VÅRE VID ÅPNE DØRER

VÅRE VID ÅPNE DØRER

IMG_4307

     De reddeste blant oss mener at den norske grensen er vid åpen for hvem det skal være.

     «Horder av kriminelle innvandrere skyller innover oss, og absolutt ALLE vil komme hit for å grafse til seg våre goder.» Disse menneskene styres av en redsel som sitter i magen, eller en refleks i ryggmargen som handler om å forsvare seg selv og sitt uten at tanken og redselen er særlig reflektert. Mange nordmann sover med et mentalt våpen under puten for tiden, og andre bærer dem fysisk. Mange er redde, veldig redde, selv om tall og kunnskap sier noe helt annet. Innvandring til Norge styres av ett av de strengeste regelverkene i verden.

     Selv barn som er født i Norge blir offer for et regelverk der all fornuft, skjønn og empati blir satt til side. Til og med mennesker som har fått avslag og venter på å bli sendt ut av landet blir utsatt for det kjipeste av alle lovverk. Nå nektes de lege og hjelp av norsk helsevesen selv om de har en psykiatrisk lidelse og kan være til fare for seg slev og andre. Det er grotesk. Det er nesten ikke til å leve med.

     Ved noen tilfeller har en asylsøker gått amok og tatt uskyldige liv. Og hylekoret stiger til himmelske høyder. Noe må gjøres, skriker de fleste, vi kan ikke ha «disse kriminelle tullingene» gå fritt ute blant «skikkelige folk» Det debatteres og diskuteres skrives i aviser side opp og side ned. Kommentarfeltene raser i all sin mangel på logikk. Men når mediene endelig forteller oss litt om virkeligheten er det dørgende stille fra det samme hylekoret. For virkeligheten er at syke mennesker blir overlatt til seg selv, og myndighetene gjør det med åpne øyne. Man må følge regelverket må vite!

     I Norge er det forskjell på folk og folk. De er oss og de andre. Det er skikkelige folk som er oss, og det er de kriminelle som er de andre. Men mens vi selv forlanger å bli sett som selvstendige individer stigmatiserer vi de andre som en gruppe av snyltere osv. Jeg finner ingen logikk i det hele. For hvem er vi blitt? Bryr vi oss ikke? Eller gir vi faen? Er det slik at vi alle innerst inne ønsker oss tilbake til et land der alle er som oss selv? Der alle er etnisk norske? Det kan synes slik.

     I hvor mange tiår har vi ikke onanert til vår egen smerte under 2. verdenskrig, og for ikke så lenge siden satt vi og hulket over vår egen mangel på empati når aids-epedemien traff Skandinavia for 30 år siden. Vi har sagt unnskyld til samene, beklager til taterne. Ja, langsomt blir vett og forstand til, og ikke minst nestekjærlighet. Om noen tiår vil noen skrive romaner, lage filmer eller tv-serier om oss som lever nå, og de som ser på vil tenke: Hva var det de holdt på med? Hva var det de tenkte? Hvordan kunne det gå så galt? Og hvorfor var de så iskalde, de som hadde alt?

     I disse dager er ikke døren inn til Norge vid åpen. Den er en av de mest stengte i verden.

     Rett før jul flagget Erna Solberg at vi trenger mer arbeidsinnvandring til Norge. Men bare de med høy utdannelse som kan bidra til mer økonomisk vekst. Hun vil også dra til Russland under OL, og dermed støtte et regime som bryter menneskerettighetene. Vel hun sa det selv «Jeg er ikke opptatt av slike voldsomme protester» Så nå åpnes den fine hoveddøren for de med høy utdannelse, de som vil bidra, mens kjøkkeninngangen som tjenerskapet brukte i gamle dager stenges og nøkkelen gjemmes på et trygt sted.

     Og mens barn og voksne sitter på et asylmotak i en fortvilt sitasjon, mens unge menn og kvinner tar seg til hodet og skriker og ikke aner sin arme råd, mens unger ligger våkne i sengene sine i redsel for å bli kastet ut av landet og sendt til et sted de aldri har vært sitter nordmenn og lurer på om de skal gidde å dra til byen for å bytte alle de julegavene de ikke likte. For det er jo så stressende i byen i romjulen. Og så er det så godt å ligge på soffan. Vi har jo fortjent det etter et så slitsomt år.  Ja, forstå det den som kan.

     Og hver gang jeg skriver om dette er det ingen av mine «venner» fra høyresiden i norsk politikk som støtter meg eller liker det jeg skriver. Fint, da vet jeg hvem dere er og hva dere står for? Høyresiden har et våpen. Det kalles taushet. Om jeg skulle ta feil; engasjer dere?

5 kommentarer om “VÅRE VID ÅPNE DØRER

  1. Du er så full av gode poeng, så jeg syns det var litt dumt av deg å på et vis stigmatisere hele høyresiden i norsk politikk til slutt i innlegget.
    Nå kan jeg lese, og jeg så det sto «mine «venner» på høyresiden», men her kjenner jeg meg bare delvis igjen.
    Jeg kjenner mange moderate blå velgere som ikke har det synet du pålegger «dem» her.
    Ellers er jeg enig i at venstresiden i norsk politikk jevnt over er mer opptatt av medmenneskelighet enn en del av blårussen, men jeg vil nå jaggu påstå at AP og Høyre er omtrent like ille/bra på dette området.
    Men, sånn blir det gjerne når man har vandret i maktens korridorer for lenge og blitt overbyråkratisert?
    Hva vet jeg, jeg ser det som skjer, men jeg vet ikke hvorfor det skjer. Jeg vil ikke at det skal skje, og om noen vet hva JEG kan gjøre; unntatt å engasjere meg i debatter og synliggjøre mitt syn ovenfor folk med skremmende holdninger?
    Politiker kan jeg ikke bli, for da hadde jeg vel sittet inne for æreskrenkelser og vold innen 2 uker (he-he, det er satt på spissen, men jeg er ikke utrolig flink til å høre på bullshit uten å bli eitrandes uenig).

      • Jeg fikk med meg den, og jeg var vel innne på det uten å nevne akkurat den setningen.
        Jeg skrev bare en betrakting av hvordan jeg følte teksten snakket til meg, og den er jo ikke nødvendigvis feil skrevet av den grunn. Tipper det er folk som har lyst til å rive hue av deg over denne teksten, også 😉

        Ha en hyggelig dag. Nå stikker jeg ut før ølsalget stenger, for å bringe litt hedonisme inn i hverdagen, på en helt vanlig lørdag.

Legg igjen en kommentar

