KVINNER SOM HATER KVINNER

KVINNER SOM HATER KVINNER

headerhøst13

     Jeg ser at mange kvinner blir provosert av bloggeren «Fotballfrue» som legger ut et sexy bilde av seg selv tre dager etter at hun er blitt mor for første gang. Med flat mage og store pupper står hun der og tar bilde av seg selv i en liten topp og en mininal truse for liksom å si: Se her, jeg har ikke lagt på meg ett gram under svangerskapet! Og damene er ikke sene om å hate, legge ut egne historier om 20 kilo ekstra, strekkmerker og bekkenløsning, morkaker og tåteflasker. Og «burde ikke det nyfødte nurket stå i sentrum»? Og denne rike hurpa som bare driver og blogger om fjas og tull er jo en dårlig rollemodell som får unge piker til å pådra seg spiseforstyrrelser og det som verre er. Hvem pokker er hun liksom, som sitter på livets solside og disser alle andre kvinner som sitter med ammekluter og er sydde fra halsen og ned på grunn av at de har satt et nytt liv til verden?

     Jeg vil ikke mene noe om fotballfrues evner som mor, det vet jeg ingenting om. Men hun har altså gjort en dødssynd. Hun er like lekker som hun var før svangerskapet, og det skal man ikke være. Ikke skal man blogge om mote og skjønnhet heller. Og alle vet da at et foster skal dynkes i karbohydrater og andre sunne ting mens det ligger i mors mage! Det er ikke grenser for hvor sludder og hat som pushes ut på nettet om du ikke gjør som røkla. En mor skal sitte fet og rund med det lille miraklet i armene og si seg lykkelig og sliten, helst med en ammeklut bak hvert øre og med oppkast på magen og si at «jeg ante ikke hva livet handlet om før jeg fikk barn!»

     Jeg synes det er skremmende at folk som setter barn til verden ikke aner hva livet handler om før de vurderer å formere seg. Nå vet jeg ikke om fotballfrue vet hva livet handler om, jeg kjenner henne ikke. Men hva livet handler om? Det varierer vel fra person til person? Men mor og et nyfødt barn er en «hellig» setting, og ja, det er vakkert å se. Jeg satt selv med mine venners ti timer gamle guttebarn i armene i sommer, og jeg kjente på følelsen av dette uforståelige «miraklet» som livet er. Det jeg reagerer på er dette så hysteriske lykkepresset som følger det å bli foreldre. Mange jeg kjenner har fått panikk. Og enkelte går inn i depresjoner. Men lykke skal man føle, og vise det, helst på Facebook og Twitter påfulgt av lengde og x antall gram for denne nye verdensborgeren som får Jesusbarnet til å være for intet å regne.

     Fotballfrue gir blanke, hun legger ut sin versjon av lykke. Hun har tatt vare på seg selv, og hun viser det. Var det nødvendig? Sikkert ikke. Men går verden under? Nei, det gjør den ikke. Og det rare er at det ofte er oppegående kvinner som disser henne. Feminister og vel utdannede folk som jeg trodde ville holde seg for gode til slikt? Er det ikke det feminisme handler om down to basic, at alle skal få være som de er, bli respektert som kjønn og menneske uten strenge føringer? Ikke det?

For tiden står jeg å scenen som mitt alter ego Siw Anita. Hun kjefter på kvinnfolka (og mannfolka)  i salen. Hun sier bl. a:

«Kjære medsøstre, ikke snakk hverandre ned, men støtt hverandre. Ikke vær smålige og kjipe. For jeg vet nemlig at det finnes en plass i helvete for kvinnfolk som ikke støtter hverandre. Og det stedet ser ut som en brun innrøkt fotballpub, der de sitter feite mannfolk med hengemager, gubber som spiser hambrugere, griser som har Thousand Island-dressing rennende nedover vomma! Og det er flatskjermer som sender fotballkamper 24/7 og veggene er tapetsert med nakenbilder av Pamela Andersson, og musikken er kjip som faen! Så bare pass dere, for dere kan havne der før dere aner!» 🙂 Og etterhvert trykker jeg hardere og mer perfid på tuben, og kvinnfolka i salen blir etter hvert så redde at de begynner å le.

For det er faktisk ikke bare menn som hater kvinner. Kvinner som hater kvinner finnes også. Men fotballfrue hater ingen, hun tar vare på sin egen kropp, tar bildet av den og legger den ut på nettet. Pr def er hun en dårlig og egoistisk mor som skal tas hardt. Jeg kunne være fristet til å si at strekkmerker kan forekomme i hjernen også, men det skal jeg ikke. Kan dere ikke heller ta disse kjerringene som mener at Cucci og Dolce Gabbana whatever er et krav for å få lykkelige barn? For ikke å snakke om alle disse cup cake-dronningene som snart renner over av topping? Og kanskje ta innover seg litt av den andre gørra som flyter i bunnslammet på nettet? Da snakker vi ikke cupcakes og strekkmerker men livsfarlig ondkap og fordommer som ungene dine har full tilgang til om du ikke passer på. Så flytt blikket vekk fra fotballfrua om hun provoserer deg så voldsomt, det er viktigere ting der ute.

71 kommentarer om “KVINNER SOM HATER KVINNER

  1. Men det er jo akkurat det som er poenget? Folk må få være som de er? Frua er flott hun og den magen kom ikke gratis det vet jeg, men hun er rollemodell for 1000 vis av unge jenter midt i den tiden der de sliter som mest med selvfølelsen sin – og da har du et spesielt _ansvar_ for å fremstå som en god rollemodell. Og jeg syns ikke å vise hvor vellykket man er og vise vaskebrettet, er å være spesielt god rollemodell i denne sammenhengen. Det er rett og slett feil fokus, og å promotere et ideal som de fleste nybakte mødre ikke når. Jeg syns å fokusere på ungen er å være en god rollemodell, så får kroppen være som den er og vaskebrettet dukke opp i en annen sammenheng.
    Men jeg vet jo at hun er en supersmart dame, og hun tjener jo penger på dette så å skape kontrovers vil jo øke omsetningen hennes så mulig hun bare rett og slett benytter anledningen…

    • Når du oppfordrer unge piker og gutter til å spise sunt der du en god rollemodell. I motetning til foreldre som lar ungene vokse opp på Grandiosa og loff. Og hva vet du om hennes fokus på ungen? Selv fotballfrue har et privat rom som ingen slipper inn i.

