OM HERSKETEKNIKKER OG ANDRE KJIPE METODER

OM HERSKETEKNIKKER OG ANDRE KJIPE METODER

Dette er også meg! Foto: Hedda Hiller Elvestad/Rana Blad
Dette er også meg! Foto: Hedda Hiller Elvestad/Rana Blad

Norge har lært seg et nytt ord. Hersketeknikk. Slik jeg tolker ordet er det når du sparker nedover, når du bruker billige triks, gjør et nummer av kjønn og utseende. Det er ikke pent, og ofte kan det forkludre og tåkelegge den saken du skriver om. I går brukte jeg hersketeknikk med vitende vilje da jeg skrev et tilsvar til FpU-politiker Julia Brännström fra Østfold. Hun er et menneske som mener mye om oss kunstnere. Og fra talestolen peprer hun løs på oss fra sitt Babels tårn av uvitenhet og kunnskapsløshet. Det hun sier har gjort meg og veldig mange rasende. Så derfor følte jeg for å gi henne en rett «in the face» tilbake, og ordla meg nedlatende, og ja, jeg var fullsstendig klar over at mange ikke ville evne å lese seg forbi de første setningene i teksten.

Men: Om dere som mener jeg er en sur gubbe som disser unge damer for hvordan de ser ut, så skylder dere dere selv å lese dere litt opp om hva jeg tidligere har skrevet om kvinner, unge og gamle, på denne bloggen. Da jeg skrev en blogg om kvinnedagen i mars fikk jeg så hatten passet av noen menn. Jeg var blandt annet «en stupid homo som forsvarte kvinnfolk bare for å få meg fitte!» og jeg var en «jævla SV-fitte som ikke skjønner at kvinnfolk skal holde kjeft!» osv. For det er et hardt klima i cyberspace. Og ja, jeg vet, det er høyst frivillig å være der. Men ingen forsvarte  meg da og sa at jeg var et offer for hersketeknikk 😀

Det rare er at når menn disses og latterliggjøres er det ikke så mange som forsvarer dem. For ikke så lenge siden delte Norge ut en fredspris, og da var det Torbjørn Jagland som fikk en tsunami av hat mot seg. Alt fra frisyren til den grå triste dressen, engelsken og måten han snakket på. Han burde sendes til «en øde øy» og «den der jævla sosialisten!» kunne han ikke like gjerne «gitt fredsprisen til  Jens Stoltenberg eller noen av de andre sosialistene som har kjørt landet på rævva???» Kan ikke huske at noen gikk ut å skrev at «dette er hersketeknikk»? Men når jeg harselerer med en ung «forsvarsløs» pike er hundre og ett ute. Er det egne regler for kvinner som trøkker ut av seg stupide ting på nett eller i offentligheten? Skal de beskyttes selv hvor dumme de er?

Selvfølgelig skal man holde seg til saken. Hvordan folk ser ut vedkommer ikke det du anklager dem for. Det er jeg helt enig i. Og man skal heller ikke bruke barnehage-logikk som «spytter du på meg så spytter jeg på deg!» Men når en foto-shoppa og glossy ung dame pumper ut møkk om en hel gruppe kunstnere, når hun sier at vi er noen sutrepaver som mener at vi krever at staten skal underholde oss, er det for det første feil, og for det andre er det hersketeknikk! Og det Julia, må du tåle.

Og det som er aller viktigst er: Folk som sier slikt, skaper og holder liv i myter om kunstnere tråkker på en stor yrkesgruppe som lager fine ting og produserer for milliarder i året. Vi sørger for et 24/7-tilbud til hele befolkningen, vi er et fruktfat med nesten ubegrensede valgmuligheter for enhver smak. Jeg kunne ha sagt at vi er FrP’s våte drøm! Og vi kunstnere er ikke dummere enn at om vi erfarer at om det sporet vi kanskje har penset oss inn på ikke funker så finner vi på noe annet. Et kunstnerliv er like langt eller kort som alle andre yrkesliv. Og følger stort sett de samme opp og nedturer.

Men jeg sier sjelden hva jeg jobber med når jeg treffer fremmede fordi da spør folk: «Men kan du leve av det da?» Og når jeg treffer fremmede som vet hvem jeg er så må jeg stå i debatten og svare på en rekke merkelige og nedlatende spørsmål ved middagsbordet. «Deler dere pengene etter forestilling?» «Hva om det ikke kommer folk, får dere ikke penger da?» Og «Kjenner du hun der skuespilleren, hva er det hun heter igjen, jo Jenny Skavlan?» og ikke minst «Burde du ikke finne deg noe mer sikkert å leve av?»

