FORDI DET ER YTRINGSFRIHET?

FORDI DET ER YTRINGSFRIHET?

562416_593006617376584_1438794193_n

     «Om det ikke skal være lov å fornekte utryddelsen av jøder under 2. verdenskrig hvordan skal vi da kunne diskutere det på en skikkelig måte?» leser jeg på nettet. Mange mener seg sensurert i disse dager når trykket mot ytringsfriheten i dette landet aldri har vært mindre. Hver mann sitt tastatur og gørra renner i kloakken. Og om du bare så vidt pirker bort i dem så får du høre at du bedriver sensur og hersketeknikk må vite. Jeg har gått noen av verstingene hardt på klingen så jeg vet hva jeg snakker om.

     Jeg er selvfølgelig FOR ytringsfrihet, at folk skal få skrive og mene hva de vil.

     Men så er det noe som heter dannelse og folkeskikk som i disse digitale tider synes å ha blitt nesten borte. Når du sitter ved et tastatur og stirrer inn i en skjerm er det ofte som om mennesket i oss blir borte og ordene renner ut av fingertuppene uten å ha vært innom verken hjerne eller hjerte. Litt som en fyllefest der ord og handling kommer ut av kontroll og alle må ringe rundt dagen etterpå å si: Det var ikke det jeg mente.

     Men nettet er ingen fest. Nettet er en mørk korridor et sted like ved, der det sitter mennesker uten navn og ansikt og klikker ut sine nødrop som stort sett handler om at verden er gått av hengslene eller at noen er i ferd med å stjele fedrelandet fra oss. Ikke bry deg, ikke les, sier mine «kloke» venner. Ja, jeg kan være enig, om du vil beholde nattesøvn og matlyst, hold deg unna kommentarfeltene.

     I går var det en «venn» som skrev på sin åpne profil på Facebook:

     «Jævla afrikaner som stjal akevitten min! Og på veien hjem kom det to negere (ja, jeg vet at det ikke er lov å si neger, men det gir jeg faen i) som ville ha telefonen og pengene mine, så jeg ga en av dem en tupp under haka før jeg løp som faen i sikkerhet…» I og for seg er dette ikke en enestående status på FB, og tonen i den er heller ikke uvanlig. Damen har vært ute og luftet seg på nettet før, men nå er hun ikke lenger på min venneliste. Sorry, så kjip er jeg frue, men dog.

     Hun vil sikkert påstå at jeg bedriver sensur og knebler henne. So what? Hun må få si og mene hva pokker hun vil for meg, til en viss grense. Men om vi snur alt dette på hodet. Hva om det virkelig var slike som henne, en pen dame fra byens beste strøk som ble utsatt for sensur, som ble nektet å uttale seg om hva det skulle være; hvordan ville hun reagert? Om nettet flommet over av hat mot hvite etniske nordmenn bare på grunn av at de er det de tilfeldigvis er? Ville man ha hylt opp om at «disse fremmede» må da få lov til å skrive å si hva de mener om oss, vi har da ytringsfrihet i dette landet, og den må styrkes!? Neppe.

     Nei da ville nok denne ha fått fart på seg:

     «Om du ikke er fornøyd med dette landet som har sluppet deg inn, om du ikke liker vårt flagg, våre skikker, vel, det er ingen som truer deg til å være her, du står fritt til å reise tilbake til dit du kommer fra, ok?» Med en liten hale og et smiletegn: «Jeg er ikke rasist alstå, men jeg må bare få si: Dette er faktisk mitt land også!» 🙂

     Etter egne erfaringer på nettet skriver de fleste av «de fremmede» på nettet under fullt navn, og er stort sett saklige og høflige selv om de må tåle mye hard og grov sjikane som egentlig burde straffeforfølges av politiet. Jeg har selv blitt drapstruet på grunn av at jeg har tatt romfolket i forsvar. Til og med når jeg skrev en kronikk om kvinnedagen var det noen som truet meg på livet og skrev at jeg var «en jævla SV-fitte som skulle være en av de første som skulle tas når landssvikeroppgjøret kommer om litt» Så jeg tror neppe at de anonyme rytterne på nettet trenger et bedre lovverk, eller at de er kneblet der de sitter ved tastaturet og pumper ut sine hatefulle dommedagsprofetier. Men nå har heldigvis flere aviser begynt å kreve fullt navn for å kunne være Einstein i cyberspace.

    Men dannelse og høflighet, to verdier jeg setter høyt? Hvor ble de av? Ytringsfriheten er til for at man ikke skal knebles for sine meninger og livssyn, seksuelle legning eller religion.

     Men å bedrive løgn og å påstå at folkemord og overgrep som vi alle vet har hendt ikke har funnet sted? Trenger vi et sterkere lovverk for slikt for å kunne ha en nyansert debatt? De fleste av de som holder på med slikt er jo noen stupde uopplyste nøttehoder (det er ytringsfrihet så jeg har lov til å skrive det) og har jo ikke så mye annet enn historieløst sludder å fare med.

     Selvfølgelig har det hendt at samtiden har ledd av og kneblet mennesker som har sagt at jorden er rund og ikke flat, og det bør kanskje historien ta kritikk på. Men når folk igjen begynner å kreve at den er flat bør man vel kanskje sette en grense? Og når restene etter Adolf Hitlers herjinger står igjen som åpne sår for alle å se, hvorfor skal vi la folk påstå at dette aldri hendte? Eller når en anonyme drittsekk skriver til profilerte kvinner: «Jeg skal rive fitta di i filler din råtne stygge hore!» Trenger vi dette? Nei, det gjør vi ikke. Det er rett og slett mangel på dannelse og folkeskikk! Og ikke minst et eksempel på et kvinnesyn som ikke hører hjemme i en moderne verden.

     Det er de forfulgte som trenger ytringsfriheten, ikke snurte fruer på Frogner eller eldre herrer som sitter og onanerer til et norsk flagg og drømmer seg tilbake til 1945. Ei heller unge tulliger som mener at landet skal tas tilbake fra fremmede krefter som eter seg innpå oss. Ingen av disse er truede og forfulgte grupper som trenger et bedre lovverk for sine ytringer. Det er synd.

     Selv de unge som var på Utøya blir ikke skånet på nettet, jeg bare nevner det. Hvordan ville du ha reagert om du hadde opplevd å stå med en massemorder foran deg og greide å kaste deg til side i siste sekund før skuddene gikk av, når du i ettertid måtte lese på nettet: «Synd at han ikke traff deg din jævla kommunist!» Trenger dette anonyme spøkelset et bedre lovverk? NEI!

     God jul i stuen!

Legg igjen en kommentar

