HVA KOSTER MAGI?

Foto: Ola Røe
Foto: Ola Røe

HVA KOSTER MAGI?

Jeg innrømmer det, teateret ødela forholdet mellom min far og meg.

Han hadde så mange drømmer for meg, den eldste sønnen i huset. Jeg skulle innfri alt det han selv ikke hadde fått til i livet sitt.

Og ja, hadde jeg ikke blitt påtvunget «Vildanden» i en skoletime i åttende klasse hadde jeg kanskje aldri oppdaget scenekunsten, jeg vet ikke? Men den kvelden, mitt første møte med teateret tok mitt unge liv en ny retning. Tiden stanset, jeg så inn i noe jeg ikke visste fantes. Men jeg visste at der oppe skulle jeg også være. Og her er jeg, fire tiår senere, med nok en nært forestående premiere.

Jeg kom hjem etter å ha sett Anne Marit Jacobsen som Hedvig.

Luften var slått ut av meg. Jeg sa det til far: Jeg skal bli skuespiller. Han tok meg hardt i armen. Det gjorde vondt. Han brølte: HAR DU TENKT Å ØDELEGGE LIVET DITT!!!? Han var rød i ansiktet og fosset av raseri. Disse døgeniktene, skrek han, driver dank, leker seg gjennom livet! Det der er ikke en jobb, det er djevelens verk! Hadde jeg vært eldre en femten år ville jeg nok ha sett redselen hans, sett en drøm bak øynene hans han selv ikke hadde mot nok til å forfølge. Min far satt fast i sin egen tid, slik de fleste av oss gjør. Jeg brøt med ham, så ham bare to ganger før han døde. Men etterpå fikk jeg vite at han hadde tatt vare på avisbilder av sin eldste sønn. Og at han også var forskrekket over at jeg til tider tjente dobbelt så mye penger som han noensinne har gjort.

Jeg sitter her og hører Carl Ivar Hagen spytte sin forakt over kulturen på P2, at kultur er noe dyre unyttige greier som folk må betale selv. Nå ønsker han å legge ned Oslos eget teater Oslo Nye. Samtidig er han en ihuga frontfigur for at Oslo skal søke om OL i 2022 der bare søknaden koster over 100 millioner kroner, en sum som er 20 millioner mer en det Oslo Nye Teater koster i året.

Hagen er en bitter mann, en avtroppende politiker som aldri har fått sin drøm om makt virkeliggjort.

Han er litt som min far. Bitter og hatefull mot alt han ikke forstår. Og i sure bitre gubbers verden handler alt om prislapp. Men prisen på magi? Hva koster magi? Jeg vet ikke. Men hva kulturen generer av penger finnes det et regnestykke for, om man gidder å lete etter det. Men i noens verden handler magi om firefelts motorvei, billigere sprit, minst mulig skatt og ingen avgifter på noe som helst.

Få deg en sikker jobb! brølte min far siste gang jeg så ham. Selv slet han økonomisk hele livet fordi han gikk inn i det ene risikoprosjektet etter det andre. Ja, min far hadde drømmer, og det har jeg arvet etter ham. Jeg brøt med ham, jeg reddet meg selv og valgte livet.

Om en uke går jeg ut på scenen i mitt femtende teaterstykke ført i egen penn.

Jeg dediserer det til deg far! Jeg tror du ville vært stolt av din eldste sønn…

RIP

5 kommentarer om “HVA KOSTER MAGI?

  1. At du ikke føler mer sinne ovenfor en påtvunget «riv ned familiebånd-bygg det nye mennesket»-kultur som har blitt propagandert i din levetid, synes jeg er merkelig?

    Det nye hos din opprørske generasjon, var ikke at foreldre og barn kranglet. Det nye var at venner og øvrig familie ikke tvang dem til å forsones igjen, da en slik konflikt egentlig bare skaper lidelse og går ut over resten av familien også. Siden paradigmet dere levde i fornektet alt som hadde med en medfødt menneskelig natur å gjøre, er det forståelig at dere ikke forsto hvilken straff man ila sine foreldre med å bryte kontakten, men flere burde stått frem og fortalt at dette egentlig ikke var så lurt i ettertid, da de selv er blitt både foreldre og besteforeldre.

  2. Tilbaketråkk: - Det der er ikke en jobb, det er djevelens verk! ‹ Bodø Nu

Legg igjen en kommentar

