HVEM TROR VI AT VI ER?

Foto: Sigrid Torbjørnsen. Manhattan NYC
Foto: Sigrid Torbjørnsen. Manhattan NYC

I går så jeg tv-kokken Eivind Hellstrøm i «Hvem tror du at du er?»

Jeg elsker denne programserien der folk leter etter røttene sine og ofte får egen historie snudd opp ned.

De fleste av oss vet ikke så mye om hvem vi egentlig er, hvor vi kommer fra eller hvordan forfedrene våre levde. Tenk, sa min kjære i går, at dette er så kort tid siden? Tenk at vi var så fattige? Ja, i løpet av to tre generasjoner er Norge forandret, levestandaren er en helt annen, vi er blitt så mange flere mennesker her i landet. Men en ting er fremdeles den samme; folk flytter fremdeles på seg. Noen flytter ut, andre kommer hit.

Så hvem tror vi at vi er?

Selv er jeg en blanding av norsk, samisk, svensk og noe russisk langt tilbake. Jeg tror jeg stammer fra et folk som er vant med å flytte på seg. Det er derfor jeg har denne uroen i kroppen. Jeg trives best når jeg er i bevegelse. Og jeg vet noe om å være «statsløs». Som liten var jeg annerledes, jeg stakk ut på grunn av utseende. Først i ganske voksen alder fikk jeg vite at min far var same. Og da jeg søkte tilbake til mitt «eget» folk i godt voksen alder hadde tiden gått fra meg. Jeg er ikke «ekte» noen steder. Men jeg er verdensborger, en fin ting å være.

Jeg tror at når et menneske endelig tør å ta bolig i seg selv, for å bruke en floskel, er det ikke redd for forandring, ytre påvirkning og forflyttning, andre kulturer. Jeg skal ikke gå så veldig lang i å kritisere eget land, det er en farlig øvelse. Men jeg tror, jeg sier tror, at nordmenn har en medfødt mistenksomhet mot alt som er nytt, at forandring kan være skummel. Vel, egentlig har vel de fleste folkeslag et snev av dette. Men det mest åpne og inkluderende folket jeg har møtt er amerikanerne. Kanskje fordi ingen egentlig er fra Amerika?

Mange liker å tro at vi nordmenn er noe helt eget. At det finnes noe som er rotekte norsk. Jeg tror ikke det. Norge er et land som er resultat av innvandring, både fra nord og sør. Tross dette har mange problemer med mennesker som kommer hit. Som regel handler det om hudfarge og religion. Men ikke alltid. Døren er mer åpen for katolske asiater enn f. eks muslimer. Og svensker da, for uten svenskene kunne de fleste serveringsteder stengt i morgen.

Jeg tror faktisk dette landet kunne trenge et kollektivt: Hvem tror vi at vi er?

For om vi begynte å forske grundig i hvem vi er, dette lille folket i nord, tror jeg de fleste av oss ville bli ganske overrasket. For trådene inn og ut av Norge er mange i de fleste familier. De fleste har et søskenbarn på Gjøvik, og mange har en samisk oldemor. Noen har tater i seg, og veldig mange stammer fra andre land.

Men med litt større selvfølelse hadde dette landet hatt godt av.

Og en forståelse om at det er helt ok å være ulike. At vi ikke behøver å være enige i alt.

Selv er jeg et menneske som lever i verden. Jeg er priviligert, jeg har norsk pass, jeg kan reise stort sett hvor jeg vil når jeg vil. Jeg kan si og skrive hva jeg vil uten at det får særlige følger. Jeg vet at livet er kort. Og at tiden ikke skal brukes til å bygge gjerder og hindere, men heller til å rive dem ned. Jeg er kanskje naiv. Mulig står vi i fare for å miste eget land, kultur og hva det nå er noen få av oss er livredde for. Men jeg er ikke redd.

For når du vet hvem du er, forsvinner all slik redsel.Verden er et fint sted å være.

Livet er så alt for kort. Du rekker ikke å se det hele. Så livet er ikke noe du kan ta når det passer.

8 kommentarer om “HVEM TROR VI AT VI ER?

    • «Kanskje fordi ingen egentlig er fra Amerika?»

      Dette er da ikke helt sant? Hva med de innfødte amerikanerne (eller «Native Americans» eller «indianere» som det så imperialistisk heter på norsk)?

      • Ja, det er jeg klar over, og det har jeg blogget om ved flere anledninger, så ja, er fullstendig klar over det. Men der er kanskje ikke alle i USA.

  1. «Kanskje fordi ingen egentlig er fra Amerika?»

    Maybe except for the indigenous Americans. Who do, in fact, exist.

  2. Er så eig med deg, de som er tryggest på seg selv, hvem de er , hvor de kommer fra, hvor de står, det er også de som er minst redde for andre, «de fremmede». Mennesker har alltid vandret, av ulike grunner. Slik vil det alltid være, så et kollektivt hvem tror du at du er kan være utgangspunkt for spennende reiser.

  3. Jeg ser at enkelte reagerer på at jeg skriver at ingen egentlig er fra Amerika. Jeg er fullstendig på det rene med at the native amaricans (indianerene) er derfra og bodde der først. Men jeg mente alle disse som innvandret til USA….Just saying,

Legg igjen en kommentar

