VERKET MUSIKKFESTIVAL 2013 KAN MAN VÆRE LITT STOLT?

SAMSUNG CAMERA PICTURES

VERKET 2013

JA, FESTIVALEN HETER VERKET.

Den ligger med det gamle jernverket i Mo i Rana som dyster, dog magisk scenografi bak scene-området.. Publikum står i en helling og ser opp på dette gamle mausoleum som står igjen etter arbeidernes blodslit, og er en av grunnene til at Mo i Rana i sin tid ble by.

I går kveld gråt jeg da Bo Kaspers sang «Vi kommer alltid att leva, vi kommer aldrig at dö!»

For ringen ble på en måte sluttet der norsk industri for tiden ikke er så veldig innovativ sto en halvung svensk rockesanger og knyttet neven mot sosial dumping og urettferdighet, vakkert pakket inn i magisk messing fra ei blåserekke som skinte som sola, og et band som låter like fett live som på plate.

Og Verket? Navnet er ganske så passende, tenker jeg her jeg sitter med haueverk og øredotter etter å ha blitt penetrert og klasebombet av gutta i Turboneger sent i natt. Her jeg sitter og stinker øl etter å ha blitt dusjet i Mack av hysterisk fans med matros-luer og gule lokke-parykker.

Verket Musikk-festival er proff fra du kommer inn portene til du går.

Musikk, lyd, lys, vakthold, mat, sikkerthet, vennlighet, hele gjennomføringen av festivalen er «klockren» som man sier i Sverige. Kudos til gründerne som startet den her i denne lille byen. Tage Vedal og Christian Lorentzen ab fab!  Ja, Mo i Rana kan, og jeg er stolt over at kulturen har så gode kår her i kommunen.

Sist helg overvar jeg «Klemetspelet» i Leirskardalen i nabokommunen Hemnes, en ja, høyrestyrt kommune, som har greid å reise kjerringa i sitt lille miljø. Jeg er stolt av det også! Det bobler og gror her i GOKK, som folk i «liksom-urbane» Oslo fremdeles kaller landsdelen da jeg skulle flytte hit. Mange sa til og med at om jeg flyttet til GOKK ville det være «kunstnerisk selvmord» Ok, folkens, sleng dere i veggen, jeg har aldri hatt så mye å gjøre som jeg har nå!

Så takk. Takk for i går. Det er noe helt eget å stå under en dyp blå himmel sammen med tusener av mennesker, kjenne duskregnet mot panna, bli hyllet inn i musikk og menneskelig varme.

Ja, vi kommer alltid att leva, vi kommer aldrig at dö! Så får det heller være at politiske krefter i Norge vil marginalisere kulturen i Norge.

Men ikke kødd med oss kunstnere, vi er jævli mange! Og vi har en vare som ikke alltid kan takseres. Kan du sette pris på magi? Hvor mye koster gåsehud? Vel, i går hørte jeg musikk, konsumerte kultur som «folk flest» ville ha. For hvorfor ellers sto folk i alle aldre tett som sild i tønner og vugget sammen til musikken? Og som en veldig gammel dame sa da vi gikk sammen ut gjennom portene: Dette er det sværeste, Gud kor artig!

Terninkast: 7

SAMSUNG CAMERA PICTURES

3 kommentarer om “VERKET MUSIKKFESTIVAL 2013 KAN MAN VÆRE LITT STOLT?

Legg igjen en kommentar

