HEI! DET ER TUTTEN FRA TUTTEN CASTING!!!!

HEI!! DET ER TUTTEN FRA TUTTEN CASTING!!!!

IMG_6164

     Telefonen ringer i lommen min der jeg kjemper meg gjennom snøstormen. Jeg tar den, hører en Barbie-stemme kvitre i den andre enden: Hei, det er Tutten fra Tutten Casting!!!! Hei Tutten fra Tutten Casting! sier jeg. Ja hei, du er du ledig i morgen? Nei, sier jeg, det er jeg nok ikke, jeg skal spille forestilling og har tre andre ting jeg skal gjøre på dagen, hva tenker du på? Tutten kvitrer videre: Vi holder på å lage en pilot til en tv-serie, og så lurte jeg på om du kunne tenke deg å være med på den? Kanskje du får en rolle, og det er bare noen timers arbeid!? (kvitre)  Ok, men hva får jeg for det da? Tutten slutter å kvitre. Tenker du på penger? Ja, alltid sier jeg. Tutten sier: Altså det er ikke noe honorar for denne piloten. Men er du ikke glad for å komme på tv? Nei, sier jeg, ikke noe særlig. Oh by the way, jeg er på tv hver kveld for tiden….

     Det er ingen, så vidt jeg vet, som heter Tutten med eget castingbyrå som heter Tutten Casting, men slike damer og menn ringer til stadighet og spør om de rareste ting. For ikke så lenge siden ble jeg spurt om å spille et dansende lik ute i skjærgåden i to dager, jeg skulle få varm middag og et honorar på hele 1000 norske dukater. Takk for tilbudet, men nei takk! De ble snurt. Og wtf?

     Kan hvem som helst starte et castingbyrå i Norge?

     Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har møtt opp til prøvefilminger og gått på en smell. For når jeg spør en Tutten eller en Tatten: Hva vil du jeg skal ha på meg under prøvefilmingen? så sier de «Nei, det spiller da ingen rolle!» Hø liksom? Og noen dager senere ringer de å sier: Du skjønner produsenten ville gjerna ha en som ser litt mer ut som en banksjef enn deg! Ja? Kunne du ikke sagt det på forhånd da, ditt nek, så hadde jeg ikke stilt i skinnjakke og ringer i øra?

     Så hver gang det ringer en Tutt nå, så kjører jeg fullt intervju før jeg gidder å stille opp. Orker ikke å møte opp å få «oppgaver» som dette foran kamera: Kan du spille litt sint? Kan du vise meg litt glede? Kan du gråte litt kanskje?

     Nå dette er sagt, det finnes mange gode casting-agenter der ute, folk som jeg jobber med og har stor respekt for. Casting er et eget fag. Men fri meg fra Tutten og Tatten, hennes søstre og brødre! De er i ferd med å føkke opp pris, avtale-verk og hele bransjen. Og de burde i hvert fall  ha et minimun kjennskap til miljøet før de ringer rundt til folk på måfå for å få oss til å jobbe for slikk og ingenting? Skuespillerforbundet og andre burde ta en grundig runde av deler av dette markedet og lage en «warning-liste» slik at disse blir boikottet slik musikk-bransjen har gjort med f. eks konsert-arrangører.

     Se der, nå ble sikkert Tutten og Tatten snurt og fornærmet. Nå slutter de sikkert å ringe, og jeg vil ikke bli tilbudt flere jobber som f. eks  lese voiceover for Prior Kalkun-servelat for 1000 kroner som du i tillegg må purre på 17 ganger før du får dem utbetalt.

     Etter jul får jeg en agent som kan sortere ut alle disse! Takk Gud for det….

2 kommentarer om “HEI! DET ER TUTTEN FRA TUTTEN CASTING!!!!

  1. Hehe, måtte flire når jeg leste dette. Utrolig bra! Hva slags råd gir du til kommende castingbyråer da?

Legg igjen en kommentar