    • Da ligger jo fokuset feil, hun må da få lov til å gjøre hva hun vil, så får det være opp til foreldre og samfunnet generelt å prøve å endre hvilke personer som sees på som rollefigurer. A sitte å klage på hver enkelt person som legger ut bilde av seg selv og ser «flott» ut fordi de har en viss fysikk etter fødselen er jo latterlig. Det morsomste her er vel at hadde hun vært litt overvektig, hadde dette vært en ikke sak. For min del er det bare bra at dette skaper dramaskrik for det viser jo i grunn bare hvor tåpelig samfunnet er i dag, hvor man ikke lenger har lov til å vise fram slutt resultat av hardt arbeid fordi resultatet er for ideelt.

    • Hvis du gløtter innom bloggen hennes vil du se langt flere babybilder fra den siste tiden enn flate mager. De som ser den flate magen må ha oppsøkt den selv og valgt å se og lese om den. Ut over det er det media som tabloidiserer dette, og det bør ikke fotballfrua lastes for.

    • Mokkimokki

      Det er da ikke noe ideal hvis hvem som helst kan nå det?
      Det kan veldig godt være at hun fokuserer på ungen – ved å ikke eksponere henne. Så vidt jeg vet handler bloggen om henne – det er ikke en mammablogg eller foreldreblogg. Å skjerme ungen sin er en bra ting.

    • Om hun er en rollemodell for 1000vis av unge jenter, og alle mener hun er så forkastelig; er det ikke da på tide for disse jentene å finne seg nye rollemodeller? Bloggingen gjør nok denne kvinnen for seg selv, og om man må ta hensyn til barn fra 14+ i tillegg til kvinner på godt over 40.. Da blir det vanskelig

      • Som jeg forstår det har hun opp mot 100k lesere (?) da handler det ikke lengre bare om seg selv, man har et ansvar. Hvis man driter i det ansvaret så fortjener man å hets.

    • Men skal Fotballfrue skamme seg og gjemme det at hun har flat mage og fin kropp – selv fire dager etter fødselen? Det er noe hun har jobbet for, og om hun er stolt av det, så la henne vise det frem! Om hun hadde hatt ekstra fett og strekkmerker hadde ingen brydd seg, men fordi hun ser bra ut er det liksom kriminelt. Så vidt jeg vet har Fotballfrue heller aldri sagt at folk ikke skal få være som de vær. Jeg er ikke noen fast leser av bloggen hennes, men kritikken hun har fått plager meg enormt. Skjønner ikke hva folk hisser seg sånn opp for.

      Synes også det blir for dumt å si at hun skaper spiseforstyrrelser. Man får ikke spiseforstyrrelser alene av å lese bloggen til en dame med flat mage, da ligger det mer bak og jeg synes ikke det er Fotballfrue sitt ansvar å ta hensyn til det.

      • Fortjener hets? Skal man straffes for å være stolt av kroppen sin? Hva med alle de som er overvektige og legger ut bilde? Har ikke de et ansvar? Overvekt er faktisk et mye større problem i norge enn sunt kosthold og fysisk aktivitet blandt unge. Det er for tynt å legge ansvar og skyld på fotballfrue her, nettet florerer da over av andre ting. Alt rundt kan i teorien påvirke, så om man går rundt å engster seg for å ta skade av det så får man holde seg inne uten noen form for elektronikk.

        Alt dette oppstyret vil sannsyneligvis skade mer med at det ser ut til å være greit å fyre løs på andres kropp og enkelt individer!

    • Jeg skjønner ikke greia. Petter Nortug og Magnus Carlsen er også idealer. Skal de slutte å prestere i verdenstoppen fordi dette er et ideal mange ikke kan nå? Såklart ikke.

    • Jeg er mamma for tre barn og jeg syns at du tar feil. Min 13 åring jenta som er egentlig vettskremt til å få barn, (hun er ung, men de begynner å tenke om det vel) så bilde av Fotballfrue og sagt: oi, så det er mulig. Jo, sagt jeg. Ser du hun trener og spiser sunt, det er hennes første barn, så det er mulig og hun jobbet hardt for det. Ikke sikkert at andre barn blir så enkelt som den første, men så hun får lov å bli stolt av seg selv nå og vise fram til de andre unge jenter: ja, det er mulig. Alle kvinner er forskjellige, og hvis damer får lov å vise sine store mager etter fødselen, så får vel de som har flate mager, vise det også uten å skape så stor diskusjon rundt det.

  2. Personlig er en imponert. Modellkropp etter bare tre dager? Det må være ny rekord! Det er rart at ingen enda har satt ut rykter om flere sykehusbesøk enn bare for lillebarnet. Dette tar jeg egentlig som en lek oss kvinner imellom. Som om fotballfruen ikke visste hvilke reaksjoner som ville komme? Det var nok meningen at andre mødre blir sjalu og begynner å smelle, mens fotballfruen løper til treningsapperatene og godter seg. Godte oss kan vi også gjøre, hvis vi senker pulsen, og tar et rolig skritt tilbake for å betrakte denne fasinerende hønekampen! Man kan dra ut ganske mye gruppepsykologi ut av dette, samt litt satire om menneskenes natur og nedrektighet.

  3. Jeg støtter ernæringsprofessor Sundgott Borgen og sier med henne: – Jeg synes generelt at det å diskutere andres kroppsform og størrelse er en uting.
    Nettet flyter over av halv- og helnakne kropper, det er ikke vanskelig å få øye på for små barn som begynner å bli selvbevisste. Det er naturlig at de sammenlikner seg med de bildene de finner og det er jo derfor man reagerer. Vi vil ikke ha dette enorme kroppsfokuset presset end over hodene på barna våre og det synes jeg vi skal kunne si fra om uten å bli beskyldt for å være normative. En ting er å være trygg på sin egen kropp og identitet og ikke la seg hisse opp over fotballfruer og Miley Cyrus, en annen ting er å hele tiden bli pådyttet disse bildene fra alle mulige kanaler døgnet rundt samtidig som man skal finne sin egen identitet. Hvem vet hva resultatet blir på lang sikt? Vi vet litt, utviklingen av spiseforstyrrelser er urovekkende.
    Det er flott at fotballfruen er i god form og holder seg sunn, all ære til henne. Håper hun også bruker innflytelsen sin til å overbevise følgerne sine at det ikke bare er kropp (og klær) som betyr noe.

