BONJOUR TRISTESSE

IMG_0045

2014 velkommen inn.

På årets første dag sitter jeg her ved arbeidsbordet mens Lou Reed synger «Take a walk on the wilde side» og himmelen der ute har tatt på seg en isblå farge. Fjorden ligger stille. To svarte fugler sitter på et tak, har ikke lyd i nebbene i dag. Kristin Clemet tar over eteren om snakker om frihet. Frihet? Hvor frie er vi i dette landet? «Bare vi får tatt denne turen til Krakow…..» leste jeg på Facebook nettopp. «Den turen vi har planlagt i over tjue år» Vel, det er ingen lover eller regler som nekter noen å reise til Krakow. Men det kan selvfølgelig være lommeboken eller guts det står på, hva vet jeg?

Men frihet?

Når jeg står opp på en dag som denne ligger alt åpent. Skal skal ikke prestere, ikke vises fram for penger, jeg har fri. Men som regel har jeg ikke det. Som regel er det plikter som kaller. Ting jeg må, og ting jeg pålegger meg selv som jeg tror jeg må. På mørke morgener når lyset er borte og alt håp om vår og sommer er gitt opp kan jeg tenke: Om jeg var som Forrest Gump som bare gikk ut av døren og begynte å løpe vekk fra alt sammen? Det er ingenting som stopper meg fra å gjøre det, men jeg gjør det ikke. Livet er som en eske sjokolade, du vet aldri hva du får? Her jeg sitter vet jeg hva  jeg skal gjøre i de neste to år. Jeg skal være her eller der. Jeg har kontrakter som er signért, plikter som kaller. Og et lite sekund kan jeg kjenne på noe som ligner panikk. Men bare et sekund. For jeg er heldig, og jeg vet det. Ikke alle freelancere har så mye å gjøre som jeg. Så jeg skal ikke sutre.

Men det er kommet en lyd litt for tett ved øret i de siste årene.

Det er lyden av den fine sanden som tikker stadig raskere ned i den  nederste beholderen på mitt livs timeglass. Det er påtagelig mye mer sand i den nederste beholderen enn i den øverste. Jeg kan ikke gjøre noe med det, kan ikke snu det opp ned og snike meg til en runde til. Og derfor blir jeg gjerrig på den tiden jeg har. Nei, det er ikke like gøy når millarder av kroner forkledd som raketter og stjernesudd blir skutt til himmels lenger. Jeg er blitt en tviler, jeg som var så sikker, som visste alt, som ikke hadde et gram redsel for noe som helst i meg. Nå er isen ikke så sikker lenger. Jeg passer mer på hvor jeg setter føttene ned, og hvor jeg går.

Men det medfører også slike Forrest Gump-tanker, om at nå tar jeg på de gode jogge-skoene og løper til verdens ende, for det er da så mye jeg ikke har sett! Det er så mange byer jeg aldri kommer til å se. Min kjære har hengt opp noen røde engler i vinduene, de beveger seg lett i luften som blir satt i bevegelse fra ovnene i huset. Jeg tenker på livet vårt som for øyeblikket er fortøyd i nord. Dette livet vi har levd sammen i snart tjue år. Selvfølgelig kunne jeg aldri løpe vekk fra det. Aldri. Men; ville fugler flyr, tamme fugler lengter.

Jeg har en lengsel etter mer i meg. En lengsel etter å være i bevegelse. Ja da, snart reiser jeg til Paris i noen uker for å skrive. Jeg skal sitte på kvisten i Rue du Faubourg Montmartre der jeg kan se det ene spiret på Sacre Cour fra vinduet og høre lyden fra alle de overfylte fortausrestaurantene nede på gaten. Ha mine timer lange vandringer i kjente gater i verdens vakreste by som har vært min siden 1971. Vel, nå slutter jeg før jeg virrer meg inn i fler personlige utgytelser.

Men det er noe med ett nytt år. En slags vareopptelling av hva man har samlet på seg av levd liv.

Nå ønsker Kristin Clemet meg et godt nytt år på radioen. Jeg er glad i dette lille rare skakke landet jeg bor i. Litt trangt er det ofte, og litt for godt har i det nok. Nå letter de to fuglene på taket og flyr vekk. Fugler er fine skapninger. Bare tar til vingene,  legger seg på vinden og flyr vekk. Men hvem vet, kanskje de er noen utålmodige og bortskjemte jævler? Som oss?

Legg igjen en kommentar

