HVOR SKAL VI REISE? HELLAS SELVFØLGELIG!!!

IMG_0041

HVOR SKAL VI REISE?  HELLAS SELVFØLGELIG!!

Til Hellas selvfølgelig!

– Jeg tør ikke reise til Hellas, det er så urolig der, sa en venn forleden. Tull, sa jeg, det er nå du skal reise, det er nå Hellas trenger deg og pengene dine. Men, sa min venn, dette nazi-partiet som stadig blir større? Tror du det partiet blir mindre fordi du ikke drar til Hellas? spurte jeg. Nei da, jeg skjønner det. Ja, sa jeg, du drar jo til USA selv om noen av statene har dødsstraff OSV…. Ja da, og ja da. Det er noe galt med de fleste land, men at grekere er late er en direkte løgn. Det er nordmenn som er late. Opps, kjør debatt.

Min kjære og jeg har feriert i Hellas hver eneste juli i de siste ti år, og før det har jeg vært der en rekke ganger.

Hellas er et vakkert land, med øyer og, ja du vet. Sitte i skyggen av et oliventre på ei brygge i en liten landsby, lese, hvile, slappe av. Ingen ting er bedre for sjel og legeme. Men Hellas sliter, det vet vi alle. Og selv om landet ikke er så hot på nyhetene her hjemme for øyeblikket er det harde bud for vanlige folk. Vanlige folk i Hellas er familier som driver små tavernaer, butikker, barer, hoteller etc. Hellas lever av turister, og uten dem vil landet gå til grunne.

Det er veldig mange skandinaver som bor og jobber i Hellas.

Mennesker som reiste dit på 70 og 80-tallet, møtte kjærligheten, ble og stiftet familie. Nå er disse menneskene truet på grunn av at grekerne vil ha tilbake de jobbene som ikke var «fine» nok når det gikk godt for Hellas. Nå tjener en servitør 3 euro i timen, og en familiebedrift som omsatte for 35000 euro i løpet av sesongen omsetter nå for 5000 euro. Og 5000 euro skal dekke hele vinteren, ikke bare for de som driver stedet, men også vedlikehold, mat og klær, man skal ta vare på gamle foreldre som har fått trygden mer enn halvert. Så hver euro du legger på bordet på en taverna er gull verdt for disse arbeidssomme menneskene.

Mange sier at grekerne ligger og drar seg timesvis midt på dagen, tar siesta. Ja, hva hadde du selv gjort om det var 40 varmegrader og arbeidsdagen begynte 0600 om morgenen og sluttet når siste gjest gikk hjem et par timer etter midnatt?

Ja, det er mange fine steder i verden. Jeg har vært i Italia, Spania og Frankrike mer enn en gang, men det er noe med Hellas. Kulturen, menneskene, maten, havet, vennligheten og solen som nesten alltid skinner. Og for en norsk lommebok er det nesten uanstendig billig. Så kjære venner, snus på Hellas, det er mer enn konkurs og forkvaklete mennesker som løfter den ene armen i en hilsen vi ikke orker å huske. Hellas ligger med brukket rygg, og de trenger oss for å kunne løfte seg igjen. Og det er ikke den lille manns feil, det er de rike som flytter pengene sine ut av landet. De største greske formuene finnes i Sveits og på Cayman Island. For Hellas ligner på Norge på en måte, det er de rike som får mest, som gjør bruk av smutthullene, og det er de fattige som svir.

Jeg kan nesten ikke vente med å sette meg på brygga på den deilige kaffebaren på Symi, spise middag inne i de lille smuget der de har den gode fisken og de kjempestore rekene. Og når jeg reiser meg og går skal jeg legge igjen tips så det monner. Så avsted til Hellas venner!!!

Du kan faktisk leve en uke der på det du bruker på en dag i Lofoten om du skal kose deg! Og det skal man jo i ferien ikke sant?

2 kommentarer om “HVOR SKAL VI REISE? HELLAS SELVFØLGELIG!!!

  1. Sån skal det låte!
    Jeg har ikke tenkt på Hellas som et farlig sted, selv om det er tidvise demonstrasjoner.. og disse demonstrasjonene kan jeg sympatisere med.. Og dette med nazi-partiet er ikke akkurat noe vi behøver å bekymre oss for. Det er flyktningene og de med litt mørkere hud det går utover.. Når man snakker om solidaritet med Hellas.. Eurolandene holder i skrivende stund(eller kanskje den er ferdig signert allerede?) på å forhandle frem en ny Dubliner-avtale for flytningene. Før var det noe menneskerettslige lover som buttet litt i mot når man ønsket å sende en asylsøker tilbake til Hellas. Den nye avtaler(Dublin III) skal visstnok få det til å gli litt lettere.. De øvrige eurolandene har tenkt å sende hele flyktningproblemet tilbake til Hellas, som over hodet ikke har evner til å ta seg av det.. bare for å riktig gni det inn.. Men nå skriver jeg meg ut på ville veier.. Ha en riktig god ferie til Europas gamle kulturland! 😀

Legg igjen en kommentar

