MED MØRKEBLÅ DRESS OG KALKULATOR

IMG_5960

MED MØRKEBLÅ DRESS OG KALKULATOR

FrP vil kutte kulturbudsjettet med 1.5 milliarder. Ok. Her er noen tanker.

Når et menneske sitter i en teatersal, ser og lytter, når ny erkjennelse siver inn, kanskje et liv snus, tar en ny retning.

Hvor mye vil du taksere dette til?

Når et menneske lytter til musikk i en konsertsal, når det flommer over og tårene renner.

Hvor mye veier de tårene? Hvor mye synes du de bør koste?

Når siste side i en roman er lest, og leseren reiser seg opp av stolen, tenker, nå har jeg sittet her lenge nok, jeg ser en ny mulighet for meg og mitt triste liv. Har NAV noen takst og regel for slikt?

Hvor mye koster magi?

Vi lever i en verden der pris er viktig. Der alt takseres, og den ene tingen settes opp mot den andre. Men det finnes noen få ting som ikke kan vurderes i penger. For om du skal evaluere et stort kunstnerisk produkt kan du ikke bare bruke kalkulator på ettervirkningene. (legg merke til ordet BARE)

Ta meg selv. Jeg fikk 3-årig arbeidsstipend (en ordning som er en rød klut for mange, og som evt vil forsvinne om FrP kommer til makten) og i løpet av de tre årene skrev jeg to helaftens teaterforestillinger som gjorde at jeg ble synlig og fikk mange oppgaver etterpå. Så for meg var ikke det en sovepute, det var en hjelp til å komme meg videre i karrieren som dramatiker.

Skal vi sy puter under armene på disse kunstnerne? spør mange seg.

Vel, når det kommer til stipender så kan du ikke motta pengene for så å legge deg på sofaen i tre år. Du må jobbe, og etterpå må du stå til rede for hva du har brukt pengene til. Og en annen ting, et 3-årig stipend er vanskelig å få. Jeg søkte i tretten år før jeg fikk det. Så det er slett ikke sant at staten kaster stipender etter giddeløse kunstnere. De henger høyrere enn høyt.

Men vi snakker om penger. Verdien av et slikt stIpend er lett å regne ut. I følge skatteseddel har jeg klart meg mye bedre etter at jeg fikk stipendet.

Det er mulig jeg hadde klart meg uten også, men et slikt stipend gjør noe med selvfølelsen. Du føler at du er blitt sett, at det stilles forventninger til deg, og at noen tror du er i stand til å levere varene er også godt. Så for den som måtte ønske å finne ut hva stipendet har vært verdt i kroner og ører de ti årene etter at jeg fikk det – alle slik tall er offentlige.

Og så er det også slik at vi som jobber med denne unyttige kunsten leverer noe tilbake.

Vi betaler skatt til den samme staten som gir oss stipend. Ja, det gjør vi. Min egen far som var  rasende over mitt yrkesvalg ble stille da jeg fortalte hva jeg tjente. Det var en nesestyver for ham som skrek «ja, skal du bare leke deg gjennom livet?» Å være kunstner er ingen lek, det er hardt arbeid. På tross av dette jobber hele 4% av  den norske arbeidstokken med kultur. Det er en ganske stor bedrift!

Og det vi lager kan ikke alltid måles i penger. Så jeg spør igjen:

Hvor mye veier tårer?

Hva er prisen på ny erkjennelse?

Hva koster magi?

Finnes det en pris på gåsehud?

*

Men for all del, det finnes nok av bortforklaringer. FrP mener jo f. eks at klimakrisen er fiksjon.

Men skuespill og politikk er vel egentlig samme fag? Kan man be om litt forståelse?

Legg igjen en kommentar

