FLOKKEN

Photo: Pride MFLOKKEN

Mennesket er et flokkdyr, sies det. Men innen flokken er vi alle individer.

Vi vil alle bli sett på som unike. Det ligger i vår natur å søke etter egen identitet og ståsted. Og de aller fleste av oss er ikke bare én ting, vi er sammensatte mennesker. Ja, først og fremst er vi mennesker, og så er vi nok alle de andre merkelappene vi selv og omgivelsene setter på oss.. Og det er mennesket bak merkelappen vi ofte glemmer å se.

Vi har gått i den fellen opp gjennom hele historien, og vi går i den gang på gang. Hvor ofte har jeg ikke hørt «jødene er jo kjent for å være hårsåre…» eller «romfolket er jo kriminelle, de bare later som om de har det fælt, drasser med seg unger for å få sympati…» eller «kan ikke disse homofile begrense seg litt, nå synes jeg de tar litt for mye for seg…» eller «kan ikke disse samene slutte med denne sutringen…?» For slikt stigma hefter ved mange folkegrupper, og det blir mer og mer som akspeterte sannheter i den offentlige samtalen. Og ja, vi glemmer inividet bak merkelappen når vi sier slikt.

Men dette aksepteres ikke når det kommer til mindre utsatte grupper. Sier du at «alle høyrefolk er noen rikinger som bor oppe i åsen med flotte biler og fuglehund…» så får du høre at det skal de ha seg frabedt! Sier du at «alle FrP’ere er noen smålige rasister som bare er opptatt av billig sprit og vekk med bompengeordningen..!» får du så hatten passer. Og om du skulle komme på å si at «fotballmiljøet bedriver mobbing av homofile…» blir det straks tilbakevist. Og det argumenteres i søkk og kav over hvor forskjellige folk får lov å være i de fleste mindre utsatte miljøer. Ja da, da skal individualiteten vernes for en hver pris, og du er en jævla nærsynt idiot om du skjærer alle over en kam!

Men som sagt; flokken. Vi trenger alle en flokk. Og vi søker mot de som ligner mest på oss selv. Men ser vi bildet av en katt som sover i potene på en stor hund, sukker vi og sier helledussen, at det går an? Hund og katt passer jo ikke sammen.

Jeg har alltid hatt et anstrengt forhold til samlinger av for mange av én sort på samme sted. Og jeg føler et stort ubehag over å sitte sammen med mennesker der alle er skjønt enige om det meste, der vedtatte sannheter slynges over bordet. Men om du lytter bak ordene merker du en strenghet fra uskrevne regler, hit, men ikke lenger! Hold deg til det avtalte manus. Gjør du ikke det, sier verten: NEI NÅ SKAL VI HA DET HYGGELIG DERE!!! og hever glasset for husfred og hygge.

– Dere homofile er jo så følsomme, sa et menneske til meg forleden. Å, sa jeg, er vi det? Hva mener du? Ikke vær vanskelig, fikk jeg til svar, du vet hva jeg mener. – Nei, sa jeg, jeg kjenner mange homofile drittsekker, iskalde mennesker som ikke bryr seg så mye om andre enn seg selv. Å Gud, ikke begynn med det der, freste hun….Vel, tar du merkelappene fra en folkegruppe trer individene fram, sa jeg og hevet glasset for fred og ro. Men det finnes faktisk en del mennesker som tror at alle homofile er litt sånn homsepatruljen som driver med styling 24/7 og lufter små nusselige pudler i Frognerveien, og som gråter bare vi ser et bilde av Julie Andrews. (spark meg hardt om jeg skulle ende opp sånn)

Se på bildet over teksten. Vi kommer i så mange forpakninger. Men jeg har aldri sett en homofil havfrue. Vel, jeg så Bette Midler som havfrue i rullestol på Broadway for 100 år siden. Men jeg venter i spenning. Men tilbake til flokken. Folk er ikke alltid det du ser. Jeg sier som en av rollefigurene i Brechts «Tolvskillingsoperaen» – «Dere ser mine filler og mitt lurvete hotel, det er alt hva dere ser, ikke mere. Men ved middagstid høres skrik ned ved havnen. Og dere spør: Hva var det for et skrik? Og dere ser meg stå og smile ved et vindu. Og dere spør: Hvorfor smiler hun slik?»

Så, aldri undervurder et menneske. Det er mer enn hva et øye ser.

En kommentar om “FLOKKEN

  1. Alle har et behov for å bli sett på som enkeltindivid og alle har et behov for å være en del av et fellesskap, men ingen har behov for, eller ønske om å bli stigmatisert. Som lærer har jeg lært meg at man skal «ha rom for alle, og blikk for den enkelte»

Legg igjen en kommentar

