HUSK, DET ER IKKE DIN SKYLD!

IMG_4458

BARN, MENINGEN MED LIVET?

Barn er meningen med livet, hører jeg ofte folk sier. Før jeg fikk barn visste jeg ikke hva livet dreide seg om. Du har  fått noen andre å tenke på. Jeg som var så selvopptatt, nå er jeg i stand til å ofre alt for barna mine. Ja, du har hørt det du også, har du ikke?

Foreldre og et nyfødt barn er et hellig rom.

De lille kapselen av usikker og nyvunnet lykke. En skjør boble i en farlig verden. Mor med den lille ved brystet, far som våker ved siden.

Ja, det er det perfekte bildet, nesten som i Jesus-lignelsen.

Og barnet vokser, strekker armene ut mot verden. Det er en hard sorg i dette også. Barnet som utvider sirkelen og flyr ut av redet. Jeg har ikke barn, men jeg har forestillingsevne nok til å ane hvordan det må føles. Jeg har også venner som opplever dette, at lykkeboblen sprekker, navlestrengen kuttes, en barndom blir voksenliv.

Men de første årene. Det er da grunnlaget for et liv legges.

Det sies at et barn lærer mer i løpet av de første tre årene enn det det gjør resten av livet. Jeg vet ikke, jeg har bare lest det et sted. Jeg tolker dette dit hen at et lite barn er som en svamp som tar til seg alt i sin nære omkrets, det være seg trygghet, glede, kjærlighet, ømhet, sorg, redsel og usikkerhet.

Ja, jeg har selv vært barn, og jeg husker både skrekk og glede fra den tiden. Det jeg husker mest er redselen for at mor skulle dø. Da jeg var seks år falt hun bakover i kjellertrappen og ble liggende på ryggen. Jeg sprang mot kanten av kjellerlemmen da jeg hørte henne skrike. Det synet som møtte meg kommer jeg aldri til å glemme. De redde øynene, skjørtet som hadde glidd oppover bena. Og at jeg tenkte, nå dør mor. Nå mister jeg henne…

Men mor døde ikke.

Men siden den dagen voktet jeg på henne, for jeg hadde sett inn i noe som var større enn livet. Det heter døden. Det å miste noen. Dette var min første skrekk. Ok, nå har jeg opplevd døden mange ganger. Det gjør man når livet kryper på. Men selv om jeg er voksen husker jeg hvordan det var å være barn. Hvordan et barns redsel setter dype spor.

Nå vet jeg hva du tenker. Hva er poenget mitt?

Poenget er at barn skal beskyttes. Ikke mot all skrekk, ikke mot all virkelighet, men de skal ikke brukes som redkskap mellom voksne, ikke bli den ulykkelige tredjepart i et skittent politisk spill slik vi ser brette seg ut i alle sin gru i Norge i dag. For et barn er et barn. Et barn er et barn uansett hvem foreldrene er! Uansett hva de som har satt dem til verden har gjort.

Da jeg selv gikk i terapi for å kvitte meg med en del tunge ting som jeg bar med meg i skolesekken, fra en ganske tøff barndom, var dette refrenget som stadig gikk igjen fra fagfolk:

HUSK, DET ER IKKE DIN SKYLD! DET ER IKKE DIN SKYLD! DET VAR ALDRI DIN SKYLD!!

Nei, et barn er aldri skyld i sine foreldres handlinger, og derfor skal de heller ikke dømmes etter dem.

Det må finnes en rettferdighet og en anstendighet når det kommer til hvordan vi behandler små barn. Ville du selv ha funnet deg i at politiet kom og rev ungene dine ut av sengene fordi du hadde brutt en paragraf i loven? Ville du ikke ha kjempet med nebb og klør for å tviholde på barna dine? VIlle du ikke dekket over ting som ikke tåler dagens lys, kommet med en løgn eller to? Jo, det tror jeg at du ville.

Så gå inn til dine egne barn. Still deg ved sengen. Hør på den trygge pusten. Se på de små ansiktene som blusser av søvn. Se dynen som hever seg, opp og ned. Et barnerom skal være slik, som den himmelske freds plass.

Lukk øynene og prøv å høre lyden av glass som singler, store føtter som tramper inn i rommene, stemmer som roper.

Så åpner du øynene og ser virkeligheten begynne.

Legg igjen en kommentar

