FAEN TA DEG DIN DRITT!

IMG_5922

FAEN TA DEG DIN DRITT!

– Er vi voksne nok for demokrati? Er ikke det å la folket bestemme et litt for stort ansvar å legge på deres skuldre?

Nå tenker du sikkert, har det klikka for denne skribenten? Alle vil jo ha demokrati, sier du! Alle moderne mennesker er FOR demokrati! Really?

Etter noen horror-måneder med valgkamp er jeg ikke så sikker. Men først vil jeg si: Jeg er FOR demokrati. Men i det siste har jeg sett selve ordet demokrati bli brukt på en del snodige måter. «Det er demokrati i Norge, derfor kan jeg skrive hva jeg vil…» Ok? Javel? «Demokratiet i Norge funker ikke fordi VG sletter kommentarene mine…!» Uff da? Det var leit. «Alle vet jo at journalistene i Dagbladet er i lomma på Jens&Co, føkk demokratiet liksom…!» Ja, føkk i vei. Særlig Marie Simonsen&Co ville finne seg i å være i lomma på Jens&Co!?

Jeg har ganske tøyelig strikk når det kommer til nett-troll som elsker å hate det jeg skriver. Men jeg kjenner lusa på gangen. Skriver jeg ord som muslim eller SV er de der og skyter løs. Jeg har tålt alt fra «homofil SV-fitte» (visste ikke at det var mulig) til «porøs soperskrulle som forsvarer kvinnedagen bare for å dra damer» Nei, latteren har aldri sittet langt inne. Og det er sjelden jeg gidder å ta igjen med dem. Bare av og til  når kulene går for varme skyter jeg tilbake. En gang skrev jeg: FAEN TA DEG DIN DRITT!»

Og da slo demokratiet inn over med med full kraft. For om du setter bjelle på katten og kaller folk for de drittsekkene de er får du høre at du bedriver hersketeknikk i et land hvor det er demokrati, at du bedriver lavmål i debatten, at du er ei kvise på samfunnets rumpe som tror du er så jævla mye bedre enn alle andre. Stikk til helvete, din jævla soperskuespiller, vi veit hvor du bor! Til slikt svarer jeg alltid: Frisk opp norsken din, og ha en fin dag du også! Love is in da house…!

Demokrati er fint. Men det er ikke en en-veis ordning. Det er en to-veis ordning. (bindestrek med vilje, det er demokrati i Noreg så jeg skriver som jeg vil) De fleste av trådene i kommentarfeltene på nettet handler om misnøye, om alt det folk ikke har fått som noen har fortalt dem at de har krav på. Når du slenger inn en kommentar som: Hva har du bidratt med selv da siden du mener at du har krav på så mye? er svaret som oftes: HÆÆÆ? HØRTE IKKE???

Ja, demokrati er fint. Men når jeg av og til klikker meg inn i de lumre og mørke korridorene tenker jeg at ikke alle er voksne nok for så mye valgfrihet som et demokrati gir. For er det fire forskjellige kaker på bordet et det alltid noe som roper: Men hvor faen er sjokoladekaken? Og om du sier: Her i huset er det det vi har i dag, så er det knurr og jeg blir ikke tatt på alvor! Jeg vil HA det jeg har krav på!

Vi stavrer rundt i velstand i våre fjorder og daler. Politkerne prøver å selge oss noe vi allerede har alt for mye av. Nye løsninger? Folk flest mener? Stem på et Norge med like muligheter?

Jeg sier: KOM DEG OPP AV SOFAEN, BIDRA MED NOE, IKKE BARE SITT DER Å KLAG!

Men uff, da er jeg ille ute. For da kommer de kloke og reflekterte og sier: Du er for hard og bastant kjære skribent med det fine kloke budskapet ditt. Du må pakke det litt pent inn i silkepapir og la folk få litt tid på deg. Folk liker ikke å bli snakket så hardt til skjønner du. Ok? Ok?

Men etter disse eviglange månedene med valgkamp er jeg skuffa, sint og litt sjokka over folk flest, hvem pokker det nå er. Så til nestemann som skriver på Facebook, Twitter whatever at «Jens&Co, stikk! Dere har kjørt landet på rævva!»sender jeg dette rett in your face:

FAEN TA DEG DIN DRITT!

Godt valg for pokker!

(Ja, jeg vet at alt ikke er perfekt, at mye kan bli bedre, at noen er fattige, at noen står i sykehuskø, at osv)

En kommentar om “FAEN TA DEG DIN DRITT!

  1. Ve deg som har våger deg inn i kommentarfeltene på VG, NRK og alskens nyhetsmedier. Disse består at samfunnets «kloakkaste» og skader debatten mer enn de selv evner å forstå. Nå kan enhver idiot(i gresk betydning) i landet være med i debatten liksom. Når jeg leste innlegget ditt kom jeg til å tenke på Henrik Ibsen bemerkning om naturalisten Emile Zola: «Zola stiger ned i kloakken for å bade, jeg gjør det for å rense den!». Forholdene du beskriver ovenfor er nok mer enn selv gode gamle realister som Henrik Ibsen kunne håndtere, var de født til rett tid!
    Jeg leser disse kommentarfeltene på samme måte som jeg leser den årlige kvinnerettighetsrapporten fra Pakistan(Afghanske kvinner har det faktisk verre, men institusjonene er så dårlig utbygd der at kvinnenes stemmer sjeldent kommer frem). Når jeg er ferdig trekker jeg pleddet over skuldrene og vogger meg selv over knærne mens jeg spør meg selv: Hva har skjedd med menneskeheten?

Legg igjen en kommentar

