SØT HEVN PÅ MANHATTAN

Sweet Revenge Cafe Manhattan
Sweet Revenge Cafe Manhattan

SØT HEVN PÅ MANHATTAN

Det begynte med at jeg leste en bok av Håkan Nesser som het «Carmine Street»

Jeg er en slags geografi-nerd som leter etter steder jeg leser om i romaner. Men som oftes er stedene fiktive.

Det er ikke Carmine Street på Manhattan New York. Carmine er en unselig liten gate, ikke noe spektakulært med den. En gatestump i West Village som jeg har tapt hjertet mitt til fordi den er en hel liten by i storbyen. Jeg har sett Meryl Streep duve forbi på fortauet der.

Og en annen gang kom den en gammel kvinne gående mot meg i gaten. Hun hadde det korte håret lagt i sirlige vannbølger, ansiktet var blekt av pudder og munnen karmosinrød, og så ut som hun var klippet rett ut av stumfilmen Sunset Boulevard. «Excuse me madam» sa jeg og løftet kameraet mens jeg spurte om jeg kunne få ta et bilde av henne. «Put that camera away!» hveste hun. Men De er jo så vakker frue, prøvde jeg meg. «Oh dear, I’m older than this tired old country! Why don’t you just fuck off young man!» Og så trippet hun videre på sine små ballerinasko med hvite rosetter på.

Oh New York, don’t ask me why I love you.

Det var den dagen jeg oppdaget Sweet Revenge Cafe.

Det er ikke noe særlig ved den heller, men det er «min» kafé. Der har jeg sittet og skrevet store deler av musikalen «Svarta Bjørn» som for tiden spilles ved Nordland Teater. Og der skal jeg sitte å skrive mitt neste stykke. De store gode trebenkene på utsiden. Kaffe med påfyll. Den gode økologiske maten. Damen bak disken som jeg kjenner. Alle de små butikkene, aviskiosken, og rett på hjørnet ligger Bleecker Street.

En annen god ting er at like ved ligger også IFC (Independent Film Center) som viser masse gode spillefilmer og dokumentarer som nesten uten unntak aldri kommer til Europa. Så denne lille gaten anbefales. Midt i smørøyet, men allikevel stille og rolig. Ikke fortell det til noen:)

Snart er jeg der igjen.

En kommentar om “SØT HEVN PÅ MANHATTAN

Legg igjen en kommentar