Jeg tror mye av redselen og forakten for kultur er at mange ikke vet så mye om den. Og at de konsumerer mye kultur som de ikke tenker på som kultur. Det var det jeg prøvde å belyse i bloggen i går. Og så kom jeg til å slenge et par ord om håret og den lyseblå blusen til en FpU-dame. Men det gidder jeg faktisk ikke å si sorry for. Og nei, jeg kjenner ikke Jenny Skavlan!

Og prøver du deg igjen Julia, så skal jeg vise deg skikkelig hersketeknikk! For jeg kan være en «fucking bitch» jeg også! Eller som sagt, jeg kan komme å holde et foredrag for dere i FpU, så da vet dere i så fall hva dere er så livredde for…

Og Julia, en liten, men ikke uviktig detalj, ditt parti er det partiet som mottar mest støtte fra staten. 90,2 %, er det ikke det?

38 kommentarer om “OM HERSKETEKNIKKER OG ANDRE KJIPE METODER

    • Du er en patetisk dåre som velter deg i forakt for alt som ikke børster støv av dine føtter. Du soler deg i din egen glans og hever deg opp på en skala av blæreri, kun styrket av eget utsagn om at du også kan være en bitch. Vel, jippi for deg. La oss arrangere flaggtog. Skal vi si 18. mai?

      • Ingen tvang her, Henriksen. Har jeg sagt det? Er det slik at med en gang noen ikke følger deg i ditt mobbetog og blæreri så er de her under tvang? Er du kun interessert i JA-mennesker som sluker oppgulpet ditt rått? Beklager – men sånn fungerer ikke verden. I det du begikk kardinalfeilen i å gå til angrep på utseende og ikke politikk vendte jeg deg ryggen sporenstreks. Du er et ufyselig menneske som i mine øyne tror din egen overtruffne moral rettferdigjør styggedom og mobbing. Skam deg.

      • For siste gang, jeg gikk ikke til angrep på utseendet hennes, jeg brukte håret, klærne osv som eksempler på at hun konsumerer kultur hele tiden uten å være klar over det. Les skikkelig vær så snill. Ikke tvang, men du leser denne bloggen, og irriterer deg, høyst frivillig. Men for all del, det er lov å være uenig. Men ikke les ting inn i teksten som ikke står der! Hadde jeg angrepet utseende hennes så hadde jeg brukt helt andre ord. Men så stygg er jeg dog ikke. Så, hva er poenget ditt? Skal jeg si unnskyld?

      • Og en siste ting. Vanligvis slipper jeg ikke anonyme inn her på denne bloggen, men jeg slapp deg inn fordi den kunne jo hende at du hadde noe viktig å si. Liker dårlig folk som debaterer uten å vise navn og ansikt. Feigt.

      • Hvovidt jeg er anonym eller ikke kan da strengt tatt ikke ha noe med saken å gjøre? Innholdet vil jo være det samme? Men på lik linje med deg, legger jeg denne død. Du kan kalle meg så feig du bare vill. Jeg slipper uansettå bære den skammen du har satt deg i. Det er langt værre en feighet.

  1. Flott innlegg. «…redselen og forakten for kultur er at mange ikke vet så mye om den.» Helt ritkig. Jeg er selv mest tiltrukket ting jeg ikke vet mye eller noe om. Livet mitt blir rikt av den grunnen.

  2. Refleksjon, ettertanke og erfaringer er livet! Synes bloggen din er herlig og følger med. Er ikke alltid helt enig, og det er ikke noe poeng. Uenighet og forskjelligheter gir dynamikk, og muligheter til å tenke gjennom hva jeg står for. Det vil igjen gi utvikling, dersom jeg jeg velger … Stå på, vi trenger deg …

  3. Problemet ditt er at du ikke evner å ta til deg informasjon. Videre evner du ikke å skjønne kritikken som rettes mot deg. Selvinnsikten virker svært lav.

    Hvor mange ganger har du blitt gjort oppmerksom på at Julia ikka har problemer med kunstnerne som tjener penger selv? Som for eksempel alle de du nevnte i det forrige innlegge ditt.

    I stedet for å svare på slikt, begynner du å krangle om hersketeknikker, og du mener deg berettiget å bruke det selv fordi en eller annen et eller annet sted kan ha gjort det en eller annen gang.