  4. Bra, Sven!

    Det er Magne fra VG her, nå har jeg anbefalt innlegget ditt på forsiden av VG slik at flere kan få gleden av det.

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange lesere? Ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

    🙂

  5. Fotballfrua legger dette tross alt ut på sin egen blogg, og det er opp til hver enkelt om de ønsker å se det som er der eller ikke. Kvinner må være tilbakestående, eller ha mangel på integritet for å ta seg nær av noe sånt. Frua er fin ho, og det er det ingen ting galt med. Selv får jeg ingen nedtur av at naboen viser fram den nye Porche’n sin.

  6. Hvorfor kan ikke kvinner med strekkmerker og gravidmager to måneder etter fødsel overføre all energien de bruker på å trekke ned andre og opp seg, lage unnskyldninger – eller mer retningslinjer, for hvordan man skal se ut, og heller bruke energien på litt trening og heller prøve å få fjernet magen sin selv? Så utrolig slitsomt det må være å bli så sint og provosert av at noen velger å trene 5-6 ganger i uka og spise sunt, bare fordi du selv velger å gjøre noe annet, tenker nå jeg…

  7. Er i hovedsak enig med deg! Kropp er kropp og folk er folk, og Caroline Berg Eriksen skal få lov å være stolt av det hun har og det hun har jobbet for, for det er ingen tvil om at hun jo har jobbet for det, både før og under graviditeten. Hun skal få være og publisere akkurat det hun vil, og jeg synes at så lenge hun er fornøyd med seg selv og eget liv, så er det i grunn nok. De fleste kvinner jeg kjenner som har fått barn har vært opptatt av kroppen sin etter fødselen, noen mer enn andre – og noen er stolte, andre er flaue, og noen bryr seg ikke i det hele tatt. Slik vil det nok alltid være, og det er lite å få gjort med akkurat det.

    Jeg ser dog at kanskje dette idealet hun jo er (eller blir gjort til) er, om ikke uoppnåelig, så i alle fall svært krevende å nå. I forhold til alle de unge jentene hun er et forbilde for, må jeg stille spørsmålet (som en annen blogger også gjorde): Hva vil hun med dette bildet? Hva vil hun fortelle, hva vil hun oppnå, hva er meningen bak? Er det kun et skrytebilde, eller ligger det en dypere mening i det som ikke kommer frem gjennom emotikoner og billedtekst? Ser hun den potensielle ringvirkningen?

    Og – ikke minst – er hun sitt ansvar som rollemodell og forbilde bevisst? Man kan si hva man vil om hvorvidt hun mener og ønsker å være et forbilde – men at hun /er/ et forbilde råder det ingen tvil om. Tusenvis av tenåringsjenter klikker seg inn på bloggen hennes flere ganger i uken og ser et glansbilde, og tror at dette er virkeligheten. Selvfølgelig hviler ikke ansvaret for å rette opp virkelighetsoppfatningen til desillusjonerte tenåringsjenter kun på hennes skuldre, men hun er (og har selv valgt å være) en offentlig person som gir enorme innblikk i en hverdag som veldig mange ikke kan verken kjenne seg igjen i eller håpe å oppnå.

    Når alt dette er sagt, ønsker jeg bare Caroline alt vel. Hun er et unikt menneske med en viljestyrke som få kan måle seg med, og jeg er helt sikker på at hennes valg er i beste mening. Hun la nok ikke dette bildet ut for å gi andre mammaer skyldfølelse for ekstra kiloer – verken generelt eller etter graviditet.

    Det er nok, som i alle tilfeller med kjendiser, mye her som vi ikke ser. For hva er egentlig forskjellen på dette og å legge ut nok en facebook-status om hvor flink man har vært til enten det ene eller andre, eller et instagram-bilde av en selv på treningssenteret? Eller av et strikkeprosjekt, eller av eksamensnotater?

  8. Hei Sven

    Mange gode poeng her, og ære være Caroline Eriksen for å prestere big time. Mindre enn hundre timer etter en fødsel
    så er hun like flat som før hun ble gravid. Det de færreste tenker over er det faktum at Fotballfrue er en meget dyktig forretningskvinne.

    http://www.vargas12.com/2013/virkeligheten-treffer-snart-fotballfrue-midt-tryne/

    Hun lever godt av bloggen sin og vet slike bilder det her er snakk om, vil skape rabalder. Et rabalder som sender bloggen hennes rett til himmels. En smart dame som vet å lage overskrifter.
    Så kan man selvsagt hvor riktig det er å ha et snevert syn på kropp, sånn generelt, men det blander jeg meg ikke så veldig hardt med.

    Bra innlegg!

    Vargas

  9. Herre Gud? Hvor vanskelig kan det være å se ut som fotballfrue? en joggetur om dagen og ikke rane kakefatet,håper på flere skinny bilder så de feite blondinene gråter mascaraen utover imens de presser i seg kebaben for å trøste seg etterpå med en fleskefeit industriarbeider .Se på Victoria Beckham, fin hun også etter en haug med unger, sikkert ikke like trang som en teen, men pytt pytt. Nei tjukkaser gå i dere selv, frue&mrs har vist at det går an, det er dere 98% som bare er late og glupske.Og det sinnsyke er at menn må late som om mager som minner om panseret på vw boble er sexy.

