TIL DEG SOM HAR ALT

IMG_1727Lille julaften. Jeg står i en butikk, sier: Jeg skal ha en gave til en venn som har alt.

Ja, kvitrer damen, da kan du komme med meg. Her har vi noen gøye kopper fra Arne Jacobsen med bokstaver på. Og så har vi disse posene med litt av hvert, olje, krydder, små italienske kjeks, tapenade, de koster bare 498 kroner. Nei takk, sier jeg, og finner meg selv ute på fortauet under en lilla himmel, ser klokker og julestjerner, mennesker som haster fordi, nedslåtte blikk, en sint herre dulter borti meg der han småløper forbi og mister bilnøklene i snøslapset og banner høylydt. Faen!

Ja, i morgen kveld skal vi feire Jesus, tenker jeg der jeg går rundt i en lyssatt kulisse og leter etter ting å gi til mennesker som har alt de trenger. For å si det mildt, jeg føler meg som et fjols.

Nå er julen over. Var den verdt det? Sikkert for mange, også for meg.

Det har vært sene kvelder og netter, gode samtaler, mat og drikke. Jeg har tenkt lange tanker om de som gikk ut av livet i året som gikk. Jesus derimot har jeg ikke skjenket en eneste tanke. Jeg tror ikke på Jesus, jeg tror ikke på Gud, men det er helt ok for meg at folk tror på hva som måtte falle dem inn. Men julen, det er jo bare en bytte-pakke-fest for de fleste, er den ikke? Jeg fikk ikke så mange gaver. Man får ikke det når man ikke gir så mange selv, det er viktig at regnestykket ikke blir for skakt. Men jeg fikk en boks med gode kaker og en flaske hjemmelaget likør av en god venn, og av min kjære fikk jeg skidress, ski og staver slik at jeg kan komme meg ut i skisporet.

Vel, jeg gikk altså ut på fortauet. Det satt en forhutlet kvinne der. Jeg ga henne noen kroner, noen mynter som sikkert mange av dere mener går til bakmenn, men so what, jeg gjør hva jeg vil med mine egne penger, så får du gjøre hva du vil med dine. Men det som har plaget meg mest i jula er ikke alle karbohydratene som gled ned i svelget. Nei, det gikk plutselig opp for meg at jeg har mistet troen på politikere og politikk. Nå tror du sikkert at jeg er en mann som heller til det mest fanatiske skrot-venstre fordi jeg gir penger til romfolket, men det gjør jeg ikke. Jeg har stemt på mye rare partier og folk opp igjennom, men ved neste valg vet jeg ikke hva eller hvem jeg skal stemme på. Og jeg har alltid vært skeptisk til det folk kaller politikerforakt, men nå, i denne julen, har jeg kjent en stigende forakt for de fleste av våre folkevalgte som ikke evner å vise empati i saken rundt asylbarna som er født her i Norge. Og ikke bare forakt, jeg har kjent på sinne og avmakt!

Jeg trodde aldri jeg skulle skrive dette, men om jeg skulle gitt en julegave til Jens Stoltenberg, en mann som også sikkert har alt, så ville jeg gitt ham en ørefik! Og den skulle han fått fordi han ikke evnet å sette foten ned for disse minste av de minste, for at han lot regler og lover gå foran empati og nestekjærlighet tre dager før jul! Det gjør meg så eitrende forbanna. Og jeg vil saktens gitt en innpakket smekk til FrP og Siv Jensen også fordi at hun ikke ga Stoltenberg kred for at han gjennomførte den umenneskelige asylpolitikken de selv forfekter.

Ja, julens budskap fikk noe hult over seg i år, det var noe som klødde et sted bak på ryggen, og følelsen av at armene ikke var lange nok til å nå det stedet der det klødde som verst tok nesten fra meg nattesøvnen. La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke, står de i skriften, i den boken mange nordmenn plutselig klamrer seg til i redsel for å bli fratatt sine kristne verdier. For meg er den største av alle verdier nestekjærlighet.

Vel, for noen dager siden gikk jeg altså rundt i slapset for å kjøpe noen greier til mine mennesker som har absolutt alt det de trenger mens klovnenesen formelig vokste i ansiktet mitt. Hva faen er det vi holder på med? tenkte jeg. Og så gikk jeg hjem og favnet de menneskene jeg elsker. Min lille flokk på jorden, i dette korte lille, ynkelige, storslagne, vakre livet der vi trøbler det til for oss selv etter beste evne.

