RESTER AV EN GYNGEHEST I MATEN

CHELSEA MARKET NYC
CHELSEA MARKET NYC

Dagens vittigste melding på Twitter: Rester av gyngehest funnet i pinnekjøtt!!!

Vel, nå er vel ikke gyngehest direkte skadelig, ikke hestekjøtt heller. Jeg har spist hest mange ganger, og det er godt.

Jeg og flere med meg har skrevet mye om ferdigmat og risikoen ved å spise den. Jo billigere maten er, desto mer fett, sukker og andre ting du ikke bør spise for mye av. Men «folk flest» krever at maten ikke skal koste så mye, og det er en sannhet frontet av matvareindustrien. Trygt, kjapt og billig? Finn tre feil i den setningen. Sunn god mat tar det tid å lage. God mat skal det ta litt tid å lage! Jeg skal ikke ta hele regla om hvor prektige vi er her i dette huset. Men ferdigmat finner du aldri på bordet her. Ok, vi synder på et punkt. Og det er pølser. For pølser er mitt svake punkt. Men vi spiser det kanskje bare to ganger i måneden, så vi overlever vel:)

For meg er mat forbundet med glede. Lage den, spise den sammen med gode venner.

Nå sitter du sikkert her og leser og er forelder til tre små unger som ikke vil spise noe som helst. Og du er lei alt styret med mat hver eneste dag. Middagen som skal på bordet. På toppen av det hele er du drittlei å høre at slike barnløse egoister som meg prøver å belære deg om matvaner. Men altså, med voksende barn i huset er jo maten ekstra viktig? Og unger plopper da ikke rett ut av moren og skriker: Jeg liker ikke fisk og grønnsaker? Det er vel snarere foreldrene som sier: Nå skal pappa lære deg å spise noe som er vanskelig, noe som er voksenmat? Ja, jeg vet, reklame pumpes ut på tv døgnet rundt, om at alle har det SÅ travelt, sleng bare denne enkle greia her inn i mikroovnen, og vips! middag til hele familien på 60 sekunder! Presset er stort fra alle kanter, men takk Gud for at fler og fler får øynene opp for viktigheten av sunn og hjemmelaget mat basert på gode ingredienser. Og at mange forstår at sunn mat tar litt tid å lage.

Men altså, nå en fersk kylling fra Rema føkkings 1000 koster 39.90 burde det vel ringe en bjelle?

Stakkars høna som har levd sitt ynkelige triste liv i et lite bur, pumpet full som den blir med veksthormoner og antibiotika bare fordi «folk flest» krever større kyllingbryst. Og når Mc Donalds pumper burgerne fulle av druesukker og annen dritt for at unger og foreldre skal få et lite lykke-kick etter første bit så er det mye som er fucked up!

Her er hva jeg gjorde i går kveld:

Jeg la en stor økologisk kylling i ei gryte sammen med løk, hvitløk, chili, friske urter og olivenolje. Det tok meg fem minutter. Nå har den marinert seg i hele natt. Og i kveld setter jeg den i ovnen, lar den steke i en time. Kok litt ris whatever. Vips ferdig! Rema føkkings 1000, sleng deg i veggen!!!

3 kommentarer om “RESTER AV EN GYNGEHEST I MATEN

  1. Du har rett. Det er en myte at god mat tar lang tid. Selv en tomatsuppe fra bunnen av tar like lang tid som en hjemmelaget. Synes også at ferdigmatindustrien har gjort en grei innsats for å få oss til å tro at alt må være så raskt og kjekt. Smaken? Den er det mindre nøye med.

Legg igjen en kommentar

