BLOMSTER OG BLOD

IMG_3465

BLOMSTER OG BLOD

I går kveld så jeg spillefilmen «Victoria» av Torun Lian.

Jeg tror dette må være den vakreste norske filmen jeg har sett siden «En håndfull tid» av Martin Asphaug.

Så nær, så sår, skjør og vond. Eminente skuespillere ned til minste ledd. Stilfølelse til fingerspissene. En åpning som tar pusten fra deg, piruetter i en eng av hundekjeks. Løv, blomster, blomster, og forsiktige skritt langs gjengrodde stier. Blomster og blod. Det er så man føler Hamsuns tekst puste fra hvert eneste bilde. Jeg er imponert. At noen våger å la en film gå så sakte. Men det kan bare en filmskaper av klasse få til.

Vel, jeg kunne vært snurt. Jeg hadde en dag som skuespiller i filmen, men ble redusert til et bakhode på en hestekjerre. Ja, so what?

Denne filmen har en storhet over seg. Så norsk, så utenlandsk. Ingen flåte, spenning eller kamp med hai, men en klar Oscar-kandidat neste år.

Torun Lian, etter å ha sovet på denne filmen en natt, Tusen takk. Snurr kamera snart igjen. Denne gangen har du laget et mesterverk.

Og Jabob Oftebro. Gud bedre asså!

7 kommentarer om “BLOMSTER OG BLOD

  1. Hei! (Fant deg gjenneom Tanketrollet.) Jeg har ikke sett Victoria ennå, men skal. Ettersom den fikk terningkast 2 i Adresseavisen, tenkte jeg: «Da liker jeg den sikkert!» Og nå er jeg overbevist. Det blir noe av det første jeg skal gjøre neste uke, for jeg rekker det ikke før…
    FIN blogg. INTERESSANT blogg. GODT skrevet. FINT å finne deg:)
    Snakkes;)

Legg igjen en kommentar

