BUK FETT

 

IMG_2752

Jeg klasebombes med annonser om å kvitte meg med BUK FETT. Buk fett?

Om jeg forstår det rett, buk fett er det samme som bil ringer? Eller øl vom? BUK FETT høres litt tacky ut. Litt som det engelske Grand Prix-bandet Bucks Fizz. Jeg vet ikke om denne buk fett kuren er en «one hit wonder» eller om den er en stayer. Jeg kommer uansett ikke til å prøve den.

Like sikkert som julen har vært en tragedie av ribbe og pinnekjøtt kommer slankekurene som perler på en snor i begynnelsen av januar. I år er det vi menn som skal plages. Men hvem tror på at om du spiser en liten pille mens du lener deg tilbake i soffan og ser Svenske Hollywood-fruer så vil buk fett renne av deg i strie strømmer? Ikke jeg i hvertfall.  Jeg husker med gru slankepillene på 80-tallet der vi alle ble tynne og gira som mygg.

Men det var før vi fikk vite at det var amfetamin i pillene. Jeg husker jeg og en venninne begynte å vaske huset på utsiden etter å ha gått på de festlige pillene i fjorten dager. Og så satt du der syltynn med sammenbrudd, så skvetten at Bygdøy Allé var så bratt at du ikke orket å trille en sykkel opp til Frogner Kirke engang. Ja, det var tider da buk fett forsvant som dugg for solen og Grace Jones sang «Where I’ve seen that face before» og halve byen hadde røyka sokkene sine.

Nå, noen tiår senere sitter man her med dobbelthaker og buk fett i bøtter og spann, og internett frir til oss stakkars viljeløse tapere som ikke har vett nok til å sende kakefatet videre i den endeløse rekken av juleselskap som vi litt voksne ser oss nødt til å delta i.

Men denne gangen skal jeg ikke bite på! Jeg har lidd meg gjennom grapefruit-kurer, hvitvins-kurer, annanas-kurer og det som verre er. Jeg har ligget med follede hender ved føttene til Grethe Rohde og Fedon føkkings Lindberg, men har funnet meg som som frafallen og feitere enn noensinne noen måneder senere. Og til slutt tikker det inn at det eneste som hjelper mot noen kilo ekstra er å stenge munnen igjen i tide og å bevege seg litt mer for ikke å ende opp som en julegris i januar.

Buk fett get off my back! Denne mannen har blitt lurt før!

Noen som vet om denne buk fett kuren funker? Det skader vel ikke å prøve? Ikke så dyrt heller….

2 kommentarer om “BUK FETT

  1. hei sven, jeg syns du skriver enormt fengende, variert, underholdende, viktig og bra! en penn utenom det vanlige, har du. når du skriver så bra som du gjør, kan jeg ikke slutte å plages over et par ting – tar meg friheten til å meddele 🙂 ordddelingsfeil (buk fett kur – bukfettkur, bil ringer – bilringer), i tillegg til manglende komma (like sikkert som julen har vært en tragedie av ribbe og pinnekjøtt,,,,(komma!!) kommer slankekurene som perler osv.). forøvrig har jeg aldri blitt frista til slankekurer! for noe tull 🙂

Legg igjen en kommentar