  10. Jeg reagerer på at hun legger ut et sånt bilde av seg selv fire dager etter fødselen. Fire dager etter at man bør ha fått et helt nytt fokus i livet. Jeg ser mange argumenterer at hun er en god rollemodell. Er dette en god rollemodell? En rollemodell som har vært anorektiker og beveger seg helt i grenseland i forhold til inntak av mat, og i tillegg er helt (fra mitt syn) sykelig opptatt av seg selv (ref. nakenbilde i undertøy fire dager etter fødselen)? Kjenner du/dere mange som legger ut undertøys bilder av seg selv etter man har født på facebook, instagram eller blogg? Er det et godt forbilde for ungdommer i dag? Det er skremmende mange unge jenter som følger hennes, tilsynelatende helt perfekte tilværelse. Jeg synes det er skummelt at unge jenter tror dette er virkeligheten, både i forhold til kropp, hverdag og virkelighetsoppfatning av livet generelt. Personlig håper jeg at mediene hadde sluttet å dekke krumspringene hennes (for å få enda mer oppmerksomhet og klingende mynt i kassa) så ukritisk. Selv ble jeg personlig lettet da hun fikk avskjed i forhold til å delta på TV’s sommerprogram i fjor, endelig- tenkte jeg, det er noen kritikere der ute. Som faktisk ser at dette ikke er greit. Personlig jobber jeg i media, jeg ville aldri ha ansatt henne. Både med bakgrunn av hvordan hun fremstår på bloggen og ikke minst hvordan hun håndterer kritikk. Det er nødvendigvis ikke et godt argument at «hun er en forretningskvinne med en god inntekt i fjor». Når jeg ser hva andre bloggere, som stort sett poster bilder på bloggen sin tjener, så er dette fult mulig å oppnå. Ikke nok med det, hun har i stor grad solgt sjela si med å poste så mye fra privatlivet. I dag så oppfordres unge jenter til å nettopp ikke legge ut den type bilder av seg selv, men så hyller mange nettopp denne handlingen. Det er et mysterium for meg!

    • Det må være kjipt å være deg Betsen.. ut i fra kommentaren din tenker jeg du ikke bare er stygg og lat, men også veldig sutrete. også.. rett og slett en kjip person.. #lengeleveførsteintrykk.. lol

      • Glad for å kunne bidra med et slags førsteinntrykk. Jada, jeg er både stygg, lat, sutrete og kjip. Ha ha 🙂 Enda godt du er så positiv 🙂 Livet mitt er helt forferdelig, ikke har jeg høyere utdannelse, ikke har jeg en god jobb, ikke er jeg godt gift, ikke bor jeg bra, ikke trener jeg, ikke er jeg slank og ikke har jeg en flott familie. Ha ha, det er nødvendigvis ikke sånn at alle som er et snev kritiske til fotballfrue har et dårlig liv selv eller for den saks skyld ikke ønsker andre alt godt her i livet. LOL.

      • Alle styrer sitt eget liv, har det det kjipt er det kun din egen feil. Fokuser mer på ditt liv, du trenger det tydeligvis.. Lykke til..
        Positivitet never killed anyone.

      • Og du må slå opp ordet ironi i ordboka, så kommer du kanskje i havn du også :). God helg.

  11. Som mange kommenterer er vi voksne forbildet til de unge. Unge følger med på hva vi gjør. skriver og sier på nett. Storebror ser deg, sies det, men tro meg lillebror ser deg også. I skolene går det hardt ut mot mobbing på skoler og på nett. Man har store kampanjer for å få bort mobbing og mange er involvert. Derfor synes jeg at det er merklig at voksne mennesker synes det er greit å gå til angrep på andre voksne? Mange av kommentarene fotballfruen får er rett og slett mobbing og hetsing. Mange sier at ved å vise en perfekt kropp rett etter fødsel, gjør at unge får kroppskomplekser og dermed starter å slanke seg. Jeg vil heller si at med all den mediadekningen, kommentarene og alt det negativet om en enkelt person som kommer fram, viser unge at mobbing er greit så lenge det er en offentlig person. Hun lever sunt, trener og for alt jeg vet koser seg med livet. Jeg vet ingenting om hvor mye hun bruker på barnet sitt, på trening eller på kosthold. Man ser et lite utsnitt av hennes hverdag på bloggen hennes, og jeg vil påstå at det ikke er nok til å kunne dømme at hun har mista fokuset på ungen sin eller ikke. Det at folk mener at det uhørt å legge ut slike bilder fordi hun burde fokusere på ungen, synes jeg er absurd. Er det virkelig slik at når man får barn, slutter man og tenke på seg selv og alt rundt seg? I så fall høres det veldig usunt ut. Det at unger får en inspirasjon til å leve sunt og trene ser jeg ikke som noe negativt. Jeg synes det er trist at mange ikke klarer å være glad på andres veine, men må bli sjalue, sinte og mobbende. Tenk på hva dere skriver, hvem som kan se det og hvordan dere vil være som personer. Er det virkelig så vondt for deg at andre oppnår målene sine raskt? Har verden blitt slik at vi ikke kan aplaudere andres fremgang, men at janteloven har blitt en virkelig lov? Er det slik vi vil at ungene skal vokse opp; at man ikke kan ha tro på seg selv og tørre og vise hvem man er uansett hvordan man er?

    • Bra skrevet Ingvild.
      Blir helt sjokkert over hvor snever voksene damer kan være.
      Det er ingen hemmelighet at det er en del av oss damer som har noen kilo for mye.

      Jeg finner derfor stor inspirasjon av å lese bloggen til fotballfrue.
      Gode tips til sunn mat og varierte treningsøvelser som jeg kan bruke som noe positivt for meg selv.

      Det er heller ikke noe hemmelighet at både voksne og unge spiser litt for mye, og beveger seg litt for lite.
      Så hva er galt med at det finnes personer der ute som kan være med på å motivere oss andre som sliter litt med dette?!
      Når det gjelder gode forbilder for barn og ungdom så er det opp til foreldre å definere slike ting og forklare litt mer rundt det som finnes på nett og i media.

      Ja fotballfrue er slank, og det er ikke noe galt i å oppmunte barna sine til å spise sunt og være i fysisk aktivitet, det skulle bare mangle!

      Men samtidig er det viktig å påpeke at alle har forskjellige kroppe og derfor vil bli seende annerledes ut.
      Det kan like gjerne være bestevenninna fra håndball laget som er 170 høy og sylslank, med flott hår og pene klær.

