WHAT’S UP SAPMI?

IMG_3843

WHAT’S UP SAPMI?

I juni gikk jeg langs Houtson Street i New York City. Plutselig hørte jeg en lyd, noe kjent. Var det ikke joik? Her i New York?

Jeg gikk etter lyden, og ganske riktig, i det lille lokalet sto en ung samisk mann og joiket. Stemningen var stor og folkemengden der inne tok bølge etter bølge.  Jeg kjente samehjertet banke i sommervarmen på Lower East Side.

Kulturen går for tiden i trange sko.

Den mistenkeliggjøres som noe overflødig og dyrt vi ikke bør holde oss med i Norge.

Det er det samme i Sapmi. Kulturpolitikken sakker etter samtidig som trykket mot urfolkskulturen øker over hele verden. Og selv om de få store samiske stjernene lyser på den internasjonale himmelen er en karriere som kunstner i Sapmi ikke på grunn av, men på tross av. For det legges alt for få penger i det som burde være Sametingets og samiske politikeres hoved-agenda, nemlig å styrke den samiske kulturen, det være seg teater, litteratur, film, musikk og håndverk. Samiske små festivaler sliter. Mange mener at de bør kunne finnansiere seg selv for å ha livets rett. Ja, money talks selv i Sapmi. Men når de kommer til byråkrati, møter og tjenestereiser sparer man ikke på pengene.

I vår var jeg på det samiske nasjonalteateret Beaivvas i Kautokeino.

Jeg hadde ikke vært der på en del år, og jeg fikk sjokk når jeg så hvilke karrige kår en av de aller viktigste kulturbærerne i Sampi lever under. Trange triste lokaler du ikke kan lage moderne taeter i i 2013. Skuespillerne sminker seg  på en liten do. Lufta er så dårlig at hodepinen hamrer etter noen timer. Og ikke minst, scenen og salen er alt for liten, gammeldags og egner seg knapt nok til å vise kino i.

Men politikerne synes ikke å bry seg nevneverdig for denne kulturbæreren som reiser verden rundt og fronter samisk kultur.

Sametinget som bevilger penger til samisk scenekunst tviholder på pengepungen og nekter å øke tilskuddet. Det er en skandaløs  holdning som hindrer den samiske kulturen å være levende. Og ikke minst, det stanser rekrutering til faget. Alle fagre drømmer om en livskraftig scenekunst i Sapmi smuldrer hen etterhvert som dagene går og klokken tikker og politikerne snur ryggen til.

Men samiske talenter står det ikke på.

Nye lovende mennesker dukker stadig opp, men Beaivvas har ikke midler til å ansette dem. Ei heller til å følge dem opp og gi dem en viss kontinuitet i kunstnerskapet. Dette resulterer at de forsvinner ut i det norske samfunnet. Tar utdannelse ved norske institusjoner og skaper seg karrierer som ikke har rot i den samiske kulturen for å kunne skaffe seg et levebrød. Derfor vil jeg ta så sterkt i at jeg sier: Sametinget og dets politikerer bedriver en fornorskningsprosess av samiske kunstnere med åpne øyne! Og det er en skandale! For uten den samiske kulturen, uten samiske kunstnere, hvem er vi da? Bare et folk som sitter i privatbiler på vei til møter på statens regning mens vi diskuterer noe som det aldri blir noe av?

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Sametinget bør straks ansette en dyktig «kulturminister» som kan slå inn noen forstokkede holdninger og stengte dører. Jeg har jobbet i norsk og samisk kulturliv i førti år, og for å si det rett ut: Når jeg en sjelden gang ringer til Sametinget forå finne ut av ett eller annet om kultur føles du som om du har kommet til en vernet bedrift der ingen aner hva man holder på med. Du skal ikke snakke mange setningene med «konsulenten» før du skjønner at hun/han ikke aner hva du snakker om eller kan hjelpe deg.

Og så vidt jeg vet ble Sametinget i sin tid opprettet for å verne og styrke den samiske kulturen, ikke for å neglisjere den. Så, ta seg krafrig sammen før det er for sent!

Ikke rart at folk flest fremdeles synes å tro at en same er en enfoldig mann med en rein i bånd som står og myser mot solnedgangen!

Men for all del, velg gjerne å være et postkort. Eller hva med en levende kultur? Kunne det være noe?

WAKE UP AND SMELL THE COFFEE!

Om noen der ute blir fornærmet og tar denne bloggteksten som et personelig angrep; det er meningen!

Legg igjen en kommentar

