EN SPADE FOR EN SPADE

198384_600797456597500_1877452627_n

PÅ TIDE Å KALLE EN SPADE FOR EN SPADE, sier folk i politikken som mener seg å være de mest ærlige. Og så fyrer de løs med sitt syn på saken uten at spaden blir mer spade av den grunn. «Akk, jeg kjenner ikke Aftenposten igjen» skrev en opprørt kvinne i en tråd her på Facebook i går. «Min gamle avis tar inn en kronikk som fronter islam..!» Kommentaren ble skrevet under en kronikk på Hege Storhaugs site HRS (Human Rights Service) som har som hovedagenda å være et servicetorg for folk som frykter ytre påvirkning fra andre kulturer/religioner, samt at den også mener å fronte likestilling.

Vel, jeg skal ikke være mindre enn at jeg gir Storhaug rett i ett og annet av og til.

På samme måte som jeg også skal tilgodese FrP med et poeng eller til nød to i noen problemstillinger. Men problemet ligger hos mottakeren. For når FrP eller hvem det måtte være sier: På tide å kalle en spade for en spade, kan ikke folk flest alltid  lese og forstå hva som sies. Nå snakker jeg ikke om direkte rasistiske utsagn, noe som kommer fra mange hold i disse dager, men det er i «gråsonen» det ulmer som verst når det kommert til hat og fremmedfrykt.

For to år siden fikk Siv Jensen lov til å si dette på Dagsrevyen uten å bli motsagt:

«Her i Oslo oversvømmes vi av kriminelle asylsøkere som kommer hit med av eneste grunn, og det er å voldta våre unge jenter!» Om du er i stand til å se og høre kan ikke denne replikken kalles for annet enn rasistisk og stigmatierende. Og de fleste av oss vet at dette ikke er hele sannheten.

Selvfølgelig har Siv Jensen rett i at det er problemer i asylpolitikken, men hun holder seg ikke alltid til hele sannheten, og derfor bærer hun ved til bålet som heter fremmedfrykt. Og folk flest haker på. Om man går inn på trådene til sidene til noen av FrP’s politikere er det ikke småtteri som skrives. Det er det heller ikke hos mange av de andre partiene, også AP og SV.

For folk flest er ikke så nøye med nyanser. Derfor er det viktig å være presis når man tar på seg jobben med å kalle en spade for en spade og ikke pumpe ut halvsannheter. Så om du påstår at det pågår en «snikislamisering» av Norge så må du vel komme med fakta, eller kanskje ikke? For vi er så lette å lure vi menensker. Om VG skriver at «GULOST KAN VÆRE FARLIG FOR DEG!» så slutter folk å kjøpe gulost dagen etterpå uten å undersøke om det stemmer.

Jeg var venn med Hege Storhaug et øyeblikk på Facebook. Og jeg fulgte også HRS (Human Rights Service) en nettside som mener at de kaller en spade for en spade. Men når en nettside tiltrekker seg redde folk som bare har som agenda å hate islam og andre religioner er det ikke særlig stas å følge med hva som kommer fra den kanten. Og når det kommer til FrP, vel, jeg har fått rykte på meg at jeg er «sykelig opptatt av å sverte FrP» Det er jeg ikke.

Men jeg kan lese og skrive. Jeg har ører og øyne. Og jeg vet en del om ord. Jeg kjenner også vekten av ord. Derfor vet jeg at livet bli mye lettere om du forteller folk det de aller helst vil høre. Og det er dette FrP benytter seg av når de mener å kalle en spade for en spade.

Jeg er også et menneske som KALLER EN SPADE FOR EN SPADE.

Men det hender alt for ofte at spaden ikke liker å bli kalt for det den er. Spaden blir såret og lei seg. For spader vil ikke alltid være en spade. Og selv de som trenger en spade når de skal lage en ny fin hage vegrer seg for å kalle en spade for en spade. Derfor kaller de den heller et fiffig verktøy som er nyttig for å få alt til å se litt penere ut rundt omkring.

Men sorry, jeg lever av ord. Jeg er vant til å lete bak dem. Under dem og over dem. Så ikke hør på meg. Men når du sier: NÅ ER DET PÅ TIDE Å KALLE EN SPADE FOR EN SPADE! og bruker store bokstaver, må du tåle å høre at du lyver. Og når du f. eks ikke er i stand til å forstå at «lukkede asylmottak» er det samme som frihetsberøvelse må noen fortelle deg det.

Det er der SPADEN kommer inn i bildet som en uvelkommen gjest. Og en spade er ofte smartere enn folk flest. Men det kan koste å ta den i hånden, stikke den i jorda. For det du finner kan være noe helt annet enn det du leter etter.

En kommentar om “EN SPADE FOR EN SPADE

  1. For å kalle en spade en spade, dette var da bra! liker også øks og motorsag, selv om jeg liker trær som vokser som de vil aller best. Alltid vært hekta på trær. Får kanskje finne spaden og plante et nytt. Har jo tid og plass til det, heldige meg.

Legg igjen en kommentar