      Skal man da be hennes foreldre om å holde henne borte fra håndballtreninga fordi din datter er bare 163 cm høy og har noen kilo ekstra, som gjør at hun føler seg mindreverdig?!!

    • Er så enig i dette du skriver. Synes heller vi burde legge til Kardemommeloven i lovene våre enn janteloven. Man skal ikke plage andre,man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

      Jeg er en av mange swom har latt seg inspirere av fotballfrue,og hadde jeg sett like bra ut 4 dager etter min fødsel,så hadde jeg fankern meg skrytt av det til alle jeg kjente(Og ikke kjente).

  12. Synes ikke dette handler om at vi ikke liker Fotballfruens mage, eller er jantete. For meg handler dette om hva vi legger fokus på, verdier og hva vi synes er viktig her i verden. Eriksen må jo ha en vanvittig trang til å vise seg frem når hun 4 uker etter fødselen fokuserer på å vise frem kroppen, i stede for å sende andre signaler og budskap enn kroppen sin?? Jeg er jente og VET at man gjør slikt for å vise seg frem og «hevde» seg selv, hvis ikke hadde hun vel ikke hatt behov for å bevisst ta en selfies i speilet. La oss kalle en spade for en spade, hun viser seg frem for å bli «likt», og beundret. Gi penger til redd barna, eller engasjer deg i en viktig sak som barnedødeligheten i Afrika i stede. Mye viktigere for meg at man gjør en forskjell for andre, DET er noe å få oppmerksomhet for. Å ha en slik kropp gagner vel bare henne selv og ektemannen, hvilken interesse skulle det ha for oss andre hvilken kropp hun har?! Hvis ikke menn vil bruke henne som pinup, det må de gjerne gjøre for meg… Det eneste som provoserer er at dette er noe å heletatt snakke og debattere om, så viktig er ikke kroppslemmene til fotballfruen folkens 🙂

    • Tenk på alt arbeidet fortballfrua har lagt i trening og sunt kosthold. Hadde jeg trenet så mye som henne, og sett like bra ut – til og med etter fødsel – så hadde nok jeg også vært stolt over meg selv og til og med kanskje lagt ut et slikt bilde av meg selv. Slik jeg ser det blir det det samme som å ta bilde av den nye bilen man har bygd selv etter mangemange timer arbeid.

  13. Først og fremst; bildet ble lagt ut på hennes instagramkonto og ikke selve bloggen. For det andre; bildet ble mest sannsynlig lagt ut som resultat av lesere som spør om nettopp dette, som sitter hjemme og er supernysgjerrig på hvordan fotballfrues kropp ser ut etter fødselen. Og den ser helt fantastisk ut! Ærlig talt, hadde jeg sett like smashing ut som hun gjør, så hadde jeg vært dødsstolt! Det jeg ser i dette er en flott kvinne som trener mye, spiser sunt og generelt opprettholder en god livvstil. Hun har født et barn og ser super ut så kort tid etter, som resultat av nettopp den sunne livvstilen. For meg er det intet annet enn et godt forbilde. Punktum.

  14. Til dels enig i det du skriver, men du overser et viktig poeng: Dette er bare enda ett eksempel på media som elsker å fremstille ett ideale som forbilde for alle andre. Jeg personlig legger ikke skylda på Fotballfrue, men på de som er med på å forsterke disse holdningene. Og det er ikke uproblematisk at når bildet av henne står øverst på nettavisene, så skaper det en urealistisk forventning hos mange jenter (og gutter) om hvordan livet og kroppen etter et svangerskap er — på bekostning av å heller opplyse om hvor forskjellig hver enkelts opplevelse er.

    Du er inne på noe når du kommer til dette med det enorme gledesrusen som skal forventes til det å få barn, og forventningen om å dele denne lykken med alle — enten de vil eller ikke. For meg fremstår det som at det er skambelagt for nybakte foreldre å si at det er mye arbeid og lite søvn, at begge to er egentlig ganske slitne, for ikke snakke om at mor har gått inn i en fødselsdepresjon.

    Og det er her problemstillingen ligger: en ensidig fremstilling av ett ideale som skal være fasiten for alle andre.

    Hva norske bloggere (og kommentarfelt-gjengangere) har skrevet, skal jeg ikke uttale meg så altfor mye om. Jeg bare påpeker at nyheten om at hun hadde født og oppfølgingen med faksimile av bildet hennes var toppsak på Dagbladet og VG. I mine øyne er dette et alvorlig problem. Et problem i rekken av saker om «SE! Så tynn og slank Kjendis-Som-Allerede-Var-Tynn-og-Veltrent er, bare timer etter fødselen!»

    Jeg leste ett blogginleg i går (http://aabelsuzanne.wordpress.com/2013/11/28/jeg-foler-meg-feit-fordi-fotballfrue-har-fodt/) som kommenterte Fotballfrue-fødselen, og i hovedsak satte hun søkelys på sine problemer med egen kropp gjennom ungdomsåra, og sin opplevelse under og etter fødselen. (Ja, det var noen stikkere rettet mot Fotballfrue som var vel drøye.) Utover det har jeg ikke lest andres reaksjoner. Men problemstillingen oppsummeres ganske godt her:

    «Det handler ikke så mye om en veltrent, stolt mor som er tilbake i form 4 dager etter fødsel. Heller om intrikate ting som feminisme, signaler til unge lettpåvirkelige mennesker og et syklig kroppsfokus som kanskje mange ikke vet så altfor mye om. Over 70% av unge kvinner sliter med dårlig selvbilde og kroppsforakt blant annet fordi av en eller annen fucked up grunn er det bare folk som ser sånn her ut som legger ut bilder av seg selv halvnaken 4 dager etter fødsel.»

    Hvorfor ser vi så lite til hvordan mange (flesteparten?) av andre kvinner ser ut etter en fødsel? Fordi vi har blitt opplært til at hengemage og strekkmerker og arr etter keisersnitt er stygt å se på. Og nettopp dét er det som er så jævla feil for meg.

