Sessions her og der etter jul. Deadline for manuskript til NRK i midten av februar, og en ny deadline for et teatermanuskript i midten av juni. Jo da, nok å gjøre.

Vet ikke hvor mye jeg kommer til  blogge i jula, så benytter denne dagen til å takke alle dere som leser for at dere leser og kommenterer. Takk for fine kolleger, venner og familie. Takk for nok et vakkert år. Takk for alle mulighetene jeg får, takk for at jeg tør å ta tak i dem. Takk for livet rett og slett. Takk for at du er du.

Det begynner allerede å bli mørkt, så jeg tenner alle lysene på bordet.

Skjenker i litt mer kaffe her i dette deilige huset med utsikt mot fjell og fjord. Om litt snur sola, og lyset kommer tilbake. Heldige vi, som lever i et land med årstider. Jeg skal ikke skrive at vi trakk vinnerloddet, for da er det alltid noen som vil protestere. Men selv føler jeg at jeg har vunnet den fineste premien av alle, at jeg rakk å kjenne igjen de små gledene i livet mens jeg fremdeles lever. Noen av oss kommer desverre aldri frem dit. Så jeg var heldig med menneskene rundt meg som fikk meg til å åpne øynene  for alt det som var så nært at jeg ikke så det.

Hjemme er der hjertet er, sier vi ofte. For meg er det mange steder. Nå er jeg her, hjemme. På jorden.

God jul alle sammen.

En kommentar om “HJEMME ER DER HJERTET ER

Legg igjen en kommentar