Og til deg som kanskje kommer til å skrive i kommentarfeltet på denne bloggen at jeg tror at jeg er så mye bedre enn alle andre fordi jeg gir penger til tiggere. Nei, jeg er ikke det. Men om du føler trang til å kjefte på meg fordi jeg lever etter en kristen tro jeg egentlig ikke har, så be my guest. Godt Nytt År!

9 kommentarer om “TIL DEG SOM HAR ALT

  1. Jeg tror ikke at du tror du er bedre enn andre! Jeg tror deg på det du sier, at du reagerer på hvordan vi forvalter vårt velferdssamfunn! Det positive er at det er flere enn deg som begynner å få en vond smak i munnen med tanke på hvordan vi behandler våre svakeste medmennesker. Ikke mye for statsministeren å rope hurra for i nyttårstalen dette året! Det hjelper så lite med vakre ord, når de viser seg å være uten innhold. Året 2012 var det året da AS Norge igjen framsto som Jeppe i Baronens seng.

  2. Du setter så flott ord på det meste jeg tenker, deler mange av dine innlegg på facebook og ser også at mine venner deler videre, så flott gjort av deg å sette deg ned og sette ord på tankene rundt vårt kalde samfunn! 🙂

  3. Hadde en flott samtale om jul og gavehysteri med to av mine aller beste venner igår. Alt du så direkte og ærlig tenker om julen i ditt innlegg er som tatt ut av vår lille, men viktige samtale.
    Sven, jeg tror at dine tanker deles av flere og flere. Folk er lei det materielle jaget. Jeg vet jeg er lei av det.

    Det er fint å treffe familie og venner. Selvsagt er det det, men dette kan vi gjøre også resten av året.
    De fineste øyeblikkene jeg har hatt sammen med både familie og venner har vært de spontane møtene hele resten av året. Jeg sier ikke at vi ikke kan planlegge ting sammen. Det kan og bør vi, men da er det jo noe vi gjør av egen vilje. Det er ikke noe som er ventet av hele samfunnet, slik jeg føler julen er det for mange.

    Siterer noe av det fineste jeg noen gang har hørt: «Ikke vær et ettall på jorden, bry deg om flokken din» – Per Fuggeli (i programmet Trygdekontoret på NRK).

    Vi kan bry oss om flokken hele året:-)

  4. For meg handler julen om å være sammen med dem jeg er mest glad i! At vi kjøper for mye og bruker for mye penger, sånn sett over ett, er jeg helt enig med deg i. Akkurat i år synes jeg vi har gått et skritt i nestekjærlighetens retning, med at mange har åpnet sine hjem for fremmede/nye venner i julen. Vi må huske de fine tingene som skjer også, selv om asylpolitikken river i et hvert hjerte. Nyt restene av romjulen med dem du er glad i og fortsett å bry deg om medmennesker rundt deg, Det er det DU kan bidra med 🙂

  5. Det er stadig like godt å lese bloggen din, Sven! Du skriver befriende direkte og setter ord på tanker man kan kjenne seg igjen i. Jeg lyktes i år med å få familiens voksne med på å avstå fra gjensidige julegaver og i stedet bruke disse pengene til noen av de som trengte dem mer. På den måten fikk vi støtta bl.a. Leger uten grenser, SOS-Barnebyer, Kirkens Bymisjon, Redd Barna og Amnesty. Det er sjølsagt slik at vi godt kan gjøre dette også ellers i året, og en av mine helter fra det året som snart er slutt, er vinneren av årets 71 grader nord. Han valgte å gi både verdien av bilen han vant og det meste av pengepremien til denne typen formål. Det er så godt når man kan oppdage at ikke alt handler om å stimulere til å gjøre lommebøkene enda feitere hos diverse samfunnets rikeste og i stedet kan ofre noe av vår velstand på de som ikke har vært like heldige som oss.
    Ser fram til fortsatt å lese dine spennende innlegg. Apropos det du sier om politikere, så kjenner også jeg meg litt politisk hjemløs bl.a. etter den typen saker du nevner. Har vurdert å gi sjansen til Miljøpartiet De grønne ved neste års valg. Synes det er litt rart at Norge ikke har et mellomstort miljøparti når Sverige har det.

  6. Takk at du satte ord også på mine følelser og min skam etter dommen! Fem dommere klarte å sette saken i relieff, se med horisontalblikket, og se muligheter heller enn begrensninger. Nå må politikerne ta ansvar, slik verken ksn eller skal vi ha det i dette landet. 12.1.13 klokken 14 blir det aksjon for Yalda, ett asylbarn og hele Tromsøs Yalda!

Legg igjen en kommentar