    Innse det, du dreit deg ut da du brukte grove og kvinnefiendtlige hersketeknikker mot Julia. Ikke bare det, men argumentasjonen din er ulogisk og usammenhengene, og ikke minst selvmotsigende.

    Julie er ikke redd for kultur, og hun har ikke forakt for kultur. Hun mener bare at de som produserer kultur bør stå på egne ben som alle andre.

    • Hvorfor er du så opptatt av denne bloggen? Hva er det som trigger? Skal jeg si: Ja, jeg dreit meg ut? Oh jeg dreit meg ut i dine øyne, men de fleste mener at jeg ikke gjorde det. Sånn. I rest my case. Og helt til sist: Alle står ikke på egne bein uten støtte fra staten i dette landet. Selv FrP får faktisk 90,2 % statlige overføringer for å bedrive sin politikk. Men det er bare 16% av befolkningen som stemte å dem? Hva synes du om det? Er det rettferdig? Og hva heter du? Har umph? Er det et navn? Kom ut i lyset så vi får se deg.

      • Som vanlig nekter du å svare direkte på det folk skriver. Det tar jeg som en innrømmelse på at du vet du dreit deg ut. Du trenger ikke si det direkte. Men kanskje du burde kutte ut dette klovneriet nå? Innse at du har tapt først som sist.

      • På hvilken måte er 90,2% inntekt fra statlig støtte negativt?
        At Ap mottar enorme beløp fra LO er en kjent sak, men det forplikter også til å følge en politikk andre har utarbeidet! Kjøpt og betalt kan du si….
        Likeledes har Høyre betydelige inntekter fra LO`s motpart i arbeidslivet NHO, for noen en bedre binding – men likefullt kjøpt og betalt…

        Kan du forklare din forargelse over at et parti er mindre kjøpt og betalt enn andre?

        Hvorfor setter du 90,2% i samme ligning med 16% oppslutning?
        Er det kunstnerisk frihet? Eller mener du faktisk at det er en sammenheng??

        Jeg er forøvrig litt enig med «har umph» i at det faller på egen urimelighet å angripe Julia for å benytte hersketeknikker med å selv bruke hersketeknikker, men jeg ser humoren i det (selv om jeg antar det var ufrivillig)

      • FrP sier at alle skal klare seg selv uten overføringer fra Staten. Ser ikke logikken. Jeg er ikke forarget, jeg bare noterer meg det. At det ikke er samme regler for Jørgen Hattemaker som for kong Salomo. Jeg synes politikere generelt burde være litt ydmyke i stedet for å si at vi som gruppe har sugerøret i statskassa når de holder på med det samme selv. Og når det kommer til hersketeknikker så er det vel nettopp det som er FrP’s sterkeste kort, det og offerrollen. Jeg stemmer verken AP, SV eller på noe av det dere tror jeg gjør. Merkelig at når man kritiserer FrP så er man automatisk sosialist i kommentarfeltets øyne.

    • «Hun mener bare at kunstnere bør stå på egne ben som alle andre»? Hvordan står alle andre på egne ben uten insititusjoner og arbeidsplasser (les vår slags scene) de kan benytte seg av og få en plass på for å vise sine talenter innen sitt valgte yrke?

      • Kjære vene «har umph». Det må føles godt å få tømt ut gørra at sted. Det at du synes at argumentasjonen til Sven er ulogisk sier vel like mye som deg og din logikk. Hvem er det Julia tror hun er? Hun sier «(…)det må alle kunstnere forstå(…)» altså må jeg forstå at kunstnerstipend betales med skattebetalernes penger! Jeg forstår det! Og hva er problemet med det? Det Julia må forstå er at jeg og andre kunstnere også betaler skatt og de pengene bruke til mange ting som jeg ikke støtter og vil bruke penger på. Vi betaler vel alle skatt som går til ting vi både liker og ikke-liker for å ha et mangefassettert samfunn med både kritiske røster og velferdsgoder og ikke minst fungerende politiske partier som FRP.

  4. Først litt polemikk om ordet «hersketeknikk» Så unnskylder du deg med at siden andre er rasshøl, så kan du være et enda større rasshøl selv.

    Akkurat.

  5. Av politikeren Julia må vi kunne forvente et minimum av etterrettelighet. At hun ikke engang tar seg bryet med å sjekke tallmateriet om hvor mange kunstnere som får tildelinger og hva de faktisk får, sier sitt. hun spyr ut sitt sinne uten å ha satt seg inn i dette. Latterlig.

