TA HAM NED, DET ER PÅ TIDE…

SAMSUNG CAMERA PICTURES

VI, DE KRISTNE

– Ingen sprer så mye mørke som de som har sett lyset.

Jeg elsker det sitatet. Jeg vet ikke hvem som sa det først, men wtf. Det sies at siste stortingsvalg var et verdivalg. Ja? K for kristendom skal tas inn i den norske skolen igjen, selv om elevene ikke er enige. Så langt er dette det eneste jeg kan finne som kan forsvare at det har vært nettopp det, et verdivalg. Men var det denne K’en vi trengte mest i en stadig mer global verden der integrering er den viktigste koden til forståelse og åpenhet? Jeg kan formelig høre de politiske tekoppene klirre. For dette er et tilbakeslag slik jeg ser det.

Men selvfølgelig, for de som mener at kristendommen står i fare er dette manna fra himmelen. 55% av undervisningen skal nå handle om kristendom, resten skal fordeles på andre religioner, livssyn og etikk. Vel, jeg ser ikke noe galt i å være stolt av egen historie og tradisjoner, og at det bør være lov å verne om den. Men derfor er det viktig å huske litt lenger enn tilbake til Bondevikregjeringen 2. Norge ble ikke kristnet på en snikmåte. Det var en blodig affære. Og det skjedde for ca tusen år siden. Før det var vi hedninger, kan du si. Men den Herren elsker, tukter han.

I disse dager er det også enkelte som hyler: Avskaff alle religioner, de får verden til å stagnere! Vel, jeg synes det er ganske så totalitært. For en tro kan være god å ha når det røyner på. Og det gjør det stadig i livet. Jeg har en «slags» tro. Men jeg har tatt det beste ut av den, og latt det dårlige være. Jeg fikk en ganske hard Jesus-kur tidlig i livet. Jeg har skrevet om den før, så skal ikke mase mer om det nå. Men det som er så vanskelig med religiøse tekster er menneskene som tolker dem.

Du skal ikke ha andre guder enn meg! står det i vår bibel, kanskje ikke med utropstegn, men det er det som står. Så sitter folk jorden rundt og lager seg sitt hyst private bilde av ham (det er alltid en mann) som de mener er sin personelige gud. Og så er relgions-krigen i gang. Selv har jeg gått fra å være fanatisk kristen tidlig i livet, til å bli ikke troende, til nå å være litt «på glid» – det vil si, jeg undres. Jeg undres over livet, over sammenhenger som må være der for at man skal orke å leve dette livet. For det jeg liker med alle religioner er at de er tuftet på et kjærlighetens budskap. Elsk din neste som deg selv. Så er det jordens befolkning som demoniseres hverandres religiøse overbevisninger, lager skremmebilder og forvrengninger.

Om du skal «elske din neste som deg selv» og kalle deg kristen er det ikke rom for unntak slik jeg ser det.

Da er alle som lever på jorden like mye verdt. Men menneskene tolker, og religion får ofte noe ekskluderende over seg. Nå, i Norge mistenkeliggjøres f. eks islam uten at folk nødvendigvis vet så mye om den. Og kristendommens fane heves med den mening at vår tro er den eneste som har et kjærlighetsbudskap i seg. Alle tenkende mennesker vet at dette ikke er riktig. For det er der religion og tro bli for «spisset» at den blir farlig og ekstrem. Og  kristendommens mest ihuga forsvarere bruker de mest ekstreme utslagene i andre relioner som målestokk, men glemmer egen religions ektreme og til tider grusomme historie.

Ja, jeg vokste opp med hardcore og ekstrem kristendom. Det var til og med så galt at min far ville sende meg til USA for å bli kurert for homofili. Jeg hadde bare en mulighet, og det var å rømme for å redde meg selv. Min oppvekst var et terror-regime av lover og regler som ville få Amish-folket til å framstå som en anarkistisk hippie-tilværelse. Og i disse dager tar vår egen kristendom de  rareste veier. Leste om en kommune på Vestlandet der de vil forby menn å gå i shorts og kvinner å gå for utringet når de er på jobb. Hva blir det neste? Dekke til håret?

Vi har blitt fri fra mye her i dette landet. Fordommer er blitt utfordret. Og vi har kommet langt. Og nå skal noe reverseres. Ok, jeg ser ikke noe galt i å ta «tilbake» kristne verdier, men da skal man ta tilbake hele pakka av kjærlighet, respekt og empati, og ikke bruke religion som et middel til å begrense menneskers frihet. Frihet til å elske den man vil, være den man vil, tro på hva man vil, bestemme over egen kropp osv.

Slik jeg ser det er et land og et folk som ikke er sikker på sin egen identitet også redde for fremmede. Jeg tror det kan komme av at vår kristendom er så ung. Og at vi har ligget med foldede hender over dyna litt for lenge uten å ta innover oss at verden ikke lenger er den samme. Og nå er vi plutselig redde for at vi ikke lenger skal kunne være den vi er?

For meg er tro noe høyst personelig. Noe jeg bærer inne i meg. Noe jeg ikke snakker så høyt om. Jeg har prøvd ikke å tro på noe som helst. Men det gikk ikke. Noe må et menneske tro på. Jeg tror på kjærlighten. Jeg tror på samhold. Jeg tror på kraften i ord, den dype samtalen mellom ulike mennesker med forskjellige ståsteder. Men jeg tror ikke på å bygge gjerder og murer. Jeg tror ikke på å favorisere én tro foran en annen. Jeg tror at det finnes like mange guder som det finnes mennsker på jorden. Og jeg tror på utstakte hender. Åpne øyne og ører. Det milde forsonende blikket. Mennesker som tør gå foran og tråkke opp stiene.

Jeg tror at kjærligheten er grunnmuren i vår religion som den er i alle andre religioner.

Og jeg velger å ha fokus på den. Jeg kan til og med folde hendene å si: Kjære Gud, pass på meg i dag, jeg er redd. Og jeg tolererer at min neste hvisker fram en lignende bønn med litt andre fortegn. Men når du skriver «Jeg har en enkel løsning på innvandrer-dritten, gi dem en 9 mm i panna» anonymt på nettet, skurrer det i mine ører når psedonymet ditt er «KRISTEN-NORDMANN»

Legg igjen en kommentar

