TAR DU TACOEN FRA ET GJENNOMSNITTMENNESKE…

IMG_1408

Det mest brukte ordet på Facebook hver fredag må være TACO.

Ikke siden terteskjell med reker og fiskepudding, som florerte på 80-tallet, har en matrett fått slik innpass på norske fredagsbord. Hver fredag ligger nordmenn og gulper taco foran Idol og Skavlan. Disse ekle bøyde maisbladene fylt med kjøttdeig og tacokrydder, revet ost og Gud vet hva. Jeg har spist det en gang i mitt liv og aldri mer. Men angst og beven, det er bare én ting som er en større dødssynd enn å disse tacoen, og det er å sette fyr på et norsk flagg. Eller muligens å si noe nedsettende om den urnorske tradisjonskosten Grandiosa.

Vel, jeg skjønner at folk har det travelt på ukedager, at det kan gå litt fort i svingene da.

Men når helgen kommer og man endelig får litt fritid, så velger man den mest nedrige av all mat: TACO og føkkings ferdigpizza. Selv om å lage et godt måltid mat tar toppen 45 minutter om man har en plan.

Jeg har fulgt litt med i den pågående debatten om norsk kultur. Den sneiet såvidt innom mat da kulturminister Hadia Tajik måtte stå skolerett foran Tybring Gjedde i FrP og fortelle at hun spiste pinnekjøtt på julaften, men ellers har det vært dørgende stille om mat i den stupide kulturdebatten. Debatten handler om hvem vi har vært, hvem vi vil være og hvor vi skal. Men det heter seg at «du er det du spiser» gjør det ikke?

Men når det kommer til mat er vi blitt sniklurt for lenge siden. Maten vi spiser er ikke norsk lenger. Selv Tybring Gjedde foretrekker en blodig biff fra Argentina. Og jeg tror neppe det serveres torsketunger, saltsild og betasuppa i de mest populistiske hjem i det ganske land. Nei, det går i mexikansk taco, «italiensk» pizza, amerikansk cola, svensk flesk og dansk salami a la hjerneslag. Det norske matfatet er så lite viktig at nå skal den siste torskestammen i verden bades i olje og mammon. For maten får vi fra utlandet, så what the føkk liksom?

I det siste har jeg begynt å bake brød som jeg gir bort i gave til venner, Jøss, sier de, jeg spiser to skiver av det brødet ditt, og jeg er mett. Hva har du i det? Det er så godt. De kommer også til oss for å spise gryter med snadder som har stått lenge i ovnen, smatter og okker seg ved bordet. herregud, sier de, sånn mat har jeg ikke smakt siden bestemor levde. Nei? Men hvordan har du tid til å lage sånn vanskelig mat, det må da ta en evighet? Nei. Sleng det du skal ha i gryta og sett den i ovnen en times tid før du skal legge deg, og så skrur du av ovnen. Neste dag er det bare å varme opp maten, det tar 15 minutter mens ris, coscos eller poteter koker og du lager salat. Hva er problemet?

Tidsklemma siter som oftes i hodet. Og det handler om å priorotere og å ha en plan.

Og er det ikke merkelig at folk har den mest intrikate timeplan for å trene kroppen, men gir totalt faen i maten? Man står opp klokken seks for å jogge i Frognerparken eller gå på Sats, men å legge en plan for neste dags middag synes kul umulig.

Tar du tacoen fra et gjennomsnittmenenske tar du også livsløgnen om tidsklemma fra dem. For god mat tar det ikke lang tid å lage. Taco er sikkert både lettvint og godt for de som liker det, og det er sikkert Grandiosa også. Men det er en rask måte å bli feit og usunn på. Men nå jeg skal ikke gjøre meg bedre enn det jeg er. I dag har min kjære og jeg spist en frossenpizza! Og det var så jævlig at vi måtte trøste oss med hvert vårt stykke med Napolionskake etterpå

NÅ ER JEG BARE KVALM. SKIKKELIG KVALM.

4 kommentarer om “TAR DU TACOEN FRA ET GJENNOMSNITTMENNESKE…

  1. Dette hørtes jo fælt ut…

    …sikker på det var taco du spiste?

    Heldigvis er folk forskjellige, og jeg slipper å høre på folk som plages med tidsklemma, har perfekte liv, skviser inn treneren sin tidlig om morgenen (om jeg får «fornorske» et engelsk ord – har det ikke blitt gjort ennå så er det på tide). Jeg hører ofte folk klage på hva alle andre skriver på facebook og twitter. Det er ikke det at jeg ikke blir «venner» med sånne mennesker, men vanligvis skjønner de ganske fort at jeg ikke er en person de ønsker å bli assosiert med – verken på facebook eller andre steder. Jeg mener ganske mye rart.

    Win-win!

  2. Haha! Liker måten du skriver på 🙂
    Selv elsker jeg taco (ja, på freda’n såklart), men alt med måte. Vi bruker fullkornslefser og karbonadedeig (kun 5% fett), lettrømme og pittelitt ost. For ellers i uka er det kylling/laks/fullkornspasta og grønnsaker, så fredag «skjeier» vi ut 😉 og trening/aktivitet hører hverdagen til. Helt enig i at det er merkelig med den treningsplan vs. teite matvalg-greia. Wtf, lizzm?!

Legg igjen en kommentar