  6. Da er det avgjort.. Du e fan mæ en idiot! Beklager på det sterkeste at æ brukte mine 5 minutter på dæ. Æ angre som en hund, la til og med om og skreiv på bokmål for din skyld, men nei din forbanna kuk, du fortjente d ikke engang, støgge dumme jævel. Går d an å fortelle på en bedre måte at du har drette ut hjern din enn å si at du faktisk har møkk imella øran. Æ e rystet. Se dær, nu brukte æ masse nord-norske hersketeknikker på dæ, syns du d va kult eller?! Du kunstner? Du e et ræffhåll uten like og æ føle at æ kunne skrevvet 10 gang bedre mainnsjit enn dæ og faktisk så kunne æ også tjent bedre på d. Et ord til fra dæ nu om Julia eller for den saks skuld nån som helst andre og ihvertfall ikke kom og kast drit om folk som jobber på rema for de dær gjør i d minste en jobb. Du forpeste hverdagen min. Æ utfordre dæ på d sterkeste til å la kommentarn min være, for ellers e du ikke nå anna enn en kommunistisk über rød kukskalle uten like. Kor i fan e demokratiet i dæ din peis?!? Hilsen Amer og vær så god, dær har du min herske teknikk over kuka!

  7. Amer Kovac teksten din kvalifiserer nok ikke til et kunstnerstipend, ei heller til publisering andre steder. Hele din uttrykksmåte kaller jeg ikke en nordnorsk hersketeknikk, men heller en tekst skrevet av et menneske som er ordfattig. Vi ekte nordlendinger er ikke ordfattige og kan bruke nordnorske hersketeknikker. De er av en helt annen dimensjon enn du noen gang kommer i nærheten av:)

  8. Hei Sven!

    Jeg vil gjerne kommentere blogginnlegget ditt om Julia Brännstrøm.

    Problemet er at denne dama ikke skjønner ordet fremskritt! Selv om ho er medlem av Fremskrittspartiet. Vitenskapen og kunsten florere av kunstnere og vitenskapsmenn/kvinner som forandret både verdensbildet og kunsten. faktisk er dette det som skiller de store kunstnere og vitenskapsmenne at de torde å tenke nytt uavhengig av det den stor massen ville ha. Hadde vi basert verden på en slik Frp måte å tenke på hadde vi muligens ikke hatt hjulet engang. Jeg synes synd på Julia som ikke klarer å se det store bildet her. Alt vi omgis i det daglige er resultat av at noen tenkte nytt og gikk mot strømmen. Folk får impulser fra annet enn billig sprit og veier uten bomavgift… Noen i kulturrådet burde invitere henne og foret henne med litt matnyttig informasjon for denne dama er en skikkelig rikssynser! Og ho har ikke engang sjekket tallene over tildelinger.

    Stå på Sven du har mange støttespillere og innleggene dine blir delt flittig i Kulturnorge!

    • Enda en luring som ikke har skjønt Julias poeng.

      Hun har ingenting imot kunstnere. Det hun har noe imot er når kunstnere skal ha sugerør i statskassa.

      Påstår du i fullt alvor at hjulet ble oppfunnet fordi noen hadde et sugerør i statskassa? For det er jo argumentasjonen din her, hvis man ser på hva Julia faktisk sier. Påstår du virkelig at man kun kan tenke nytt hvis man snylter på staten?

      Jeg tviler ikke på at innleggene deles av noksagter som ikke engan skjønner hva Julia egentlig sier….

      • har umph: Julia dreit på draget og ble satt grundig på plass. Derfor er bloggen om henne sett av over 60.000 og delt anmass. De må heller skolere jenta, jeg tror ærlig oppriktig hun har en god fremtid i partiet. Men denne var hun ikke heldig med, med mindre de ikke skal bruke henne som outcast slik de gjør med sin tidligere innvandringspolitiske talsmann og tidligere leder.

