EKSPERTENE FRA HELVETE.

EKSPERTENE FRA HELVETE.

IMG_1619

     Du kan ikke klikke deg inn på nettet eller åpne en avis uten at det kommer en eller annen ekspert som forteller deg hva du skal eller ikke skal gjøre for å ikke dø. Det er høyst provoserende. Vi skal dø alle sammen, det kan ingen gjøre noe med. I skrivende stund sitter jeg og tenker over siste bud fra Kari J: Du trenger ikke dusje etter gymtimen!!! Å, takk, så fint, dette har martret meg i alle år. Jeg kan nemlig ikke dusje så ofte fordi jeg får så tørr hud, særlig om vinteren. Takk, nå er jeg et helt menneske igjen Kari.

     I går kveld gløttet jeg innom «Bør de gifte seg?» på NRK der ekspertene sitter og forteller folk om de skal være sammen eller ikke. De utvalgte deltakerne får sitte å klø seg på egoet sitt i 30 minutter. Og floskler blir servert på rekke og rad fra ekspertene som om det var nyoppdagede dødehavsruller eller ti nye steintavler fra Araratfjellet. Og folket lepjer det i seg på samme måte som et helt land beinfløy fra karbohydrater da Fedon Lindberg regjerte kongeriket. I etterkant fant de fleste seg selv  tykkere enn noensinne foran speilet 🙂 Jeg var selv en av dem som fryktet dødsfaren med brød og poteter i ett par års tid 🙂

     Så har vi de politiske ekspertene som hele tiden kommer på lufta for å fortelle oss hva som egentlig skjer, og hva politikerne sier. Vel, har du litt omløp i hodet forstår du hva som skjer ca 5 minutter ut i Dagsrevyen, og at politikerne ikke sier noe som helst. Men ok, i går da tre politikere fra Senterpartiet sto rasende tett sammen, hvite rundt neseroten på tv, den ene med blåveis, fikk jo nyhetene for en gang skyld et snev av underholdningsverdi. Særlig når nyhetsankeret sier: Hva skjer i SP? 😀 Men who cares, i lille land har vi ikke verre ting en ostetoll og bompenger å diskutere.

     Men tilbake til ekspertenes gode råd.

     Fikk tilbud om å bli kvitt «buk fett» Ordet er delt, men det skal vel være bukfett eller bilringer? Og her om dagen leste jeg en liste over alle ting jeg ikke bør gi til svigermor til jul. Det er ingen grenser for hva ekspertene kan redde oss fra i disse tider. Men hvor kommer alle disse ekspertene fra? Utdannes de på et ekspert-akademi? Og ikke minst, trenger vi dem? Vi vet jo alle at vi ikke skal spise 11 wienerbrød om vi vil leve lenge i landet, og at stress kan ta livet av oss? I går fikk jeg vite at det er helsefarlig å stå for tidlig opp om morgenen. Man kan dø av det! Jeg er altså i faresonen, jeg står opp ca 0600, morgenen er den beste tiden på døgnet. Men jeg lever livsfarlig, i følge ekspertene.

     Men om ekspertene virkelig er eksperter, hvorfor tar de ikke tak i virkeligheten?

     Hvorfor spør de ikke politikerne: Du det der var en fin og lang setning, men hva pokker var det du sa nå? I skrivende stund spør en reporter landbruksminister Listhaug: Er du skuffet fordi Venstre ikke vil reversere ostetollen? Nei, sier Listhaug, jeg er ikke skuffet, jeg er fornøyd med at denne regjeringen drar i samme retning! Vel, nå sitter ikke Venstre i regjering, men man drar ikke i samme retning når man føkker opp regjeringens ønske om å fjerne avgifter? Og hvorfor sier ikke ekspertene at matbaronene ødelegger folkehelsa med drittmaten sin? Eller at maten i Norge ikke er dyr i forhold til hva vi tjener? Og ikke minst, at uansett hvor mye du følger ekspertenes råd så kommer du til å dø en dag? Men ekspertene er noen forbaskede do-good-ere som frir til folks angst og dumhet, som sniker seg innpå oss bakfra og fratar oss evnen til å tenke selv.

     Vet du forresten hvorfor du bør unngå billig ribbe? Spør ekspertene, men du vil ikke få svar. Og lurer du på hvorfor Justin B gir seg som artist? Vel, samme adresse. Og hvordan Rema 1000 kan selge en fersk kylling til NOK 39.90? Svaret vil frata deg nattesøvnen og den verste horrorfilm vil fremstå som Norge Rundt. Men ekspertene messer: Kylling er sunt! Ah well…

Legg igjen en kommentar