    Det er ikke rett at Fotballfrue skal bli hetset for å være stolt(?) over å ha nesten-helt-som-før-kropp etter bare fire dager. Men igjen, problemet mitt er ikke med Fotballfrue (jeg begynner å bli lei bare av å se det navnet nå, kjenner jeg) men media som fremstiller det kroppsidealet som normen. Vi er alle forskjellige, men det fremstilles ikke sånn av Dagbladet, VG, og alle dame-og manneblad, etc. Om noen bloggere og kommentatorer går for langt og direkte angriper Fotballfrue så er det helt feil og de angriper feil person, men man må forstå hvorfor de reagerer så sterkt som de gjør. (Ikke at det unnskylder de.)

    Og det er nettopp dette du overser her. Istedet virker det som om du maner til at alle skal leve etter Kardemomme-loven og bare være snille mot hverandre. Jeg skulle ønske vi kunne det, men slik verden er i dag, så oppnår vi kun å ivareta status quo hvis ingen skal få lov til å (over)reagere. Hvis vi vil ha forandring, så er noen nødt til å kunne påpeke feilene i samfunnet — selv om noen gjør det på en heller klossete måte — uten å bli behandlet som barnehageunger og bli bedt om å være snille og stille og ikke lage bråk.

    (Til slutt, litt kontekst her, siden jeg tok meg tid til å skumlese litt på bloggen til Fotballfrue. Hun la ut skrytebilde på Instagram (ikke akkurat et fenomen reservert henne), som media plukket opp og publiserte som toppnyhet. Så ‘skylden’ her ligger ikke hos Fotballfrue, men hos de journalistene og redaktørene som mente at dette var ekstremt viktige nyheter. Så de som går til sterke og grove angrep på Fotballfrue skyter virkelig i feil retning.)

    (PS: Om innlegget er litt usammenhengende, så skyldes det at deler består av en kommentartråd jeg hadde gående på Facebook tidligere. Og med det takker jeg og tiraden min for meg.)

  15. Jeg har et spørsmål til alle som velger å skrive masse dritt om hennes evner som mor, forbile, rollemodell osv. Er man et bra forbilde om magen henger ned på knærne og du står og poserer i en stor truse med de svært omtalte bleiene man må gå med etter fødsel? Er det definisjonen på en god mor? Jeg tørs å vedde alt jeg har på at en kvinne som hadde vært «lubben» og sett sliten og trøtt ut og i tillegg vist strekkmerkene sine etter fødsel hadde fått masse skryt som har mot til å vise seg slik. De hadde blitt skrytt opp til skyene. Jeg er ei jente på 19 år og føler at jeg kan påstå at jeg er en ganske smart person. Jeg mener også at det er helt sykt at kvinner som har barn selv, eller andre som føler seg «feite» av å se på bildene til Fotballfrue. Blir du påvirket i så stor grad, hold deg unna bloggen hennes, eller hold deg unna internett. Bilder er også en form for ytringsfrihet, og det at folk føler seg støtt, stygge, feite osv av å se et bilde hun har lagt ut, det synes jeg er flaut på deres vegne. Beklager hvis du blir støtt av det jeg skriver, men jeg bryr meg helt ærlig ikke. Er du ikke «sterk» nok til å tåle et bilde av en mor som ser smashing ut etter fødsel så bør du nok kutte internettkabelen din. Hvor har det blitt av den evnen mennesker skal ha? Den der man kan unne noen godt her i livet? Jeg mener ikke at folk skal bøye seg i støvet for henne, for hun er ikke den enesten her i verden som ser bra ut, men la henne for pokker være stolt av seg selv! Min mor har født fem barn, ingen under 4000 g, men hun ser like fantastisk ut som da hun var 20 år gammel.

    Takk for meg!

  16. «Bloggerne er dårlige rollemodeller» , «bloggerne får jenter til å få spiseforstyrrelser». Så slutt å les bloggene da. Det er jo derfor de får påvirkningskraft. Alle som kommenterer slike ting på bloggerne sine sider er med på å gjøre disse tingene selv. Faktisk er de mer skyldig enn bloggerne selv. Bloggerne selv gjør ingenting galt med intensjon. De som kommenterer slik derimot er tydeligvis veldig klar over dette problemet og allikevel leser de bloggene og skaper blest rundt de. Hvis dere skal engasjere dere i noe så finnes det mange viktige ting å velge mellom; Unicef, Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon.

    • Problemet er at 12-17-åringer leser disse bloggene, ungdommer i en alder som nødvendigvis ikke har den største forutsetningen for å være kritiske til det som blir postet. Så jo, jeg mener det er de voksne sin plikt å lese disse bloggene, for å faktisk forstå hva som til tider skjer inne i hodet på ungdommene og hvor noe av dette kommer fra. Være en motpol til alle de som hyller undertøysbilder fire dager etter at man har født og ikke minst for å kunne forklare lett påvirkelige ungdommer at livet som presenteres på disse bloggene ikke nødvendigvis har noe med virkeligheten å gjøre. En annen side av dette er at jeg tror bloggerene er kommet for å bli, så jeg tror det å «ignorere» fenomenet ikke vil fungere. Men det er mulig å diskutere hva som blir presentert og ikke minst hva man mener er en god «rollemodell». Ellers er jeg helt enig at det finnes langt viktigere ting å fokusere på :).

  17. Er mer indignert og oppgitt over den hysteriske oppmerksomheten dette har fått… la nå denne selvsentrerte frua få legge ut skrytebildene sine uten at moral politiet skal pryde forsidene på alle landets aviser i uker etterpå! Er møkkalei både dem og den nevnte frua! Nok er nok, det må da finnes andre nyheter å skrive om??

  18. 1. Prioritering av tid: Hun har blitt kritisert for å ta bilder av seg selv fremfor å konsentrere seg om ungen. Hva med alle de #normalkvinnene som har lagt ut bilde av seg selv, prioriterer disse også feil?

    2. Rollemodell: Det var ikke dette bilde som gjorde henne til rollemodell eller at det plutselig kom noe nytt fra den kanten. Hele bloggen har jo handlet om ekstremt fokus på kosthold, kropp og helse fra dag 1. Er den rollemodellen ok så lenge hun ikke får unger? I hele bloggens levetid har det vært kropp, helse og kosthold, nå fortsetter hun med dette også etter hun har fått seg en unge. Ser bare en rød tråd her jeg, så kan man jo vurdere om det er en god rollemodell i utgangspunktet. Den kritikken kan ikke komme nå, da er det jo bare personlig og blir en form for mobbing.

