KAN TROLL TEMMES?

IMG_4449

KAN TROLL TEMMES?

En gang for lenge siden var det en eller annen som rakk opp hånden og sa at jorda var rund og ikke flat, og verden lo seg skakk.

I ettertid viste det seg at det var riktig. Jorda var ikke flat, den var rund. Jeg vet ikke om de som fant ut av det fikk kred for sin oppdagelse, men jeg tror ikke det. De som først rekker opp hånden og sier noe nytt får som regel ikke kred, de blir ledd av og kalt for tullinger og det som verre er.

Da den første datamaskinen så dagens lys, et monster på størrelse med en campingvogn, var det en som sa, jo da, den er fin og fiffig den, men datamaskiner er en døgnfluer, og i beste fall vil det finnes fem stykker om 20 år. Akk, hvor feil kan man ta?

Nå sitter godtfolk og troll med hver sin maskin i hus og hytte og knatter i vei.

Det twitres og blogges og menes og tros fra alle fjordhøl og byer i den ganske verden. Og det å disse alt som er nytt er blitt en OL-gren so to speak.

For alt nytt er farlig og skal straks hudflettes og forbannes. Ta f. eks dette med at homofile og lesbiske bør få gifte seg i kirken. Nå hyler de samme menneskene som hylte opp om partnerskapsloven opp, og kaller nettopp den samme partnerskapsloven for en genial løsning. Så hvorfor i hule helvete skal homoene få gifte seg? Ja, på nettet så kan man lese at til og med de mest religiøse blandt oss banner bare de blir sinte nok.

Og den samme gnålingen går for byggverk, da særlig byggverk det skal være kultur inne i. Men også for togskinner, veier, broer, tunneler, flyplasser osv. Det er hyl og skrik og sure miner i kommenarfeltet fra morgen til kveld.

Det kalles visst demokrati?

Og så er det selvfølgelig mennesker.

For hva skal vi med samer, romfolk, pakistanere, folk fra Afrika og hele lista? Er ikke Norge for nordmenn liksom? Og på nettet var alt mye mye bedre før i tiden da folk fikk gå i fred på gata. Ja, jeg vet, jeg følger ganske godt med på den evigvarende debatten på nettet, da særlig den som skrives av anonyme mennesker.

Men jeg har funnet en måte å temme trollene på. Jeg tar igjen med dem. Og som oftes virker det. Men slett ikke alltid.

Det nytter ikke å kapp-debattere med de verste av trollene. Jeg hadde en som hang på meg i uker, en fyr som elsket å hate denne bloggen. Han hadde et psedonym som jeg ikke skal skrive her, men jeg kan si så mye at den mannen han hadde tatt navnet til gikk over isen på Grønland i år 900. Så jeg skrev til ham og sa: Jævlig bra at du som er over 1000 år gammel er så flink på datamaskin! Å? skrev han, vet du hvem jeg er? Ja, sa jeg, jeg fant deg på Google. Da ble det stille.

Så er det alle disse som tar vanlige navn sånn som Kurt Hansen og Leif Nilsen.

De er vanskeligere å få has på. De er smartere og farligere. De kan skrive at de vet hvor jeg bor, at de skal ta meg når landsvikeroppgjøret snart kommer. At jeg er en farlig mann som er med på å ødelegge fedrelandet sammen med SV-fittene og AP-kattene. Og når du følger dem litt innover i korridorene på nettet så finner du deg selv i mørke og lumre rom det ikke er særlig hyggelig å være. Og det kan hende at jeg blir redd noen ganger….

Men jeg tar av og til den gamle historien om fasongen på jorda når jeg havner i diskusjoner.

– Husker du den gangen folk trodde at jorda var flat og en eller annen rakk opp hånda og sa at den var rund, og da begynte alle å le? Og en gang var det en som svarte: Folk var jo mye dummere før i tida, det vet jo alle. Å ja? svarte jeg.

Jeg har en til sier jeg. Har du hørt om den gangen noen mente at kvinner burde ha rett til å stemme? Det er litt over 100 år siden? Ja da, sa trollet. Men folk hadde jo et annet syn på det der med kvinnfolk før i tida. Å ja? sa jeg.

