WHERE HAVE ALL THE FLOWERS GONE?

IMG_6535

WHERE HAVE ALL THE FLOWERS GONE?

Så smalt det igjen. Denne gangen i Boston. Media i Norge henger på. Nyheten om at noen er døde i USA overskygger nesten at den canadiske sangeren og popikonet Justin Bieber lander på norsk jord i dag. Irak i går: 46 døde. Over 100 såret. Media er nesten tause om det. Men disse muslimene skyter og bomber jo hele tiden, så takke seg selv kan de. Er vi og media der? Håper ikke det.

Under den grusomme naturkatastrofen på Haiti for noen år siden gikk Norge av skaftet i sorg og støtte. Rett etterpå ble Pakistan rammet av et jordskjelv som tok liv av nesten like mange. Folk og media var bare sånn passe engasjert. Jeg kan ikke tolke det annerledes enn at vi bryr oss mer om noen menneskegrupper, og mindre om andre.

Ja, tragedien i Boston er like hard og viktig for de som rammes av den som 9/11 og Utøya var/er for de som ble hardt berørt. Men et jordskjelv i Pakistan fører også med seg sorg og gru, som også en bombe som går av rett ved en skolebuss i Bagdad gjør.

Jeg skal ikke spøke med sorg og tragedie.

Men noe lugger kraftig i meg når media blåser opp enkelte store hendelser, men såvidt nevner andre grusomheter i bisetninger. For i min og mange andres bok er et menneskeliv like mye verdt uansett hvem og hvor det er. Og jeg tror de fleste er enige med meg i det?

Men nå er Justin her. Over til Boston. To tanker i hodet i dag.

Where have all the flowers gone?

En kommentar om “WHERE HAVE ALL THE FLOWERS GONE?

Legg igjen en kommentar

