SØVNLØS I NEW YORK

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SØVNLØS I NEW YORK

New York. Tidlig morgen. Det er hetebølge. Vifta i taket går allerede. Det skal bli nok en varm dag.

Jeg klager sjelden på varmen, men i går var det litt i overkant. Jeg gikk oppover Broadway, inn og ut av kaféer og butikker for å kjøle meg ned, og i går kveld etter mange timers vandring strandet jeg på hotellet under vifta som en ei svett steinkobbe. Sikkert litt feigt, men jeg skal være her så lenge så jeg ofret en kveld til lange tanker, bok og stillhet.

Søvnløs i New York.

Jeg sliter sjelden med søvnen, men når det er så varmt får jeg problemer. Og så er det alle tankene.

Det er noe som heter at du ser fjellet best på avstand. Sånn er det med lille Norge også, landet som tilfeldigvis ble mitt fedreland.

Jeg tenker, hva om jeg hadde blitt født her i denne store byen. Hvem ville jeg ha vært? Ville jeg ha oppnådd alt det jeg har oppnådd der hjemme i en by som denne?

Ser alle menneskene som driver forbi ute på gaten. Hver og en en skjebne, et livsløp. Det er trangt om plassen her, mange om beinet. I Norge er vi så få, og alt er så mye lettere.

Om jeg skulle falle om på gaten her, vil politiet straks finne ut hvem jeg er selv om jeg ikke har pass eller bankkort på meg. Alle som kommer hit må gi fra seg fingeravtrykk før de slipper inn. – Amerikanerne er paranoide, sier mange der hjemme. Kanskje det, men de vil vite hvem de har hos seg. Det kan man like eller ikke like. Men der hjemme har vi et litt mer tvilsomt forhold til folk som vil inn over grensene. Jeg mener at om du tar i mot gjester bør du stelle godt med dem.

Jeg blir tatt godt i mot her, men jeg har et lite forsikringskort i lommen. Jeg tar ingen sjangser. For her i Amerika er det ikke som hjemme, det kommer ikke automtisk en sykebil og henter deg om noe skjer. Du må ha forsikringen i orden.

Jeg har en god venninne her. Hun er fra Puerto Rico. Hun tar utdannelse. I tillegg har hun to jobber, et lite barn og en mann som er mye borte. De er i gruppen for mest utsatte. – Først og fremst tenker jeg på forsikringen, sier hun, uten den er alt fucked up. Men hun klager ikke der hun løper mellom huset, skolen og to jobber.  Takk Gud, sier hun hver kveld hun legger seg. Takke Gud er noe vi nordmenn synes er litt rart selv om vi påberoper oss å være kristne. Ja, det tar litt tid å venne seg til at fremmede mennesker sier «Gud velsigne deg» her borte. Og ja, jeg vet at de fleste hjemme ikke liker sånt fordi de mener å tro at det ikke er ektefølt. Men jeg vil heller bil velsignet av en fremmed enn oversett.

New York er en merkelig blanding av poesi og boksehansker.

Det ligger en tikkende redsel bak alle smilene, de høflige frasene, all vennligheten. For denne byen har opplevd mye, på godt og ondt. I går var det et skuddrama ikke så langt herfra. En liten pike ble drept. Jeg vet ikke, men jeg har en følelse av at folk her i denne byen har en slags forståelse av samhørighet, at «we are in this together» – det er mulig jeg tar feil? Eller så er det slik at på så liten plass som det er på Manhattan må man gjøre det beste ut av det og være hyggelig. Vel, noen skrekkøgler er det her også. Jeg har blitt bjeffet til.

Nå er klokken syv på morgenen. Jeg hører damen nede har begynt å slamre med kaffen. Skal snart ned å hente meg en kanne. Etterpå er det lunsj på Yaffa Café med gode venner. Jeg vet ikke helt hva denne teksten handler om? Kanskje ensomhet? Man blir litt hudløs etter en søvnløs natt i en av verdens største byer. Ha en fin dag der du måtte befinne deg.

En kommentar om “SØVNLØS I NEW YORK

  1. Fine tanker Sven, og helt enig med deg; heller velsignet av en fremmed enn oversett!!
    Pass på å få med deg en frokost på Café Guitane i krysset Mott Street/Prince Street (Soho)
    Nydelig, enkel og rimelig mat i laidback miljø 🙂

Legg igjen en kommentar