  9. Fra et godt skrevet innlegg om rettferdiggjøring av kulturstøtte og kunstnerstipend til en relativt desperat og truende utblåsning kun et kommentarfeltverdig. Der mistet du interessen min desverre, og argumentene dine mister sin kraft over meg og min mening. Selv er jeg enig i at det i blant er vanskelig å se hvilken verdi flere av politikerne også bringer til bordet og hvordan de gjør seg verdig støtteordninger fra både stat og privat. Det er på lik linje med å støtte kunst fordi det er kunst, i stedet for å la markedet styre. Nå er det allikevel slik at vi lever i et demokrati der fellesskapet bestemmer. Felleskapet har nå stemt og utfallet har blitt som det har blitt. Det må vi respektere og da må vi også respektere at det skjer endringer. Vi har all rett til å være uenige og argumentere for vår sak, men når man bruker hersketeknikk, trusler og personangrep svekker man kun sin egen sak ovenfor sin motstander. Du får kanskje «dine egne» med deg, men ønsket er vel heller å endre tankene til andre? La oss støtte kunsten og kulturen ved å investere i arenaer der den kan bli vist frem, så kan vi la merkedet bestemme hvem som kan livnære seg av kunsten og hvem som må søke andre muligheter for å tjene til livets opphold. Ønsker man å gjøre begge deler er det fritt frem!

  10. Umph: For det første har ikke kunstnere sugerøret ned i statskassa. Og jeg vet ikke helt for Julia Brännstrøm får dette fra. Kan du isåfall du gi meg konkrete eksempler og navn så jeg kan få et mer kritisk blikk til kunstersnylterne. Når det gjelder det berømte hjulet har det ingenting med statskassa å gjøre og jeg har hverken nevnt sugerør eller statskasse i mitt innlegg så jeg foreslår at du leser innlegget mitt en gang til.

    Det jeg sier er at man får utvikling ved at noen går mot strømmen og tenker nytt, det være seg kunst, musikk, vitenskap.
    Når det gjelder Frps politikk gir den uttrykk for at det er markedskreftene og den store massen som skal definere hva god kunst er. Det Sven Henriksen påpeker er at i alt det vi omgir oss med til det daglige som man ikke merker er der, ikke har kommet dit automatisk. Det er ingen selvfølge at den musikken du hører på på bussen eller bilen du kjører er der.

    Når det gjelder kunst er det mange i Norge som ikke kan leve av kunsten sin nettopp fordi den ikke tiltrekker seg de store massene. Men er det dårlig kunst for det? Og hva er god kunst? Vi har kunst for å berike mennesker gi de opplevelser, og jeg håper det at du er enig med meg i at opplevelser ikke kan måles i penger.

    Når det gjelder kultur som står på egne ben kan du jo gi meg eksempler…. De fleste store kunstnere innen for musikk, billedkunst, dans etc mottar støtte fra staten. Det samme gjør idrettslag, det frivillige kulturliv etc.

    Dette kommer til å sjokkere deg men du mottar også støtte fra staten hver gang du går på biblioteket, kjører på norske veier, spiser mat produsert i Norge, egenadel hos legen etc. Hvis du ikke er millionær/milliardær betaler du nok en liten slump skatt hver måned. Dette dekker ikke forbruket ditt på et år når det gjelder komsum og forbruk av de godene du har hver dag.

    Jeg foreslår at du tar deg en grundig titt rundt deg imorgen og spør deg selv hvordan alt det du omgir deg med har kommet dit…

    Når det gjelder anonymiteten din her på bloggen til Sven Henriksen så er det lett kritisere å være anonym!

    Ønsker deg en fin dag imorgen!

  11. Bra innlegg, Sven! Jeg følger med og leser når du skriver noe nytt. Og jeg er uenig noen ganger, men hvor kjedelig hadde det ikke vært om alle mente det samme… 🙂 Når det gjelder driten som serveres her, og andre steder på nettet, det er jævlig lett å være drittsekk og en hestkuk, så lenge ingen ser en, og man gjemmer seg bak tastaturet som en annen feigskit….

  12. Det er vel dette som kalles ubehaget i kulturen? Modig av deg å si ting på en måte som får folk til å vri seg, alt kan ikke bare være koseprat. 🙂 Godt innlegg!

  13. Du kunne vært en større mann, og hevet deg over et slag under beltestedet. Men neida, du måtte mobbe og uttøve hersketeknikk mot noen som har mye mindre ballast på seg til å takle motgang enn deg selv. At du i tillegg misforsto budskapet hennes og måtte bli påpekt det i etterkant må da være litt pinlig? Det verste er at du tidligere og i etterkant har gått i mot nettmobbing, men når det gjelder en frepper så er det OK.
    Kan du i det minste vise litt integritet og innrømme at du ikke eier integritet? (hehe, selvmotsigende, men det er du flink i så da går det bra.)

Legg igjen en kommentar

