DET ER MASSE KAKE IGJEN!

IMG_1049

– Hvor gikk de på do? sier en dame på skingrende tysk. Jeg står ved Marie Antoinettes seng i et rosa drops av et soverom i slottet Versailles. Jeg ser en liten seng som nesten ligner et alter. En liten trapp fører opp til alteret der den lille nette piken fra Østerrike som aldri sa: Men kan de ikke spise kaker? slet med nattesøvnen

Ja, hvor gikk de på do? Eller hvem bar dritten ut? Vi kommer ikke behind the scenes i slottet Versailles, vi får bare med oss de største høydepunktene som denne sengen, alle krigstroféene, de mest spektakulære slagene malt med forslønnende pensel der generaler dør i elegant positur mens hvite hester vrinsker mot himmelen.

Men bak de hemmelige dørene skjult i tapetet tikket et urverk av tusenvis av tjenere. Alle disse ansiktsløse som ikke henger på veggene i kabinettene, men som gikk med røde knoker og bar vann og ved til dronningens kammers. I hele dag har jeg gått rundt i et vulgært stykke europeisk historie som endte med revolusjon og hoder som rullet. Nei, jeg skal ikke, selv om jeg kunne, trekke noen paralell til det lille landet jeg kommer fra selv om modellen er noenlunde den samme. Dvs, slottet vi har hjemme er en fyrstikkeske i forhold til dette, og vårt kongehus blander seg med folket og er av og for folket, om du ser på dem med de brillene og litt royal velvilje…

Men det pågår en penge-galopp der hjemme. Mye vil ha mer, og the sky is the limit. Vi har lite av gull og marmor, men vi har resurser som vår nye rikdom er tuftet på. Og denne nye rikdommen gir seg av og til noen litt vulgære utslag i stil med den usanne «kan-de-ikke-spise-kake-kommentaren» For der man kan anklage det svunne Frankrike for vulgær rikdom kan man ikke klandre dem for mangel på kultur. Og i Frankrike har og er den levende kulturen et must. Et Frankrike uten kultur er utenkelig. Men i Norge hevder mange at kultur er unyttig. Ok, jeg har skrevet om dette før, så jeg skal ikke mase så mye om det. Bare én ting. Her forleden var det en som skrev til meg: Hvorfor skal jeg betale for den teite kulturen din som ingen vil ha? Hvorfor skal dine urealsistiske og lite lønnsomme drømmerier belastes min skatteseddel?

Vel, jeg betaler min skatt med glede. Ganske mye også faktisk. Denne, la oss si at han er en mann, er ikke en venn av meg, han er en bekjent. Han har levd et flott liv med piker, vin og sang. Han har aldri vært førstemann i seng, i hvert fall ikke for å sove. Nå vil ikke hjertet hans mer. Han har fått blokket ut årer, men står i kø for å få et nytt hjerte. Ok, nå tenker jeg litt høyt, og du kan bare bli forbanna. Hva om jeg returnerte spørsmålet og sa til ham: Du, hvorfor skal ditt usunne levesett, ditt alkoholforbruk og alle dine sigaretter belastes min skatteseddel? Men noe slikt ville jeg jo aldri komme til å si, for man er da ikke et umenneske? Men sykdommen hans er på mange måter selvforskyldt, om man skal tillate seg å være litt upresis.

For han er også litt upresis. Jeg har ingen urealistiske drømmer som jeg ikke har fått innfridd. Jeg mottar ikke statsstøtte i form av kunstnerlønn. Jeg får lønn eller honorar for arbeidet jeg gjør som jeg melder inn til den norske stat og betaler skatt av alt jeg tjener.

Marie Antoinettes seng er så bitteliten. Men den veltet et helt land. Folket stormet slottet mens de sang og hoiet. Jeg tror neppe de sang «Can you hear the people sing?»  men rasende var de. Og hvor gikk de som bodde der inne på do? Og hvem bar ute dritten og tømte potten? Det var ikke så nøye da. Det er ikke så nøye nå. Bare noen gjør det. Og at vi slipper å se dem.

I dag har jeg sett et stykke fransk historie. Jeg er rystet. Og litt klokere. Og jeg husker hva jeg kommer fra. Nok en gang er jeg blitt minnet på hva for mange penger kan gjøre med mennesker.

Godt valg! Det er masse kake igjen! Nok til alle, om vi sender den rundt, jeg mener hele veien rundt…

En kommentar om “DET ER MASSE KAKE IGJEN!

Legg igjen en kommentar