Og så en siste, sa jeg. Har du hørt om at homofili var forbudt? Det er ikke mer en 35 år siden?

Men da ble det stille i kommentarfeltet i noen minutter. Men etter en stund kom det: Hvem faen tror du at du er din forpulte selvopptatte trøste-Jesus? Tror du at du er smart eller, din soper-skuespiller???

Kan troll temmes? Nei, ikke så lenge jorda er flat!

2 kommentarer om “KAN TROLL TEMMES?

  1. Så du krangler med nett-terroristene? Nåvel, deg om det, men du tar deg ikke så mye til til å svare på de litt mer hyggelige kommentarene(det meste må jo virke ganske hyggelig til sammenligning med bombetrusler, fatwaer og det som verre er..).

    Når det gjelder homofile/lesbiske ekteskap blir jeg litt skuffet når jeg ser nyhetssendinger som dette: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11045654. Har vi ikke kommet lengre enn dette? Hvorfor kan vi ikke la andre mennesker leve livet slik de vil, selv om alle ikke nødvendigvis er enige med det de gjør? Jeg kjenner et kaldt gufs fra den gamle sedelighetsloven jeg trodde vi hadde kvittet oss med. Det finnes så mange andre fornuftige ting å demonstrere mot, for eksempel når politikerne grafser til seg penger og kontrakter de ikke har rett til og når de ufortrødent får skalte og valte videre i stillingene sine, når asylbarn og asylsøkere behandles verre en katta vi kvitter oss med i veikanten, når finanskrisen vingeklipper rettigheter det har tatt to hundre år å opparbeide seg, når hensynsløse våpenprodusenter støtter opp om blodige konflikter rundt om kring på jorden for profitt… Jeg kjenner på en nerve her, så jeg tror jeg stopper med dette..

    Så, til konklusjonen din. Nei, jeg tror ikke mennesker forandrer seg. Jeg tror mennesker alltid vil føle seg truet av det som er nytt og annerledes. De forstår ikke at det er nye tanker som får samfunnet til å utvikle seg. Når middelalderen stod stille så lenge var det fordi kirken hadde en konservativ jernhånd som kvelte pusten ut av enhver radikal. Når man ser på ekstremt lukkede miljøer, både religiøse og ideologiske, spiller ideologien deres ofte på dommedagstrusler. Dommedagstrusler spiller på menneskets frykt for det nye, det som er annerledes, for framtiden og setter dem i alarmredskap(eller mobbmentalitet?). For eksempel skal muslimene ta over hele Norge og innføre sharialover. «Utlendingene» kommer for å snyte på trygdeskattene og kommer til å sende alle oss andre «ekte» nordmenn ut i fattigdommen(Dersom hefter seg med dette synet, kan man jo spørre dem hvor ofte de valfarter til NAV. Dersom det blir stille, har man slått blink, og hele diskusjonen ender der..), rumenerne kommer til å tigge i dag og robbe alle flatskjermene våre i morgen, asylsøkerne kommer alle med kniver og bomber og setter rikets sikkerhet under trussel, og homoekteskap kommer til å vriste ut den siste rest av anstendighet vi har i samfunnet, før vi vet ordet av det, kommer alle stakkars barna til å bli forpestet etter å bli oppdratt av «slike mennesker», eller fordi de kjenner barn som er blitt oppdratt av «slike mennesker». De kommer til å bli like skadet og forskrudd som min generasjon da mødrene gikk ut i jobb og universitet, ikledde seg kortskjørt, jeans og det som verre er. Man kan bare ta meg, en tilfeldig ungdom som eksempel, som ikke en gang vet hvordan jeg koker poteter og har hodet fylt av virkelighetsfjerne tanker som at damer og menn har lik rett på både inntekt, utdanning og frihet. Slik kan det altså gå med verden, når man lar de radikale får lov til å skjære igjennom med sine sinnssvake ideer.

    Til min egen dommdagsfrykt: Skremmende er det med denne bølgen av ultrakonservative høyrebølgen som skyller innover Europa…

Legg igjen en kommentar

