KVINNEROLLER?

IMG_2752

KVINNEROLLER?

I morgen skal jeg holde et foredrag om mitt nye stykke «Svarta Bjørn» der manuskriptet har hele åtte store kvinneroller.

(I dag er bloggen mer notater til meg selv, men du må gjerne lese videre.)

Det har pågått en debatt et stykke tid. Den handler om at det ikke skrives nok bra roller for kvinner. Når jeg ser tilbake på egen produksjon ser jeg at jeg nesten uten unntak har hatt en eller flere kvinner i de største rollene. Jeg liker å skrive kvinneroller. Da helst kvinneroller som er overraskende, som gjør ting kvinner vanligvis ikke gjør. Som ikke bare er kona til, den tykke venninnen til heltinnen, eller sekretær/elskerinnen til den mannlige hovedrollen.

I Svarta Bjørn er hovedrollen atypisk. Hun tar for seg. Hun bryr seg ikke om hvordan hun ser ut. Hun er grov og rå, står på sine krav, men er øm og myk i noen situasjoner. Vel, innerst inne tror jeg ikke det er noe som heter manns eller kvinneroller, jeg tror på mennesker. Levende karakterer med både mannlige og kvinnelige trekk. Jeg tror teateret bør tørre å være mer blind for kjønn for å komme tettere på tematikken. Speile virkeligheten, som det så fint heter i festtaler om ny dramatikk.

Men når en mann forlater kone og barn er det som forventet. Når en kvinne gjør det er det mer problematisk. Medea dreper barna sine. Hun regnes som en av de grusomste kvinneskikkelser i verdensdramatikken. At menn dreper gjør ikke samme inntrykk.

Nei, jeg vet ikke hvem som stigmatiseres mest av kvinner og menn i dramatikken? Jeg ønsker meg en mer utjevning mellom kjønnene på teaterscenen. Som Iggy Pop sa forleden: «Jeg skammer meg ikke over å ta på meg en kjole, å være kvinne er ikke en skam!»

Jeg har tidligere skrevet om kvinner som ofrer barna for å skape seg en karriere som kunstnere. Det var problematisk for skuespillerne som spilte dem. Men kvinner gjør da ikke slikt? fikk jeg høre på leseprøven. Jo, kvinner gjør av og til slikt. Og jeg tror det er der problemet med kvinneroller ligger. At de er for forutsigbare. At de skrives etter et ønske om ikke å ville forandre på kjønnsrollene.

100 år er gått siden kvinner fikk stemmerett i Norge. Og hva spilles på norske scener?

Jeg skal ikke disse reportoirvalget på teatrene rundt omkring, men det er langt mellom de dristige valgene. Hva med en kvinnelige kong Lear? En ung kvinne som Hamlet? En mannlig Hedda? Tankene, følelesene er vel de samme hos begge kjønn? Eller skal det forvitrede tankegodset holdes i live for enhver pris? Jeg spør: Hvorfor vil alle kvinnelige skuespillere spille Hedda Gabler? Jo, fordi hun er atypisk. Medea anyone?

I fjor så jeg Sara Stridsberg’s «Dissikering av et snöfall» på Dramaten.

Det er løslig basert på historien om dronning Kristina som ikke ville være dronning men konge. Det var en herlig frigjørende produksjon. Allerede i åpningscenen satte man standard når Kristina sier: Jag vil inte føda barn, jeg tål inte blod, jag vil inte bli drottning, jag vil bli konung! Men, sier lakeiene, det du vil bli finnes det ikke plass til i denne verden! Og da sier Kristina: Men da må jo verden for faen justere seg!

Kanskje på tide å tenke litt nytt?

Som sagt notater til meg selv dette.

En kommentar om “KVINNEROLLER?

  1. Spennende fokus.. Jeg tenker også hvorfor må alle kvinner ha barn? Er det fordi det er forventet av kvinnerollen. ?? Jeg har gjort meg mange tanker om dette i forbindelse med kvinnekamp og kvinnedagen? Dette er en svær diskusjon mulig litt på siden av det du tar opp. For meg har kvinnekampen i vesten blitt litt: ja takk begge deler .. Jeg syns selv dette er et tema å utforske med fokus på både kvinne og barneperspektivet …

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s