GULREKKA MEG I RÆVVA!

IMG_1133

Det er bare én ting som provoserer meg mer en dårlig fjernsyn, og det er folk som sier «men så slå av da!» når jeg klager på et tv-program.

(Altså, nå er det mange ting her i verden som både provoserer meg mer og også gjør meg rasende, f. eks hvordan staten behandler asylbarn, men nå skriver jeg om fjernsyn, ok?) NRK er noe vi betaler for, og om vi ikke gjør det kommer det sinte menn med hatt, frakk og detektorer som lurer i buskene ute i hagen og det tar ikke mange sekundene før de finner ut at du har ikke bare én, men flere «ulovlige» flatskjermer i huset. Vel, på de fleste produkter man kjøper er det angrefrist og bytterett etc. men ikke når det kommer til tv-underholding og sendeskjema ellers. Nei, slå av, eller se på noe annet er rådet fra folk som synes «Beverens triste vinter» eller en hel kveld med «seernes egne tiur-videoer» er helt ok å bli fakturert for.

I går var den famøse gullrekka litt sånn «ok, her sitter vi å flyet til Rhodos tiende året på rad selv om vi hadde tatt oss fanden på at vi var der for siste gang i fjor» Det eneste lyspunktet i går var den sjarmerende nordlendingen fra Fauske. Slemme Egon som taler der andre tier, som mener lyntog og motorveier er et «føkkings-oslo-klø-seg-i-egen-urban-navle-problem!» og at Lambda bare er «et jævla-skakt-hus-med-noen-gamle-bilder-i!» Herlig befriende fra Egon som for litt siden ga nytt liv til ordet «brønnpissere» da han skrev om anonymiteten i kommetarfeltene i avisene. Jepp, er det noen som kan redde torsken i Lofoten så er det sinte menn med sjarm. Mer Egon på tv nuh!!!!

Vel, det var én gledelig nyhet i tabloidene i går. En av dem, jeg ser ikke forskjell på dem lenger, hadde denne overskriften på forsida: TV-SJOKKET!!!! som handlet om at Tore Strømøy ikke skal lage flere sesonger av «Tore på sporet» Jeg vet ikke, kanskje alle som skal finnes er funnet? Eller så har kvalitetskonseptet «Hvem tror du at du er?» overtatt sendeflaten for denne typen programmer?

Ellers; Norge Rundt er så tacky at det nesten er gøy å se, særlig når programlederen snakker en av landets vakreste dialekter. Knut Nærum hadde fått nye litt sexige briller og så fresh og fin ut, og alt var sånn ca stabilt sideleie helt til den gærne halvdrita kjerringa Wahlgren klasebombet Skavlan med sine vampyrbekjennelser. Da ble det liv i stova med påfølgende debatt på nettet. Facebookdronninga Elisabeth Norheim var først ute med blogg på Nettavisen, en blogg som var så perfid at jeg trodde afroen hennes skulle ta fyr.

Det er alltid med skrekkblandet fryd man sitter og ser noe så kleint som denne scenen på Skavlan i går. Vi som jobber med det vi gjør elsker jo drama, og i går var det drama i gullrekka som vanligvis snegler seg gjennom kvelden uten de store overraskelsene. Vær Varsom-plakaten? Vel, det serveres vin og andre vederstyggeligheter før gjestene tas inn under studiolampene. Og i går var det en dame i rødt som, vel, og i høst trynte en mannlig skandaleskuespiller i minibaren backstage i samme program. Torsten Flinck er navnet. De som jobber med tv kaller dette godt tv 🙂

Å være på tv er en vanskelig ting. Du må ha en plan, og du må aldri gå i studio om du ikke har noe å fortelle, eller om du er for sint eller bitter og har mye på hjertet. I går fikk vi hele pakka. Takk Gud for at The Graham Norton Show reddet tv-kvelden her i huset. Det er så få av dem. Tv-kvelder altså. Skandalene holder vi kjeft om her i stova.

I hvertfall helt til man havner ved siden av Skåber i Nytt på Nytt! Hva pokker somler de med? Jeg er edru og jævlig morsom! Kanskje jeg skal lage litt liv i leiren og skrive en bok om barneoppdragelse siden jeg ikke har barn og derfor vet alt om det? Å lage godt tv kan da ikke være så jævla vanskelig?

2 kommentarer om “GULREKKA MEG I RÆVVA!

  1. Hehe, bra oppsummert… til orientering betales det kun en(!) lisens pr hustand.

    Dessuten så kan man få plombert tven av fagperson for en 500lapp.

    Poenget er at det gir deg et dokument som du kan gni i tryne på evt kontrollør slik at h*n må snu i døra, og du kan istedet bruke tven som monitor, streame internet content.

  2. Jeg irriterer meg mer når jeg klager på reklamene og folk sier «slå av». Eller «så bytt kanal da» om man ikke orker se OneCalls «dame i båt med Kristian Kjelling» eller «mann med Miss World» en eneste gang til uten å klikke totalt. Jeg har ikke prøvd, men jeg regner med at samme person så ville blitt sur dersom jeg byttet tilbake når reklamen var over, eller slo på tv’en igjen annenhvert minutt for å se om programmet er startet igjen.

    Heldigvis har ikke NRK reklame. Lurer på om jeg burde funnet et klipp av dama – hun virket nå ganske normal i siste halvdel av programmet…

    Hva Graham Norton angår – det er det eneste talkshowet jeg liker. Jeg vil faktisk ikke kalle det et talkshow engang – det virker fornærmende. Det har jo ikke noe å si hvilke gjester han har – jeg ler meg stort sett gjennom hele programmet hver gang jeg tilfeldigvis finner det på TV’en – og det må være det største kompliment jeg kan gi et program. Forskjellen derfra til Skavlan er nesten til å bli deprimert av.

Legg igjen en kommentar