    Kvinner som hater kvinner, fantastisk overskrift. Det er få menn som leser moteblader for kvinner, og enda færre menn som har skapt kroppsidealene i disse bladene og på catwalk’en. Kvinner, dere må slutte å ødelegge for dere selv. Menn elsker kvinner forholdsvis ukritisk, dere burde begynne å elske dere selv også. Det er det mest tiltrekkende av alt, men det ble kanskje en avsporing og noe overfladisk. For dette handler i bunn og grunn ikke om å være attraktiv, gjør det vel.

  19. Her handler det om å respektere andre kvinner. Uansett om de velger å ha fokus på trening/kosthold før, under og etter en graviditet eller ikke. Fakta er at unge jenter ser med egne øyne at de fleste damer på gata verken ser ut som fotballfrue før, under eller etter en graviditet. Så dette «hovedargumentet» om skaping av kroppspress er vas og unnskylder ikke hetsing/mobbing av en annen blogger på nett! Alle kvinner burde være stolte av kroppen sin! Det er signalet man bør gi til unge jenter. Hilsen 18 år gammel jente

  20. Hei,hei.
    Kvinner flest er flinke til å støtte opp om hverandre. Det er mye kjærlighet og raushet kvinner imellom, å si at kvinner er flinke til å hate hverandre, er en gammel surmaget myte!
    Det er så usigelig kjedelig at kvinner skal knebles de gangene de ikke er helt enig det en medsøster sier/gjør.
    Da kommer nemlig ordene sjalusi, smålig, hatfull fram.
    Les gjerne om min kommentar til temaet i bloggen min her.: http://fotballkommentatorfrue.blogg.no/1385718573_fotballkommentatorfru.html

  21. Hun har tatt vare på seg selv og kroppen sin i mange mange år, og under hele graviditeten. Siste gang hun trente før fødselen var dagen FØR. Skjønner ikke hvorfor folk skal hetse henne fordi hun lever et godt liv? Selvfølgelig er magen liten når du har magemuskler av stål. Selvfølgelig trekker magen hennes seg fort tilbake når hun ikke har lagt på seg. SELVFØLGELIG får hun ikke strekkmerker når magen ikke har vokst seg gigantisk. Dette er en av de lykkeligste tidene hun får i løpet av livet, men det skal folk ødelegge. Har ikke folk noe bedre å finne på?? Noen er heldigere enn andre. That’s life! Ikke sitt der og klag på at hun ikke har 20 kilo ekstra og en mage full av strekkmerker bare fordi dette er noe de fleste får. Vel, de fleste er ikke like godt trent som Caroline. Og de fleste lever heller ikke like sunt som Caroline. Lev i hennes fotspor og skaff deg barn 6 år senere, og hvis du da har 20 kilo ekstra og masse strekkmerker. DA kan dere få lov til å klage 😉

    TAKK FOR MEG

    • Uansett hva hun måtte finne på å gjøre, eller andre rosabloggere som til tider ikke fremstår som de beste rollemodeller (selv om det er en helt annen diskusjon), så er det media, óg faktisk alle vi andre som er verstingene fordi vi gir oppmerksomhet til slike saker. Som nevnt tidligere, Fotballfrue er smart, og soler seg i glansen til all PR hun får ut av dette. Hun sitter hjemme og koser seg med baby og sunn mat og tjener mer penger enn noensinne… så sitter resten av oss og skriver og engasjerer oss i en sak som ikke er på langt nær verdt den oppmerksomheten den har fått. Vi må skjerpe oss!

  22. Uansett hva hun måtte finne på å gjøre, eller andre rosabloggere som til tider ikke fremstår som de beste rollemodeller (selv om det er en helt annen diskusjon), så er det media, óg faktisk alle vi andre som er verstingene fordi vi gir oppmerksomhet til slike saker. Som nevnt tidligere, Fotballfrue er smart, og soler seg i glansen til all PR hun får ut av dette. Hun sitter hjemme og koser seg med baby og sunn mat og tjener mer penger enn noensinne… så sitter resten av oss og skriver og engasjerer oss i en sak som ikke er på langt nær verdt den oppmerksomheten den har fått. Vi må skjerpe oss!

  23. Blir så lei av slik kroppshysteri! Vi er alle forskjellige. Jeg syns det er flott at fotballfrua har klart den bragden det er å ha så flat mage så kort tid etter fødsel, og jeg syns også det er helt greit at noen legger på seg x antall kilo etter endt graviditet. Skulle ønske mennesker kunne fokusere på noe annet, – som at et nytt lite mirakel har kommet til verden. Men det skal sies at jeg er ganske misunnelig på den kroppen, og jeg har aldri født, men da må jeg i såfall legge bort potetgullposen, opp av sofaen og ut å trene. Man kan si mye rart om ff, men selvdisiplin har hun i bøtter og spann.

  24. Synes det er hersketeknikk å kalle dette for hat. Noen er nok litt misunnelige, men det meste av kritikken har med skepsis å gjøre. Kropps- og treningshysteriet har tatt helt av, og det er ingen tvil at hun, som offentlig person, har et ansvar for hva hun skriver og hva slags bilder hun legger ut. Spesielt når majoriteten av leserne hennes er unge jenter. Hun må absolutt tåle å få kritikk. Synes samtidig at det er helt utrolig at dette har fått så mye oppmerksomhet – og at SÅ mange voksne kvinner føler seg påvirket av henne og hennes utseende. Jobb litt med selvtilliten, jenter.

    På den annen side, så synes jeg det blir helt feil å forby henne å legge ut disse bildene. Hvis hun er stolt over dette, så skal hun selvsagt få lov til å vise seg frem. Personlig synes jeg det er meget uattraktivt og ufeminint med magemuskler på en så tynn kvinnekropp. Hvorfor en slik kropp blir sett på som ‘ideal’ av så mange kvinner (og menn), er for meg en gåte. Hvordan i all verden kan folk gjøre henne til et ideal? Foretrekker kroppen til den meget kvinnelige Christina Hendricks any day of the week. Vakre kvinner kommer i alle størrelser og former, så det er helt utrolig at vi i det hele tatt har et ‘ideal’. Alle har vi da forskjellige preferanser?

