ENTEN ELLER?

erna_4972087a

ENTEN ELLER?

Vi velger oss hvor kjæledegger i politikken. Eller kamphaner om du vil. Vi har hatt Gro og Kåre. Nå har vi Erna og Jens. Det er noe som heter «blokker» i norsk politikk. To blokker, to valg. Enten eller? Blått eller rødt?

Jeg ser på disse to blokkene som to store isfjell som gnisser mot hverandre, og rundt omkring flyter noen små isfjell og driver i vannet uten helt å bestemme seg for hvilken vei de skal.

Jeg har stemt på et par av disse små isfjellene en rekke ganger, men nå de synes like forvirret og uten retning. Og selv om et av dem har påberopet seg å være grønt har grønnfargen bleknet når de har kommet inn i et av de store isfjellenes farvann. Ok, metafor ferdig.

Plutselig dukket det opp noe irrgrønt. Noe som sa tydelig at nok er nok.

Det var ikke helt gjennomtenkt alt sammen, men tydelig på en ting. Vi vil verne jordkloden! Ferdig snakka. Vel, jeg er ikke dummere enn at jeg forstår at om du skal verne jordkloden så må du vite hva du snakker om, og hvordan det skal gjøres.

Jeg har blitt mer og mer miljøbevisst i løpet av de siste årene. Takket nei til plasposer i butikken til kassamannens ergrelse. Jeg har tre forskjellige søppeldunker. Jeg kjøper stadig mindre dritt jeg ikke trenger, skifter ikke ut iPhonen bare fordi det kommer en ny modell hvert år, kjøper ikke iPad Mini bare fordi alle andre har det osv. Ok, jeg synder på et punkt; jeg flyr for mye, men verden er ikke tilrettelagt for forflyttning på en miljøvennlig måte, så derfor må jeg bruke fly i den jobben jeg har, selv om jeg har brukt 17 timer av livet mitt en rekke ganger for å ta tog fra Nord-Norge til Oslo for å ha et møte, for så å bruke 17 timer på å komme hjem igjen (om toget er i rute)

Det er mange av oss som har begynt å tenke på miljøet. Og det er mange som ikke tror på at miljøproblemene er menneskeskapt og kjører på. Slapp av,kjøp mer, forbruk mer, hold butikken gående for enhver pris ellers går landet dukken, messer de.

Ja? Men hvor lenge kan vi holde på slik? Et sted finnes det en grense for hvor mye den stakkars planeten vår tåler? Og jordkloden bryr seg ikke det døyt om blokkpolitikk. Den svirrer og går til den ikke orker mer, og så er det game over.

Jeg råder politkere til å ta en tur i skauen. Ta med seg et bærspann, plukke bær, tenke lange tanker, sette seg på en stubbe, kjenne på stillheten. Er jeg på bærtur, sier du? Vet jeg ikke hva jeg snakker om?

Det er mulig MDG ikke er ferdig «polert» for politikken, men partiet er en reaksjon på at blokkene bare ligger og gnisser mot hverandre. Enten eller? Er du rød eller blå? Stem taktisk, sier mange? Ja, men det er fortærende ergelig at når du stemmer på noe så får du noe annet. Derfor velger jeg grønt fordi jeg tror på at det er viktig å rekke opp hånden å si at nok er nok, jeg tror ikke på dere lenger.

SV har vært mitt parti så lenge jeg har vært gammel nok til å stemme. Men når mitt parti endelig kommer i regjering så pulveriseres det til ingenting. Man lukker øynene for en umulig paranoid krig, man lukker øynene for en til tider urimelig asylpolititikk som går utover små barn, man svikter miljøsaken, ja stort sett det meste. Selv om, ja, det er sikkert mulig at forskjellene i Norge er blitt mindre de siste åtte år. Men det er ved kongens bord man finner ut hva man er laget av, og det er ved det taffelet man finner ut om båten man tror på bærer.

Jeg tror at MDG er kommet inn i norske politikk for å bli. Og at de kommer inn på tinget om en måned. Men jeg tror ingen av de store isfjellene kommer til å ønske dem inn i sine farvann. For «Ja til fri hasj» og en sleivete bemerkning om abortkostnader er ikke comme il faut på Løvebakken. Ved kongens bord sitter man pent og stille om man er liten, vet hvilken kniv man skal begynne med, og man flagger ikke sine upolerte meninger i hytt og pine. For å si det rett ut; du får ikke politisk makt i Norge før du har mistet deg selv og blir likt av fest mulig. Før du er så slipt i kantene at du ikke kan skille det ene isfjellet fra det andre.

Men om en måned sitter en bitte liten grønn mann/kvinne/kvinner/menn nederst ved bordenden, og de aller fleste kommer til å late som han/de ikke sitter der. Han/hun kommer til å være en irriterende flekk på den hvite duken som ikke lar seg fjerne med det første. Sånn går det når man sovner på vakt.

3 kommentarer om “ENTEN ELLER?

  1. Tilbaketråkk: Bodø Nu » – SV er pulverisert!

  2. Tilbaketråkk: Bodø Nu » FAEN TA DEG DIN DRITT!

  3. Tilbaketråkk: Bodø Nu » En gutt ble sparket til døde rett utenfor huset der jeg bodde…

Legg igjen en kommentar

