JEG ER KRENKET, FORNÆRMET, OG FØLER MEG LITT BEDRE!

IMG_0328

En venn av meg skrev: Jeg tror en del mennesker er på Facebook og Twitter av én eneste grunn, og det er for å bli fornærmet.

For du skal ikke pirke mer enn på overflaten før noen hyler opp. Og veldig mange har problemer med å lese hva som står på nettet, og begynner straks å bable om noe annet som ikke vedkommer saken. I går kveld skrev jeg en positiv status om Hadia Tajik, og da var det straks noen som begynte å kjefte på grunn av at de fire utdaterte og patetiske Jackson-brødrene ble sluppet inn i Skavlansoffan. Gud bedre. Nå sitter jeg her med en kopp kaffe og skummer nettet og ser at mange disser Tajik etter hennes opptreden i prime time i går kveld. «For ei skikkelig døll kjerring!» skriver en. «Politisk korrekt og kjedelig!» og «Hvorfor pokker skal vi ha ei muslimkjerring som minister, hva f… vet hun om Norge?»

Selv ble jeg skikkelig stolt av eget land når jeg så Tajik i går.

Endelig har vi fått en karismatisk kulturminister som snakker utenlandsk uten å hakke og stamme. Som har humor og vidd, er velutdannet og makter å parere selv en hardcore rapper som sier at han «blir really horny» av «denne samtalen» Ok, at de fire Jacksons var en smule botoxifiserte skal jeg være enig i, og at uten Michael er de litt danskeferja, men de bærer tross alt med seg en stor og viktig del av verdens musikkhistorie, og har ikke vært på veien på 25 år.

Nei, det er ikke lett. Skriver du at været er bra, så er noen straks på pletten og forteller deg at været er helt for jævlig et annet sted. Legger du ut et bilde av den fancy maten du har laget, tar det ikke mange sekundene før noen klikker et bilde av et ynkelig stykke brød som livet har tilgodesett dem med på timelinen din. Og forteller du at du skal ta deg noen uker på Manhattan, får du høre at «Ja, bare dra ut i verden og gøy deg du, så får vi andre sitte her å suge på labben!» (selv om jeg selv aldri klager på at halve Norge sender endeløse billedstrømmer med paraplydrinker fra strender i Thailand fra jul til slutten av januar)

I dag er det lørdag. En ganske stille dag på sosiale medier. Men i morgen begynner sutringa igjen.

«ÅÅÅÅÅÅÅÅ; som jeg gruer meg til mandag!!!!!» «Å, denne helga var alt for kort!» Og på mandag kveld begynner folk igjen: «ÅÅÅÅÅÅ, er det ikke snart helg?????» «Jeg er såååååå sliten!» Sosiale medier er blitt selve klagemuren for norske dramaqueens and kings. Noen «venner» legger ut hver minste føflekk og influensasymptom. Det er til å bli sprø av! Ja da, jeg er ikke bedre selv. Jeg peprer egen timeline med statuser om nye premierer, spillejobber whatever. (Ja da, mange bilder av meg selv!) Men jeg blir sjelden fornærmet og krenket. Og jeg klager aldri over sykdom fordi jeg stort sett er så heldig å være frisk. For er det ikke slik at folk som virkelig er syke ikke har overskudd til å legge ut siste status om ståa? Jo, det tror jeg. Og jeg har stor respekt og medfølelse mennesker som er alvorlig syke. (Så er det sagt.)

Men denne sutringa gjør meg gal. «Skulle hatt vasket huset!!!!» Ja, men så vask huset da for pokker! Det er vel ikke hele Norges problem at du ikke gidder å lette på rævva? Men når jeg skriver det, så er de listige straks på pletten. «Å, blir så lei folk som sutrer over at andre folk sutrer!» Ha ha ha. Her en den statusen jeg har fått mest likes på, ja, for det handler jo om å få likes, gjør det ikke? Jeg skrev: «Jeg vet at alle dere som skryter av at dere har vasket huset egentlig er noen sjusker! Dere har ikke dradd fram soffan og støvsugd bak den!!!»

Helt til slutt er det en annen gruppe som irriterer meg, og det er disse som skriver: «Driver og rydder i vennelisten. Så til alle dere som ikke har likt noe av det jeg har lagt ut i det siste: Dere lever farlig!» Litt sånn, vær så snill å lik meg, ellers kommer du du til å bli straffet. Bli voksen baby, det er ikke slik sosiale medier fungerer. Du blir bare likt om du har noe å by på.

Bare en gang har jeg slettet noen fra mine nettverk. Og det var da jeg fikk denne en sen natt: «Ja, bare gi penger til tiggere du! Du er en Qusling, en landssviker. Vi vet hvem du er og hvor du bor, din forpulte soperskuespiller! Når landsvikeroppgjøret kommer skal vi ta deg! Just saying!» Slikt får du bare når du mener noe viktig på Facebook og Twitter. Men for all del, sutre i vei om snue, NAV og svigermor. Men dra fram sofaen neste gang du vasker huset, det er der dritten ligger.

Og husk småfuglene!

Legg igjen en kommentar