  25. Det var jo noen gode poeng her, men uff så dårlig og pubertalt skrevet. Sikkert ironsik ment og alt det der, men dette fungerte bare dårlig. Burde vært sagt i fylla i baksetet på en taxi og forblitt der. At VG velger å publisere dette som et «anbefalt blogginnlegg» bekrefter bare at vi snart treffer en del folk fra Akersgata bakerst i NAV-køen.

  26. det er ett simpelt liv det å ha ett tryne faktor som man kan lever på igjennom livet uten IQ. slik er ikke livet for 80% av befolkningen her på jorden, dem som må leve det hare livet for å overlevet i dette svineriet av trynefator forhold som blir praktisert, bare på grunn av at noe få skal tjene penger på tryne sitt….men, menneskebevisstheten eller IQ hoss mennesket er ikke større enn et trynefaktor forhold. unskyld meg…..

  27. Jeg tenker at kvinner blir sinte fordi de blir redde. Skjønnhetsidealet vårt forandres hele tiden, og det er totalt styrt av media og reklame. Et tiår skal du ha former, et annet skal du helst mangle et par ribbein, ha silikonpupper større enn galdøpiggen og så skal vi plutselig være raka tynne hvor ryggraden skal synes ut av kjolen. Jeg skjønner veldig godt at folk blir provosert når man plutselig skal begynne å trene seg til graven under en periode vi endelig får slappe litt av i! Nei, såklart bør man jo ikke leve på junk food og sjokkis og legge på seg 20 kilo, men mååå vi liksom ha press på oss til å trene hardt og spise gress under denne perioden hvor hoftene ikke sitter på plass, tisser konstant, har kvalme, kviser, håravfall, hoven kropp og masse andre ubehag? Jeg sier ikke at dette er fotballfruens totale ansvar, men jeg tror folk er redde for at dette blir en trend. Det er lett for en mann og si at vi jenter må jo tenke selv, og drite i samfunnet, men det er nesten umulig å ikke bli påvirket.

    PS! Får jeg også påminne at barnet hennes var på grensen til undervektig?

    • Jeg er kvinne og mener akkurat det samme som han som har skrevet dette fabelaktige innlegget.
      PS! På grensen til underviktig og underviktig er uansett to ulike ting som jeg mener er urelevant for det som det snakkes om her.

      • Jeg sier ikke at alle kvinner er i mot henne. Det som provoserer meg mest nå er menn som går imot de som reagerer med å si «Er vel ikke fotballfruens skyld at du hadde strekkmerker og var lubben, vel!». Da tenker jeg at det jeg og flere fryktet har begynt å skje. Presset om å måtte se perfekt ut etter fødsel. Hadde ikke Caroline allerede promotert usunne matvaner og det overdrevne perfekte livet, tror jeg langt færre hadde reagert. I forhold til det med at barnet nesten var undervektig, snakker jeg om at hun har faktisk levd på lavkarbo og trent i ville proposjoner for å få den perfekte kroppen, med det har hun risikert å gi for lite næring til barnet sitt. Det hadde vært en ting hvis hun faktisk var sunn, men det er jo det akkurat motsatte. Jeg synes ikke den livsstilen der bør bli hyllet i det hele tatt.

  28. Alle dere menn som jubler over det sexy undertøysbildet foran speilet:
    Hvorfor synes dere at det er så positivt å holde seg syltynn når man er gravid? Hun spiser jo knapt og springer en mil hver dag – det er ikke som om hun er naturlig tynn. Hun har derimot en forhistorie med spiseforstyrrelser – og en mann som fremstår som unormalt kroppsfiksert. Fatter ikke at dere kan hylle dette som noe bra…spesielt ikke i forbindelse med graviditet.

  29. hva så? hvem bryr seg om hun har lagt ut bilde eller ikke? om magen er flat eller ikke… bortkastet energi å irritere seg over det !!!

  30. For et herlig innlegg….Supert at du skriver det mange av oss tenker men ikke orker å diskuter. Gå i diskusjon med en kvinne hater er dø-født 😉

  31. Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil vise seg i undertøyet på nett, enten de har valker eller vaskebrett. Selv trener jeg opptil seks ganger i uken, men det kunne ikke falle meg inn å poste et undertøysbilde av meg selv. Det blir for privat. Hvorfor, sånn rent bortsett fra klikkene på en eventuell blogg, poster folk sånne bilder av seg selv? Hva er motivasjonen for det?

  32. Jeg syns ærlig talt hun så helt jævlig ut og jeg vurdere nå å aldri få barn. Man hører mye om hvordan folk slutter med sex etter å ha fått barn og man forstår jo hvorfor etter å ha sett det der.

  33. Fotballfrue ser fantastisk ut i kroppen bare 4 dager etter fødsel. Hun har jobbet som en superhelt for det, og med det matfokuset hun har, så tror jeg ingen ting har kommet gratis. Jeg har ikke lest en eneste kritisk kommetar til/om henne som ikke er skrevet av en som også sier at hun selv har valker både her og der. De klager alle på at Fotballfrue ser unormal ut, og at de selv, med flere kilo «for mye», er normalen. De aller fleste vet hvorfor de har noen kilo for mye, og de vet hva de kan gjøre for å kvitte seg med dem, hvis ønsket og viljen er til stede. Slutt å angripe Fotballfrue for at hun gjør noe med det!

    Å ta bilde av seg selv i truse og en vanvittig pushup-bh derimot – det har jeg ingen forståelse for. Skjønner ikke greia med at vi må stille opp i undertøyet alle som en, hvis vi skal ha oppmerksomhet. Det er jo bare sykt, uavhengig av om man heter Fotballfrue, Marianne Aulie, Helle Vaagland eller Alexandra Joner. Det er jo det vi burde diskutere, ikke hvor tynn eller tjukk folk er. Skjerp dere, jenter!

Legg igjen en kommentar

