EN PERSONLIG FORNÆRMELSE!

siv_jensen

De to som skal overta kongeriket sitter stadig mer photo-shoppede og smilende, tett sammen som to blå skolepiker og ser megetsigende på hverandre. Norge skal merke at jeg har hånden på rattet! sier Siv Jensen. Og i 130 km i timen skal det gå, på veier som før valget bare var «krøtter-stier», men nå skal det bygges fra bunnen av dette lille landet som Jens&Co har kjørt på rævva.

Og kultur? Hø hø, nei nå skal vi se. Hva om vi heller kaller dem gründere med eget firma? Ja, det gjør vi. Så kan vi måle disse sulikkene i kroner og øre! Ja, det er en lysende idé. For kunsten må jo lønne seg. Helst fra dag en.

Jeg tenker på keiseren av Østerrike som laget et forbud mot dans i Mozarts operaer fordi han syntes dans vår så kjedelig og søvndyssende. Jeg tenker på mange opp igjennom som har gjort de rareste ting for å begrense kunstneriske uttrykk. Men jeg skal ikke komme med noen sammenligninger. Noen kunne komme til å bli støtt.

Men kunst i disse oppgangstider? Med full lommebok trenger man verken trøst eller skjønnhet? Og i så fall bør den, om vi ikke slipper unna denne hersens kunsten, måles i kroner og ører. Så også kunstneren.

Jeg tar Erna Solberg og Siv Jensens kulturutspill som en personlig fornærmelse.

Det begynte lenge før valget da Siv Jensen gikk ut i pressen og sa: Nå må disse kunstnerne begynne å levere! Og så ble det stille en stund. Vi venter fremdeles på den nye kulturministeren. Og for litt siden kom den luftige planen for kultur i verdens rikeste land. Kunstnere skal bli forretningsmenn. Deres virksomhet skal kalles firma. Ok?

Her en min historie.

Jeg ville bli kunstner.

Mange var hindringene. En far som slo hånden av meg. Jeg så ham to ganger fra jeg var sytten til han døde i an alder av åtti år. For kunst var djevelens verk. Kom hjem og skaff deg en skikkelig jobb.

Jeg søkte teaterskolen fem ganger, men jeg kom aldri inn.

Jeg søkte stipender i atten år før jeg endelig fikk et 3-årig arbeidsstipend.

Jeg kom inn på musikk-konservatoiriet og studerte sang.

Jeg begynte å skrive dramatikk i en alder av 38 år.

Jeg sto på en scene som skuespiller for første gang i 1987.

Det har vært et hardt liv. Men det er ikke så hardt lenger fordi jeg er en stayer. Jeg reiser gubben hver morgen og stanger hodet i veggen. Vil de ikke, så skal de. Nå har jeg skrevet 15 teaterstykker som er blitt oppført i Norge og noen i Sverige. Jeg har spilt en ca 50 roller på teater, og noen færre på tv og film. Men alt jeg har fått til er på tross av…

I skrivende stund har jeg så mye å gjøre i de neste tre årene at jeg vet ikke om jeg rekker alt. Og telefonen ringer stadig.

Jeg kunne fortalt Erna og Siv ett eller annet om det å være kunstner. Det er ikke så ulikt det å være politiker. Man begynner i det små, jobber seg oppover, kommer seg inn på tinget, blir minister, og er man riktig iherdig sitter man midt i sentrum, sminket og photoshoppet og er landets nye statsminister.

Både Erna, Siv og jeg har brukt mange tiår på å komme dit vi er i dag. Derfor er det viktig å ikke trekke stigen med opp etter seg når man entrer tronen.

Bergen er ikke en så veldig stor by. Ernas drøm begynte der. Sivs drøm begynte i en liten skobutikk på Majorstua. Min på en liten gård i Nord-Norge. De største drømmene fødes på de minste stedene heter det. Derfor er det viktig å huske hvor man kommer fra og ikke gjøre seg noen anfektelser.

Nå skal alt vi driver med i kulturen tuftes på frivillighet og privat støtte. Ok, noe skal bestå. Men det skal bli hardere for kunsten i mange felt.

Om det blir for ille får man by opp til en boksekamp? Og stikke av etterpå på en snøscooter.

3 kommentarer om “EN PERSONLIG FORNÆRMELSE!

  1. Eller som jeg gjør her, noe midt i mellom. Og stille spørsmål. Selvfølgelig går ikke alt til helvete Pål, men dette har vært prøvd før, med ikke så vellykkede resultater. Men kunsten presser seg fram uansett. Dessverre, for noen…

Legg igjen en kommentar

