ARI KAMELON

1358517114069_447

ARI KAMELON

Hva pokker er det Ari Behn har gjort Norge?

Ok, han beinflyr ikke på ski og bjeffer som Petter Northug når han blir intervjuet etter en seier. Han sparker ikke herrefotball eller bedriver andre norske grunnverdier. Han har stemte s’er og sier hyggelige ting. Han kan til og med snakke i lange velformulerte setninger. Han får modne kvinner til å rødme slik at de glemmer Jan Thomas og Blomster-Finn et øyeblikk. Han maler påfuglfjær på middagstallerkener, skriver korte og lange romaner, kaller sin kjære en lysfonténe, og nå har han jaggu begynt å lage noen smørerier av noen malerier også! Og alt dette gjør man ikke ustraffet i lille kjipe Norge. Nei, her er det skomaker bli ved din lest, gå stille i dørene og ta minst mulig plass om du vil leve lenge «på» landet.

Ja, jeg kjenner meg igjen. Jeg har følt på det samme.

Jeg begynte som maskør på teater. Så ble jeg sanger, tok utdannelse. Nei Gud, nå skal sminkøsa synge også, helledussen! Så ble jeg skuespiller. Herregud, nå spiller han teater stakkar! Knegg knegg! Så skrev jeg mitt første teaterstykke for snart tyve år siden. Og jeg så de skjeve smilene på urpremieren. Fikk høre det i gangene. Hvem tror han at han er? Ja, det krever styrke å ikke bli ved sin lest i Norgeslandet!

Jeg kjenner ikke Ari Behn godt, men godt nok til å si dette. Når du treffer ham føler du at du har hele hans oppmerksomhet. Nei, det er ikke klamt. Jeg er vant til hyggelige mennesker i det store utland. Folk som sier I love you darling og Have a nice day. Ja, jeg vet hva du sier, at det bare er overflatiske floskler. Men det driter jeg i. Jeg vil heller at noen skal si at de elsker meg enn at de hvisker «hvem faen tror han at han er?»

Etter en premiere i fjor sa Ari til meg: Du den replikken der hovedrollen sier det der om at han føler seg….da fikk jeg frysninger! Så fint du skriver! Han var den eneste av det skrivende folk som kom bort etterpå. De andre lusket ut uten å si takk engang. Slik er Ari, denne mannen som nordmenn elsker å hate. Og jeg skjønner godt at han har rømt til London for å slippe unna dette lille landet der generøsiteten sitter så langt inne! Jeg rømmer noen ganger i året selv for å kunne puste. Sånn, nå fikk jeg sagt det!

Jeg har ikke sett Ari Behn’s malerier som han stiller ut i kveld. Og jeg kan derfor ikke bedømme dem. Men Ari vettu, han gjør det, han snakker ikke bare om det som de fleste andre. Og som jeg sa til en fyr som kvekket i øret mitt på bar  at «han kunne vel for faen også skrive et jævla teaterstøkke!» Ok, når begynner du å skrive, i morgen tidlig? Jeg tror neppe det der høyhuset av et synopsis han skrøyt av  kommer til å møte lyskasterne på en teaterscene.

Nei, småligheten har ingen grenser i dette landet. Men en gang fikk jeg inn en innertier da jeg ble disset av Finn Kalvik på sommerfesten til Universal Records. Han sa at jeg ikke «måtte komme her å tro at jeg var noe fordi jeg hadde fått gitt ut ei plate!» Nei Kalvik, sa jeg, men noen av oss har karrieren foran seg, og andre har den bak seg! In your face!

Jepp Ari Behn, you go girl! (som vi metroseksuelle skruller sier til hverandre når det røyner på!)

7 kommentarer om “ARI KAMELON

  1. Kjære Svein 🙂 For en hærrrlig start på dagen ! Det beste med akkurat denne dagen var å lese akkurat denne teksten, som du har skrevet på akkurat denne måten om akkurat denne mannen – eller mere om hvordan allmenheten og «folkesjela» behandler han. Jeg har så mange ganger tenkt det samme. Det siste om Ari Behn fikk meg til å bli flau- FLAU over hvordan mennesker er i stand til å bli. Jeg kjenner heller ikke Ari Behn, men jeg ser ett menneske som er seg selv- til tross for at han gang på gang får «bank» . Jeg har jo sett han i TV-ruta- der er det nok vanskelig for hvem som helst å være seg selv-nok, men i programmet hvor han reiste rundt med Per Heimly fikk iallefall jeg store glimt av en KLOK,sympatisk og vennlig Ari Behn- jeg påstår at jeg så en sjarmerende sjenanse i han også . Men uavhengig av hvordan han eller andre er, så er det «folkesjela´s» hang til å stramme inn når noen for eksempel maler påfugler jeg ALDRI blir klok på. Jeg har til tross for at jeg på mange vis er ett helt vanlig menneske ( slik jeg ser det ) også fått smake på innstramming- særlig i byen jeg kommer fra. For meg var det ikke noe mål i seg selv å være en del av «den ledende flokken» – jeg vil gjerne ha en flokk å føle tilhørighet med, men der skal det være plass til meg fordi jeg er meg. Så jeg har vel alltid tusla med mitt jeg, på min måte. Det er mange plasser i dette landet hvor det er trangt å være. Ett land kan for noen være trangt, en by,bydel ,venne-ring, eller arbeidsmiljø for en annen. Jeg skjønner Ari godt jeg, og håper han kaster det av seg. Det kan jo av og til være tungt å bære andre´s dritt.
    Men TAKK gode Svein, takk for innlegget ! Nå ble jeg inspirert til å skrive noen ord om en annen som «folkesjela» hundser med. Jeg så han sist i ett program på NRK som heter » Reisen hjem » med Pastor Egil Svardal. Der fikk jeg ett fantastisk godt møte med Aune Sand.

  2. Tilbaketråkk: Hva pokker er det Ari Behn har gjort Norge? ‹ Bodø Nu

  3. Fantastisk godt skrevet! Det er så utrolig mye smålighet i dette landet og en må for all del ikke gjøre noe som skiller seg ut. Det er altfor mange som har nisselua tredd vanvittig langt ned over ørene. Hva med å heller være glad for at vi er forskjellige og at noen tør det andre ikke tør. Vet om folk som har hilst på Ari Behn og møtt en person som er kjempehyggelig og som virkelig «ser» den han snakker med. Nei dra opp lua, åpne blikket og kast janteloven på havet en gang for alle!

  4. Hei! Alle de som ikke har møtt Ari, vet ikke hva/hvem de snakker om. «Når du treffer ham føler du at du har hele hans oppmerksomhet» er en settning som stemmer perfekt med Ari. Han er en kjærnekar det ikke går an å misslike. Er ikke så mye mer å si om han, enn at han er en konge fyr!

    • Og kanskje handler det ikke bare om den stramme norm og strenghet han som person rammes av – men om at enkelte- egentlig ganske mange – utøver sterk sanksjon mot den som våger å være fri nok .

Legg igjen en kommentar

